Jūrų pramonei ieškant nulinės emisijos sprendimų, dažnai teigiama, kad nėra sidabrinės kulkos. Tačiau torio šalininkai mano, kad taip yra.
© „Ulstein“ nuotr.
Nustatyta, kad toris turi didžiulį švaraus alternatyvaus jūrinio kuro potencialą. Balandžio mėn. „Seatrade Cruise Global“ konferencijoje „Ulstein“ pristatė savo 149 metrų „Ulstein Thor 3R“ – laivą su torio išlydytos druskos reaktoriumi (MSR), kuris generuoja didžiulį kiekį švarios ir saugios elektros. Tai būtų mobili maitinimo ar įkrovimo stotis naujos rūšies akumuliatoriais varomiems kruiziniams laivams.
Robertas McDonaldas, Norvegijos Energetikos technologijų instituto (IFE) vyriausiasis inžinierius, mano, kad laikas atkreipti dėmesį į torio ir mažų modulinių reaktorių potencialą. Jis galvoja, kad toris yra „fantastinė idėja... galbūt viena, jei ne pati tinkamiausia, alternatyvių jūrų laivų kuro rūšių“.
Kas yra toris?
Toris yra gausus, gamtoje esantis metalas, turintis nepaprastą energijos tankį. Viena jo tona pagamina tiek pat energijos, kaip ir 3,5 mln. tonų anglies. Jo šalutiniai produktai yra žymiai saugesni už urano, nes plutonis (kuris naudojamas branduoliniuose ginkluose) dalijimosi metu nesusidaro. Esant trumpesniam skilimo pusperiodžio laikui, jis greičiau suyra. Jo nereikia sodrinti. Tai taip pat visiškai nulinės emisijos kuras.
Robertas McDonaldas su branduoline energija dirba nuo 1985 m., o su IFE – pastaruosius aštuonerius metus. IFE yra tarptautinių energetikos tyrimų lyderė, turinti 650 darbuotojų iš 38 šalių. Ši ne pelno siekianti organizacija finansuojama vyriausybės dotacijų ir komercinių sutarčių derinio. Ji siekia paremti pramonę, visuomenę ir platų suinteresuotųjų šalių ratą, tirdama ir plėtodama efektyvesnius energijos vartojimo procesus, atsinaujinančios energijos sprendimus ir į ateitį orientuotas energetikos sistemas.
R. McDonaldas daugiausia dėmesio skiria mokslininkų pagalbai, scenarijų kūrimui, modeliavimų vykdymui, nukreipdamas ten savo patirtį, kad padėtų atskleisti naujoves. Pastaruosius kelerius metus maži moduliniai reaktoriai – tos pačios rūšies, kurią įmonė siekia panaudoti „Ulstein Thor 3R“ – buvo jo pagrindinė domėjimosi sritis.
Maži moduliniai reaktoriai
„Mažas modulinis reaktorius yra branduolinis reaktorius, kurio galia yra 10–300 MWe“, – paaiškino inžinierius ir pridūrė, kad jie yra veiksmingi, lengvai montuojami – paprastai statomi gamyklose, o paskutiniai 10 % surenkami vietoje – lengvai keičiami ir saugūs. Juose yra labai mažai judančių dalių ir beveik nereikia priežiūros. Skirtingai nuo kitų atsinaujinančių energijos šaltinių, jiems užtenka labai mažo ploto.
R. McDonaldas teigė, kad šiuo metu yra kuriama daugiau nei 70 mažų ir labai mažų projektų, kurių tipinis panaudojimas būtų centralizuotas šildymas, vandens gėlinimas, bendra elektros ir vandenilio gamyba.
„Reaktorių panaudojimas jūrų pramonei yra nauja idėja... ir labai aktuali. Jie gali būti daugeliui programų esminė nulinės emisijos galvosūkio detalė“, – sakė inžinierius.
Torio MSR kuru reikia papildyti retai – iš reaktoriaus pašalinus druską, tik kas trejus – septynerius metus, priklausomai nuo specifikacijų. Žvejybos traleriams, kruiziniams laivams, konteinerių vežėjams ar papildymo laivams tai atvertų naujas galimybes.
Atliekos yra minimalios, o MSR atveju senoji druska yra perdirbama, kad būtų pašalinti šalutiniai produktai, pirmiausia uranas-235, kuris vėliau gali būti naudojamas kaip naujas reaktoriaus kuras.
„Tai neįtikėtinai efektyvu“, – sakė R. McDonaldas. „Ir nors šiandien nėra torio reaktorių, tai yra patikrinta technologija, o seniausi pavyzdžiai veikė šeštajame ir septintajame dešimtmečiuose. Tačiau tai taip pat reiškia, kad, skirtingai nei urano, šiuo metu neturime torio tiekimo grandinės. Tačiau kadangi torio Žemės plutoje yra maždaug tris kartus daugiau nei urano – o Norvegijoje jo yra daug – tiesiog reikia pradėti kasybos procesą.“
Didžiausia kliūtis yra visuomenės priėmimas
Didžiausia kliūtis tikriausiai nebus prieiga prie kuro arba būtinos MSR technologijos pateikimas rinkai. Tai bus visuomenės priėmimas.
R. McDonaldas pripažino, kad „branduolinis“ turi skirtingą reikšmę skirtingoms auditorijoms, o ne visų asociacijos yra tokios teigiamos kaip jo. Bus labai svarbu būtinų taisyklių kūrimas ir visuomenės noras priimti toriu varomus laivus.
Jis pažymėjo, kad dauguma žmonių nesuvokia, kad branduoliniai laivai jau kasdien įplaukia į viso pasaulio uostus ir tai daro nuo 1955 m.
Tai karinio jūrų laivyno laivai. R. McDonaldas daug žino apie tai, nes savo karjerą pradėjo devintajame dešimtmetyje branduoliniame povandeniniame laive. Šiandien yra apie 100 jūrinių reaktorių, naudojamų įvairiuose laivuose – nuo povandeninių laivų iki orlaivių.