Elektronika.lt
 2025 m. vasario 20 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Vasario 20 d. 19:24
Ekspertai pataria, kaip neužkibti ant internetinių sukčių kabliuko
Vasario 20 d. 16:21
KTU studentė kuria inovatyvų prietaisą žaizdoms gydyti
Vasario 20 d. 13:47
Kaip sprendžiami elektromobilių įkrovimo saugumo iššūkiai?
Vasario 20 d. 09:25
„Sostena“ – oficiali „Lynk & Co“ atstovė Lietuvoje
Vasario 19 d. 20:24
Kada dirbtinis intelektas bejėgis, arba kodėl pirma – duomenys, tada sprendimai?
Vasario 19 d. 17:31
Pristatytos „Huawei FreeBuds Pro 4“ belaidės ausinės
Vasario 19 d. 14:35
Dirbtinis intelektas: gerai apmokamos darbo vietos ir negirdėtos profesijos
Vasario 19 d. 11:24
BYD naujos energijos transporto priemonės (NEV) atvyksta į Lietuvą: kokiomis technologijomis nustebins?
Vasario 19 d. 08:20
GEM tyrimas skelbia: Lietuva tampa viena pasaulio verslumo lyderių
Vasario 18 d. 18:13
KTU mokslininkas: švarusis kambarys – kas tai?
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
KCD2 Mods
Installing KCD 2 Mods, KCD 2 Guides, KCD 2 Cheats
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Wiki
GTA 6 Map, GTA 6 Characters, GTA 6 News
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Asmeninio transporto tvarumas: ar tikrai pakanka elektros pavaros?

Publikuota: 2023-09-16 10:53
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Europa yra užsibrėžusi iki 2050-ųjų tapti klimatui neutraliu žemynu ir aktyviai siekia šio tikslo. Nors transportas toli gražu nėra pats didžiausias teršėjas, jo indėlis į klimato kaitos švelninimą yra išties svarus. Atsižvelgdama į tai, visa Senojo žemyno automobilių rinka elektrifikuojasi. Tačiau ar pakanka vidaus degimo variklius pakeisti į elektros, kad tarša būtų sumažinta iki minimumo?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Europa yra užsibrėžusi iki 2050-ųjų tapti klimatui neutraliu žemynu ir aktyviai siekia šio tikslo. Nors transportas toli gražu nėra pats didžiausias teršėjas, jo indėlis į klimato kaitos švelninimą yra išties svarus. Atsižvelgdama į tai, visa Senojo žemyno automobilių rinka elektrifikuojasi. Tačiau ar pakanka vidaus degimo variklius pakeisti į elektros, kad tarša būtų sumažinta iki minimumo? Juk elektromobilių gamybos metu taip pat teršiama aplinka, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Asmeninio transporto tvarumas: ar tikrai pakanka elektros pavaros?

Elektromobilis tvaresnis – tik reikia pasivažinėti

Ne paslaptis, kad elektromobilių gamyba yra sudėtingesnė nei vidaus degimo varikliais varomų mašinų. Baterijų medžiagų gavyba, perdirbimas bei pačių baterijų gamyba taip pat daro žalą gamtai. Dėl to liaudyje sklando nuomonė, esą naudoti seną vidaus degimo varikliu varomą automobilį yra ekologiškiau, nei persėsti į naują elektromobilį.

Tai nėra tiesa. Mokslininkas Damienas Ernstas iš Lježo universiteto (Belgija) paskaičiavo, kad elektromobilio ir vidaus degimo varikliu varomo automobilio žala aplinkai nuo pat gamybos pradžios susilygins elektrinei transporto priemonei įveikus 67–151 tūkst. kilometrų, priklausomai nuo to, kaip pagaminta energija ji yra įkraunama.

„Reuters“ apžvalgininkai apskaičiavo, kad, pavyzdžiui, Norvegijoje, kur kone visa elektros energija yra švari ir pagaminta iš atsinaujinančių šaltinių, elektrinė susisiekimo priemonė pradės tausoti aplinką vos po 13 tūkst. kilometrų. Lenkijoje ar Kinijoje, kur energija yra gaunama daugiausia deginant anglį, nuvažiuoti reikės gerokai toliau.

Tvarių medžiagų negana

Bet vien tik važinėti švaria energija nepakanka. Automobilių gamyba vis vien reikalauja itin daug energijos, be to, jos metu į aplinką išmetama nemažai teršalų. Gamintojai, norėdami sumažinti savo veiklos pėdsaką, pradeda naudoti įvairias perdirbtas medžiagas, kurių nereikia kasti iš žemės gelmių.

Pavyzdžiui, „Tesla“ savo modelių salonus dekoruoja veganiška sintetine oda. „Mazda MX-30“ viduje galima rasti panaudotų vyno butelių kamštelių, o „Polestar“ apdailai renkasi nebereikalingus žvejų tinklus. „Citroën“ koncepcinio „Oli“ modelio kėbulas pagamintas iš perdirbto gofruoto kartono plokščių: jos supresuotos į korinę struktūrą ir sutvirtintos stiklo pluoštu.

