Europos Sąjunga nusprendė, kad nuo 2035-ųjų jai priklausančiose šalyse nebebus parduodami iškastiniais degalais varomi automobiliai. Tačiau gamintojai vienas po kito kelia vis ambicingesnius tikslus visiškai elektrifikuotis dar anksčiau. Ar po dešimtmečio dar bus galima nusipirkti automobilį bent jau su benzininiu varikliu?
Asociatyvi „Shutterstock“ nuotr.
Politikai nusprendė: važiuosime elektra
Europa išsikėlė tikslą iki 2050-ųjų iki minimumo sumažinti taršą. To siekiant priiminėjami atitinkami politiniai sprendimai, kurie daro didžiulę įtaką įvairioms gyvenimo sferoms, įskaitant ir transportą. Vienas iš jų: nuo 2035 metų – jokių naujų benzinu ar dyzelinu varomų lengvųjų automobilių ir lengvojo komercinio transporto su vidaus degimo varikliais.
Politikai apskaičiavo, kad vidutinė vieno automobilio gyvenimo trukmė siekia 15 metų, tad jei 2035-aisiais į gatves išriedės paskutiniai vidaus degimo variklius turintys modeliai, iki 2050-ųjų jie bus jau pakeisti elektriniais.
Jau šiandien tai atsispindi naujų automobilių rinkoje. Vidaus degimo variklių pasirinkimas traukiasi, plečiasi hibridų ir įkraunamųjų hibridų pasiūla, vienas po kito pristatomi nauji elektromobiliai. Gamintojai praneša apie milijardines investicijas į elektros pavaros plėtrą, dažnas skelbia apie visišką elektrifikaciją anksčiau laiko.
„Premium“ segmentas elektrifikuosis anksčiau
„Forbes Wheels“ automobilių gamintojų išsikeltų tikslų analizė rodo, kad itin ambicingus planus kelia „premium“ segmento atstovai. Visos nuo 2025 metų pasirodysiančios naujos „Mercedes-Benz“ platformos bus pritaikytos tik elektromobiliams, o investicijos į vidaus degimo variklių „degimo“ palaikymą liks minimalios. 2030-aisiais jų sidabrinės žvaigždės ženklu pažymėtuose automobiliuose visai neliks.
Paskutinis „Audi“ modelis su vidaus degimo varikliu bus pristatytas 2026 metais, o nuo 2033-iųjų pro gamyklų vartus išriedės tik elektriniai. „Bentley“ šiuo metu neturi jokio elektromobilio, tačiau ambicingas savo pačių išsikeltas „Beyond 100“ planas įpareigoja visiškai pereiti prie elektros pavaros iki 2030-ųjų. Nuo 2026-ųjų visi „Bentley“ bus vienokia ar kitokia forma elektrifikuoti.
Iki tos pačios datos neatpažįstamai pasikeis ir „Jaguar“ modeliai. Britų įmonė pasiryžusi kasmet investuoti po 3,1 mlrd. eurų į visišką persitvarkymą. „Stellantis“ grupė paskelbė, kad jų „Alfa Romeo“ taps pirmuoju visiškai elektriniu automobiliu, ir tai turėtų nutikti 2027-aisiais. Nuo 2030 metų vien elektromobilius gamins ir „Volvo“.
„Premium“ transporto gamintojai technologiniu aspektu visuomet buvo priekyje, tad nenuostabu, kad jie nori būti elektrifikacijos pionieriai. Be to, jų klientas dažniausiai yra gerai apsirūpinęs, jam nebereikia galvoti apie tai, kaip pigiausiu būdu nuvažiuoti iš taško A į tašką B. Jis gali sau leisti brangesnes technologijas ir rūpintis ne vien savimi, bet ir aplinka. Tad elektrifikacija aukštesnės kainų kategorijos automobiliuose, manau, yra natūrali“, – sako televizijos laidos „Autopilotas“ žurnalistas Egidijus Babelis.
Elektrifikacija – ne dėl ekonomijos
Anot E. Babelio, elektros pavara populiarinama ne tam, kad būtų pigu važinėti, o dėl ekologijos. Dažnas lietuvis vis paskaičiuoja, jog toli gražu ne visais atvejais elektromobilis yra pigiausias būdas važinėti, tačiau elektrifikacijos tikslas ir nebuvo toks. Nemokamas įkrovimas ir subsidijos skiriamos tam, kad būtų pralaužti ledai ir daugiau žmonių persėstų į švarias, ekologiškas transporto priemones.
