Elektromobilių baterijų kainų kritimas buvo viena ryškiausių tendencijų elektromobilių pramonėje pastarąjį dešimtmetį. Dar 2010 metais kilovatvalandės kaina nukrito nuo 1 000 JAV dolerio iki 141 JAV dolerio, kuri buvo užfiksuota praėjusiais metais. Dėl to prasidėjo viena didžiausių permainų automobilių pramonėje per pastarąjį šimtmetį, paskatinusi automobilių gamintojus skirti milijardus dolerių elektromobilių gamybai.
„BloombergNEF“ atliktos metinės ličio jonų baterijų kainų tyrimo apklausos duomenimis, šiais metais kainų kritimo tendencija sustojo, nes metinės vidutinės baterijų komplektų kainos 2022 metais realiai išaugo 7 proc. Tai pirmasis toks padidėjimas kasmetinių apklausų istorijoje.
Yra keletas veiksnių, lemiančių kainų augimą, tačiau svarbiausias iš jų yra didėjančios baterijų žaliavų, įskaitant kobaltą, nikelį ir litį, kainos. Nors pastaraisiais mėnesiais nikelio ir kobalto kainos nukrito, o ličio gali greitai taip pat pasikeisti, tačiau kiekvieno iš jų kainos vis dar yra didesnės nei buvo ankstesniais metais. Tai lemia didėjantis baterijų poreikis ir stringantis baterijų tiekimo grandinės greitis.
Vidutinė baterijos kaina būtų dar didesnė, jei ne perėjimas prie pigesnių ličio geležies fosfato (LFP) baterijų, kuriuose nėra nikelio ar kobalto. Per pastaruosius trejus metus elektromobiliai su ličio geležies fosfato baterijomis užėmė didelę rinkos dalį, o „BloombergNEF“ prognozuoja, kad šiais metais tai sudarys apie 40 proc. visų pasaulinėje rinkoje parduotų elektromobilių.
Elektromobilių baterijų pagaminimo savikainos ir pardavimo kainų skirtumai šiais metais taip pat yra mažesni, o tai rodo, kad gamintojai absorbavo dalį didėjančių baterijų medžiagų ir komponentų kainų.
„BloombergNEF“, atlikdama apklausą ir surinkdama duomenis iš beveik 200 keleivinių elektromobilių, komercinių transporto priemonių, autobusų ir stacionarių saugyklų su ličio jonų baterijomis pirkėjų ir pardavėjų, nustatė vidutinę baterijų kilovatvalandės rinkos kainą. Šis nustatytas kainos skaičius yra svertinis vidurkis, todėl jis neparodo daug skirtumų pagal regioną ir taikymo sritį. Mažiausios baterijų kilovatvalandžių kainos užfiksuotos elektriniuose autobusuose ir komercinėse transporto priemonėse Kinijoje – 131 JAV doleris už kWh.
Nustatyta vidutinė visiškai elektrinių keleivinių transporto priemonių baterijų kaina buvo 138 JAV doleriai už kWh. Regioniniu mastu baterijų kainos buvo pigiausios Kinijoje – 127 JAV doleriai už kWh. Baterijų kainos JAV ir Europoje buvo atitinkamai 24 ir 33 procentais didesnės nei Kinijoje.
Didelis klausimas – kas bus toliau. „BloombergNEF“ prognozuoja, kad baterijų kainos kitais metais išliks pakilusios ir realiai dar šiek tiek kils, lyginant su 2022 metais. Be to, ši komanda taip pat tikisi, kad baterijų kainos vėl pradės mažėti 2024 metais, nes rinkoje atsiranda daugiau žaliavų tiekėjų, taip mažėja spaudimas žaliavų tiekimo grandinėje, o naujos kartos baterijų technologijos ir jų komplektų dizainai pradeda skintis kelią transporto priemonių gamyboje.
Dažnai cituojamas kriterijus, kad elektromobiliai pasieks lygiavertę kainą įprastoms vidaus degimo variklių transporto priemonėms, kai baterijos kilovatvalandės kaina bus 100 JAV dolerių. Remdamasis atnaujintais šių metų baterijų technologijų vystymosi tempo tyrimo skaičiavimais, „BloombergNEF“ prognozuoja, kad vidutinės baterijos kainos turėtų nukristi žemiau šios ribos iki 2026 metų. Tai yra dvejais metais vėliau, nei buvo tikėtasi anksčiau.
>Vis dėlto verta paminėti, kad 100 JAV dolerių už kWh yra nominalus skaičius, kuris galioja daugiau nei dešimtmetį ir visiškai neatsižvelgiama į tai, kad beveik visų prekių ir paslaugų kaina padidėjo dėl infliacijos, ypač per pastaruosius 18 mėnesių.
Vidutinės naujų parduodamų automobilių kainos JAV šiemet pakilo iki daugiau nei 48 000 JAV dolerių už automobilį ir tai yra aukščiausia visų laikų kaina. Elektromobiliai šiek tiek didina šią vidutinę pardavimų kainą, tačiau transporto priemonių su vidaus degimo varikliais gamybos kaina taip pat auga.
Elektromobilių ir transporto priemonių su vidaus degimo varikliais kainų santykį geriau laikyti intervalu, o ne fiksuota riba. Su šiandieninėmis baterijų kainomis kai kurie transporto priemonių segmentai jau gali pasiūlyti pilnai elektrinius ir prieinamos kainos automobilius be papildomų valstybių institucijų finansinių paramų.
Aukščiausios kokybės elektrinių transporto priemonių kainos jau yra lygiavertės transporto priemonių su vidaus degimo varikliais modelių kainoms, kaip pavyzdžiui mini miesto automobiliai Kinijoje, kur elektromobilių kainos prasideda vos nuo 5 000 JAV dolerių. Komercinių transporto priemonių, pvz., autobusų ir furgonų, kur svarbiausia yra įsigijimo kaina, kainų santykis taip pat jau yra lygiavertis arba labai artimas, atsižvelgiant į regioną ir naudojimo būdą.
Baterijų kainos vis dar turi kristi toliau, kad šį dešimtmetį daugiau vidurinės klasės žmonių pradėtų naudotis elektromobiliais. Tai tikrai dar įmanoma pasiekti, tačiau reikės daug daugiau investicijų į visas baterijų tiekimo grandinės sritis, taip pat į mokslinius tyrimus ir plėtrą bei gamybos proceso tobulinimą.