Kenos pasienio punkte prie Lietuvos sienos su Baltarusija krovininius traukinius tikrins nauja rentgeno sistema už pusšešto mln. eurų. Pravažiuojanti traukinį rentgenas nuskenuos, nufotografuos ir vaizdus perduos muitinės vaizdų analitikams.
Anot specialistų, sistema geba parodyti net krovinių cheminę sudėtį, o pagal jų struktūrą ir spalvą, bus aiškiau suprasti, kas sudėta į vagonus. Nors kontrabandos srautai į Lietuvą iš Baltarusijos dėl sankcijų mažėja, skaičiai vis tiek išlieka įspūdingi.
Pro Kenos pasienio punktą geležinkeliu pravažiuoja traukinys. Tai – vienas pirmųjų traukinių važiuojančių pro čia pradėjusį veikti rentgeną. Traukinį ir visus vagonus sistema nuskenuoja ir nufotografuoja.
„Įrenginys ypatingas tuo, kad galima skenuoti traukinį net judantį 60 km. per valandą. Tai neverčia jo sumažinti greičio“, – aiškina Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotoja Dovilė Kraulaidienė.
O sistemos padarytas nuotraukas gauna muitinės kriminaliniai rentgenologai – jas ir peržiūri.
„Sistema atlieka kiekvieno vagono skenavimą, vėliau vaizdą gauname į kompiuteris ir galingos įrangos pagalba analizuojame vaizdus.“
Ir šitaip prie kompiuterio analizuoja vagonų skenavimo nuotraukas. Pagal jų struktūras ir spalvas atskiria ar krovinys atitinka deklaruojamojo savybes bei ar ten nėra kontrabandos, tarkime, blokų cigarečių.
„Matome kažką įdomesnio, tai mes tokį vagoną nukreipiam į fizinį tikrinimą, ir neužlaikant traukinio – jis važiuoja, bet įtartini vagonai lieka.“
„Šios sistemos pagalba mums nereikia stabdyti kiekvieno traukinio, ji iškraudinėti – ar tai būtų anglys, ar pašarai, kas sunkiai patikrinama“, – kalba Muitinės vaizdų analitikas Šarūnas Bartninkas.
Pasak įmonės, diegiančios šį rentgeną, vadovo, skirtingai nuo pastarųjų sistemų, ši geba nuskaityti net krovinių cheminę struktūrą.
„Dabar prasidėjo skenavimas skirtingom energijom. Patranka leidžia skenuoti skirtingom energijom, ir tada skirtingos cheminės medžiagos matosi monitoriuje, ir jos matosi skirtingom spalvom. Tai jei jūs užsideklaravote, kad vežate batus, o paskutinis skenuotas vaizdas rodo, kad eilė dėžių šviečia viena spalva, o visas konteineris kita – ne tos pačios medžiagos sukrautos“, – teigia „Intos“ generalinis direktorius Vytautas Vitkauskas.
Kenos punkte prieš tai veikusi įranga sugedo dar prieš 7 metus. Tad muitininkai įtartinus vagonus tikrindavo rankiniu būdu – sustabdant traukinius ir iškraunant prekes. O visomis transporto priemonėmis gabenamos į Lietuvą kontrabandos mąstai, nors ir mažėja dėl sankcijų Baltarusijai, skaičiai vis tiek išlieka dramatiški.
Štai per 2021 metus kontrabandos sulaikyta už 81 mln. eurų O 2022 metų sausio–rugpjūčio mėnesiais – už daugiau nei 23 mln.
Nauja rentgeno sistema Lietuvai atsiejo kiek daugiau nei pusšešto mln. eurų.
„Prisidės prie mūsų nacionalinio saugumo interesų. Visgi, galėsime įdėmiau stebėt krovinius atvykstančius iš kaimyninės valstybės. Ir taip pat manau, kad tai prisidės ir prie geresnių sąlygų skaidriai veikiančiam verslui, nes bus sudarytos geresnės sąlygos efektyvesniam patikrinimui, paprastesnėm procedūrom, ir viską bus galima atlikti greičiau“, – tikina Finansų ministrė Gintarė Skaistė.
Anksčiau muitinės kriminalinės tarnybos pareigūnai kontrabandą iš Baltarusijos aptikdavo kone kas savaitę. Jos buvo pervežamos ir į Lietuvą gabentuose Baltarusijos trąšų gamintojos „Belaruskalij“ kroviniuose.