„Manau, jog po 10 metų važinėti elektra varomu automobiliu bus tikrai patogiau nei šiandien, bet abejoju, ar kiekvienas vairuotojas galės turėti tokią elektromobilių infrastruktūrą savo kelyje, kad nuvyktų ten, kur reikia, nestoviniuodamas. Matyt, teks pakeisti įpročius“, – papildo automobilių temomis rašantis žurnalistas Justas Lengvinas.
„Premium“ segmento pirkėjai turi kaštų prisitaikyti, o vidutinės ir žemesnės klasės transporto pirkėjams pereiti prie elektromobilių gali būti sudėtingiau. Tačiau ir gamintojai supranta, kad toli gražu ne visiems vairuotojams užteks pigaus elektromobilio su maža baterija nuvažiuojamo atstumo, tad kai kurie jų neskuba taip stipriai elektrifikuotis.
Vidaus degimo variklių gerbėjams dar bus iš ko rinktis
„Volkswagen“ atstovai sako, kad 2030-aisiais daugiau nei du trečdaliai visų jų parduodamų automobilių bus varomi elektros energija, bet dar liks vienas kitas modelis su vidaus degimo varikliu.
„Škoda“ taip pat per artimiausią penkmetį investuos 5,6 mlrd. eurų į e. mobilumą. Iki 2027-ųjų bendrovė pristatys 6 naujus elektromobilius, tarp kurių bus ir du atnaujinti, populiarūs „Enyaq“ serijos modeliai, tačiau vidaus degimo variklių neatsisakys. Pasak „Škodos“ vadovo Klauso Zellmerio, šiuo pereinamuoju periodu ji nori pasiūlyti geriausius variantus abiem pasauliams, tiek naujiesiems, tiek ir esamiems klientams, dėl to mes milžiniškas investicijas į e. mobilumą, bet nepamirš ir įprastų variklių.
„Škoda“ ketina pristatyti naują elektromobilių gamą, kurioje be šiandieninių „Enyaq“ bus mažas, kompaktinis ir didelis septynvietis elektriniai krosoveriai bei SUV, pasirodys ir elektrinis universalas. Jau kitąmet į gatves turėtų išriedėti nedidelis elektra varomas krosoveris „Elroq“, būsiantis vidaus degimo varikliais varomo „Karoq“ elektriniu įpėdiniu.
Markės gerbėjus turbūt labiausiai intriguoja vieno populiariausių mūsų šalyje modelio „Octavia“ likimas. Čekai nė puse lūpų neužsimena apie vidaus degimo varikliais varomų versijų gamybos nutraukimą, bet jau 2026 metais pristatys visiškai elektrinę populiariojo universalo versiją.
Tuo pačiu metu bus tobulinami populiariausi modeliai su vidaus degimo varikliais. Jie taip pat elektrifikuosis, gaus hibridines ar įkraunamojo hibrido pavaros sistemas, tačiau dar turės vidaus degimo variklius.
Vis dėlto rinkoje bendrai vidaus degimo varikliais varomų automobilių pasirinkimas po 2030 metų net ir vidutinės klasės segmente gerokai sumažės, nes apie perėjimą prie visiškos elektrifikacijos penkmečiu anksčiau nei numatyta, paskelbė tiek „Peugeot“, tiek „Ford“, tiek „Renault“.
Planai ambicingi, bet vidaus degimo variklių mėgėjai neturėtų prarasti vilties: regis, Vokietija išgelbėjo išskirtinius, sportinius modelius. Kai Europos Parlamentas nubalsavo, kad nuo 2035 metų Bendrijoje nebus leidžiama parduoti jokių automobilių su vidaus degimo varikliais, piestu stojo Vokietija. Jos diplomatų dėka buvo pasiektas susitarimas, leisiantis po 2035 metų gaminti vidaus degimo variklius, varomus sintetiniais, netaršiais būdais pagamintais degalais. Į jų kūrimą ir tobulinimą šiuo metu stipriai investuoja „Porsche“.