Skaičiuojama, kad pernai dronai internetu užsakytas prekes jau pristatė tūkstančiams amerikiečių, o šiemet siuntinius gabenančios skraidyklės netgi turėtų tapti visaverte alternatyva kurjeriams. Ekspertų teigimu, šis siuntų pristatymo būdas turi daug potencialo, o jį netolimoje ateityje išvysime ir Lietuvoje, rašoma „Telia“ siųstame pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr. |
---|
„Šiemet JAV mažmeninės prekybos gigantė „Walmart“ pristatymą dronais žada pasiūlyti 4 milijonams šalies gyventojų, o 2023 m. pradžios ją su analogiška paslauga pradėjo vytis ir „Amazon“. Prekybininkus labiausiai vilioja minutėmis, o ne dienomis, skaičiuojamas pristatymo laikas, išsiplėtusi siuntų geografija bei galimybė pristatymą visiškai automatizuoti. Smagu, jog šiemet nebeliks pagrindinės kliūties šią perspektyvią paslaugą vystyti ir mūsų šalyje – dronams reikalingas 5G netrukus veiks visoje Lietuvos teritorijoje“, – teigia „Telia“ išmaniųjų įrenginių ekspertas Simonas Tilindis.
Nuo užsakymo iki gavimo – mažiau, nei pusvalandis
Pasak pašnekovo, „Amazon“ įkūrėjas J. Bezos siuntas bepiločiais orlaiviais žadėjo dar beveik prieš dešimtmetį, tačiau rimto susidomėjimo šis inovatyvus siuntų transportas sulaukė tik per karantiną. Suaktyvėjus internetinei prekybai, siuntų tarnybas užgriuvo visus buvusius pajėgumus sulaužę siuntinių kiekiai, o pardavėjams teko gvildenti galvosūkį, kaip prekę į pirkėjo rankas įteikti išvengiant žmogiško kontakto. „Walmart“ šią problemą 2021 m. pradėjo tyliai spręsti investuodama į tokius siuntų dronais startuolius, kaip „DroneUp“, „Zipline“ ir „Flytrex“.
Apčiuopiamų rezultatų pavyko pasiekti per stebėtinai trumpą laiką. 2022 m. JAV mažmeninės prekybos lyderė klientams pristatė 6000 siuntų ir užfiksavo įspūdingą statistiką. Iki maždaug 5 kg sveriančią siuntą klientai vidutiniškai gaudavo per 15-20 minučių, o šį pristatymo būdą buvo galima rinktis netgi tokioms trapioms prekėms, kaip kiaušiniai. Nenuostabu, kad susidomėjimas paslauga viršijo lūkesčius, tad šiemet jos prieinamumas išsiplėtė iki 36 „Walmart“ centrų, aptarnaujančių maždaug keturis milijonus amerikiečių.
„Tokius logistinius poslinkius neabejotinai lėmė ir besikeičiantis vartotojų elgesys. Remiantis „Retail TouchPoints“ statistika, net 88 proc. apklaustųjų sutiktų papildomai mokėti už prekės gavimą tą pačią dieną, o 57 proc. būtų nelinkę užsisakyti prekės antrą kartą, susidūrę su kurjerio neprofesionalumu. Tai rodo, jog greitas ir sklandus pristatymas pamažu tampa pagrindiniu internetinių prekybininkų konkurencijos ringu. Kol kas labai aukštą pristatymo tikslumą demonstruojantys ir ištisas dienas trunkančių kelionių po kurjerių sandėlius išvengti leidžiantys „Walmart“ orlaiviai atrodo kaip puiki priemonė konkurencinėje kovoje“, – mano ekspertas.
Ne tik prekės iš el. parduotuvių
Nors bepilotės skraidyklės dėl savo greičio už Atlanto drebina brandą pasiekusią e-komercijos rinką, Afrikoje jie pasitarnauja kiek kitais tikslais. Žemyne, kuriame siuntų tarnybų infrastruktūra nėra taip gerai išplėtota, dronai gelbėja gyvybes sėkmingai pristatinėdami medikamentus ir medicinos reikmenis.
„Ruandoje startuolis „Zipline“ gabena donorų kraują, o nuo 2018 m. Ganoje teikiamas dronų paslaugas jau spėjo įvertinti tiek pacientai, tiek gydymo įstaigų personalas. Skaičiuojama, kad pristatymas orlaiviais ten daugiau, nei per pusę, sutrumpino laiką tarp kritiškai svarbių vakcinų papildymų ir dešimtadaliu padidino medicininių priemonių įvairovę. Ši 275 000 sėkmingų pristatymų įvykdžiusi logistikos infrastruktūra vasarą netgi buvo išbandyta karo alinamoje Ukrainoje“, – atskleidžia S. Tilindis.
Įdomių eksperimentų su krovinį skraidinančiais dronais netrūksta ir kitose šalyse. Štai Švedijoje bepiločiai orlaiviai buvo pritaikyti gabenti automatinius išorinius defibriliatorius, kurie gelbėja gyvybes gaivinamus pacientus pasiekdami greičiau, nei greitosios pagalbos ekipažai. Tuo metu Diuseldorfo universitetinės ligoninės teritorijoje prie 5G prijungti dronai vos per 40 sekundžių iš įstaigos vaistinės transportuoja ką tik pagamintą maistą neišnešiotiems naujagimiams.
Kada siuntinius gabenančius dronus išvysime Lietuvoje?
Ekspertas įsitikinęs, jog tokią sparčią pristatymo dronais plėtrą skatina vis labiau valstybių teritorijose plėtojamas 5G ryšys. Dėl mažesnio vėlinimo už senąjį 4G jis leidžia orlaiviui daug tiksliau vykdyti valdymo komandas, išvengiant įvairių klaidų. Nors kalbame apie milisekundėmis matuojamus skirtumus, kelis kilogramus krovinio gabenantiems dronams skraidant tankiai žmonių apgyvendintose teritorijose, 5G pranašumas prieš 4G gali apsaugoti nuo mirtimi galinčių pasibaigti nelaimingų atsitikimų, turto apgadinimo ir, žinoma, garantuoti pristatomo siuntinio saugumą.
Šiuo atžvilgiu pristatymo dronais paslaugas teikiančioms bendrovėms itin patraukli turėtų būti ir mūsų šalis. Kadangi „Telia“ 5G ryšys jau šių metų vasarą turėtų padengti jau 99 proc. Lietuvos teritorijos, joms atsiveria galimybės klientus nustebinti oru juos pasiekiančiomis siuntomis. Inovatyvių siuntų kompanijoms palanku ir tai, kad mūsų šalyje nėra itin didelių atstumų bei sudėtingo reljefo.
„Vis dėlto, vargu, ar paketus skraidinančius dronus virš savo galvų išvysime dar šiemet. Analitikai skaičiuoja, kad JAV pristatymas dronais bendrovėms kol kas kainuoja maždaug 3-4 kartus daugiau, nei tradicinis, o didžiąją šios sumos dalį sudaro nuotoliniu būdu droną valdančio piloto užmokestis. Ši paslauga dar yra pernelyg nauja, kad kontroliuojančios institucijos leistų pilotams valdyti kelias skraidykles vienu metu, jau nekalbant apie savavaldžius skrydžius. Nėra abejonių, kad šios biurokratinės kliūtys galiausiai bus įveiktos, tačiau tam prireiks dar mažiausiai poros ar kelerių metų“, – prognozuoja specialistas.