„Naudoti perdirbtas medžiagas yra tvaru, bet man atrodo, jog tikrasis tvarumas yra tuomet, kai automobilis ilgai tarnauja. Kad ir iš kokių perdirbtų medžiagų jis yra sukurtas, jeigu po dešimtmečio vėl viską reikia perdirbti ir surinkinėti iš naujo, tai tiek to tvarumo. Manau, kad tvariausi automobiliai yra tie, kurie ilgiausiai važiuoja švariai“, – sako automobilių temomis rašantis žurnalistas Justas Lengvinas.

Čia galima grįžti prie „Citroën Oli“ pavyzdžio. Jo koncepcija paremta ilgalaikio tvarumo idėja. Automobilis sukurtas taip, kad būtų kuo paprastesnis, lengvesnis ir ilgaamžiškesnis. Pavyzdžiui, sėdynės supaprastintos tiek, kad jose yra 80 proc. mažiau dalių nei kituose automobiliuose. Trys pagrindinės dalys, pagamintos iš perdirbtų medžiagų, ir viskas.

Tvariausias tas, kurio nereikia prižiūrėti

Įprastai gatvėmis riedantys pustrečios tonos sveriantys SUV su gausybe ekranų, odinėmis sėdynėmis nėra tokie tvarūs, kaip gali pasirodyti. Jie sunkūs ir netaupūs, naudoja daug energijos. Savo ruožtu minėto prancūzų kūrinio salonas išties paprastas. Visas priekinis skydelis teturi 34 detales. Jo pagrindą sudaro per vidurį einanti pagrindinė sija, kurios vienoje pusėje – vairaratis, o centre – dėtuvė išmaniajam telefonui ir penki klimato valdymo jutikliai. Telefone galima matyti visus automobilio duomenis.

Negana to, inžinieriai savo koncepcinį modelį konstravo taip, kad jis būtų ekonomiškesnis. O didžiausias ekonomiškumo priešas – svoris. Elektra varomas „Oli“ su 40 kWh baterija sveria vos vieną toną. Netgi mažiau nei nedideli miesto hečbekai. Paprasta konstrukcija leidžia jam viena įkrova realiomis sąlygomis įveikti apie 400 kilometrų. Tai reiškia vos 10 kWh energijos sąnaudas.

Taip pat, kaip jau minėta anksčiau, didelę reikšmę tvarumui turi transporto priemonės patikimumas. Tvariausias automobilis yra tas, kuris gali gyvuoti ilgą laiką nekeičiant jokių detalių. „Citroën“ tvirtina, jog „Oli“ gyvavimo ciklas siekia pusę milijono kilometrų.

Per šį laikotarpį netgi padangų keitimas taps visiškai nauja patirtimi, nes čia ant 20 colių aliuminio ir plieno mišinio ratlankių sumontuotos eksperimentinės „Goodyear“ padangos su dviejų lygių protektoriumi. Jų karkasas turėtų atlaikyti net 500 000 km, tad anksčiau atnaujinti reikės tik išorinę padangų dalį – lyg jas restauruojant, bet visiškai moderniu būdu.

„Manau, elektromobiliai turi potencialo būti ilgaamžiai, nes juose tiesiog yra mažiau besidėvinčių dalių. Tereikia gerai veikiančios elektronikos“, – mintimis dalijasi J. Lengvinas.

Ką daryti su baterijomis?

Specialistas papildo, kad silpniausia elektromobilio vieta – degraduoti linkusios baterijos. Europos Sąjungoje visiems naujiems elektromobiliams gamintojai privalo suteikti 8 metų arba 160 000 kilometrų garantiją, kad per šį laikotarpį baterija išlaikytų bent 70 proc. originalios savo talpos. Tačiau įveikti daugiau kilometrų su vienu baterijų paketu gali būti sudėtinga.

Neretai klausiama, ką daryti su automobiliui nebetinkamomis baterijomis? Dažniausiai jos naudojamos energijai laikinai saugoti. Europos Sąjungoje jas draudžiama išmesti – visos baterijos yra kaupiamos. Kuriamos jų perdirbimo ir atgaivinimo technologijos, kad būtų galima uždaryti tvarų ratą ir vis naudoti tas pačias medžiagas nebekasant naujų. „Volkswagen“ inžinieriai pasigyrė, jog dėl naujų technologijų jau gali iš senųjų „e-Golf“ baterijų paketų išspausti gerokai didesnę talpą juos atnaujindami.

Elektromobiliai apskritai yra patikimesni ir tvaresni už įprastus vidaus degimo varikliais varomus keturračius. Prancūzai sako, kad „Oli“ koncepciniame modelyje pritaikytų technologijų ir išmanių bei tvarių sprendimų bus galima aptikti ateities modeliuose.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama