Elektronika.lt
 2024 m. rugsėjo 29 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Rugsėjo 29 d. 18:45
Įprastus skambučius keičia naujos technologijos: kai kuriems jas išbandyti trukdo vienas dalykas
Rugsėjo 29 d. 15:12
Geriausios „Galaxy S24“ funkcijos – pigiau: „Samsung“ flagmanų gretas papildė „Galaxy S24 FE“
Rugsėjo 29 d. 12:36
Vaizdo stebėjimas klasėse pamokų metu. Ar tai legalu?
Rugsėjo 29 d. 09:28
„Xiaomi“ pristatė naujus išmaniųjų telefonų flagmanus – dirbtinio intelekto funkcijos, naktinė fotografija ir produktyvumas
Rugsėjo 28 d. 18:28
Daugiau nei pusė apklaustųjų nori, kad dirbtinis intelektas palengvintų kasdienybę
Rugsėjo 28 d. 15:17
Vandeniliu varomas „Renault Master“ brėžia naujas ribas: 700 km nuvažiuojamas atstumas ir vos 5 minučių įkrovimas
Rugsėjo 28 d. 12:50
Politinis humoras: ar „TikTok“ ir memai veikia rinkėjų nuomonę?
Rugsėjo 28 d. 09:23
Prie Marijampolės pradedamos vienos moderniausių saulės elektrinių Baltijos šalyse statybos
Rugsėjo 27 d. 20:39
Kokia reali naujų importo tarifų kiniškiems elektromobiliams nauda Europai?
Rugsėjo 27 d. 17:38
Reikalavimai auga: finansų įmonėms teks užtikrinti skaitmeninį operacinį atsparumą
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

KTU mokslininkas R. Raišutis apie ultragarso naudą ir sąlygą, kuri galėjo apsaugoti nuo „Titaniko“ katastrofos

Publikuota: 2022-08-23 14:39
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Mėgėjams
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Sugriuvę prekybos centrai, nukritę lėktuvai, dujų nuotėkiai – nelaimės, įvykusios dėl laiku nepastebėtų techninių gedimų. Dažnai šių objektų defektus identifikuoti yra sunku dėl jų užimamo ploto ar ekstremalių eksploatacijos sąlygų. Todėl, pasak KTU Prof. Baršausko ultragarso mokslo instituto vyriausiojo mokslo darbuotojo, profesoriaus Renaldo Raišučio, čia pasitarnauti gali ultragarsinės technologijos, kurių taikymo ribos – ypač plačios.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Sugriuvę prekybos centrai, nukritę lėktuvai, dujų nuotėkiai – nelaimės, įvykusios dėl laiku nepastebėtų techninių gedimų. Dažnai šių objektų defektus identifikuoti yra sunku dėl jų užimamo ploto ar ekstremalių eksploatacijos sąlygų. Todėl, pasak KTU Prof. Baršausko ultragarso mokslo instituto vyriausiojo mokslo darbuotojo, profesoriaus Renaldo Raišučio, čia pasitarnauti gali ultragarsinės technologijos, kurių taikymo ribos – ypač plačios. Apie tai mokslininkas sutiko pasikalbėti laidoje „Hmm efektas“.

KTU mokslininkas R. Raišutis apie ultragarso naudą ir sąlygą, kuri galėjo apsaugoti nuo „Titaniko“ katastrofos
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Ultragarsinės technologijos puikiai tinka energetikos, transporto, aviacijos objektų tyrimams, siekiant laiku aptikti vidinius defektus ar išvengti avarijų. Kauno technologijos universiteto (KTU) Skaitmeninio modeliavimo mokslo laboratorijos vedėjo teigimu, ši saugą užtikrinanti technika gali padėti išvengti žmonių aukų bei aplinkos užterštumo.

„Titanikas“ nebūtų nuskendęs

Ultragarsas – mechaniniai virpesiai, kurie gali sklisti skysčiuose, kietuose kūnuose ar dujose, o jų dažnis yra aukštesnis nei girdimas žmogaus ausimi. Anot R.Raišučio, vidutiniškai mūsų ausys gali išgirsti iki 15 tūkst. hercų dažnio garsą, tačiau ultragarso bangų dažnis gali svyruoti nuo 20 tūkst. hercų iki 1 gigaherco.

„Ultragarsiniai virpesiai yra išgaunami ultragarsinių virpesių generatoriumi, prie kurio prijungiami tam tikri ultragarsiniai keitikliai, tiek magnetostriksiniai, tiek pjezokeraminiai. Šie keitikliai ima virpėti ultragarsinių virpesių dažniu ir generuoja ultragarsines bangas įvairiuose objektuose. Dažniai gali svyruoti nuo žemesnių, dešimčių kilo hercų, iki pakankamai aukštų, gigahercinių, naudojamų ultragarsinėje mikroskopijoje“, – teigia jis.

Šie technologiniai tyrimai pradėti gana neseniai – XX amžiaus pradžioje, – kuriems, kaip pasakoja prof. dr. R. Raišutis, įtaką darė net ir „Titaniko“ katastrofa.

„Kadangi budintis jūrininkas iš anksto nepamatė ledkalnio, kurio didesnė dalis buvo panirusi po vandeniu, o pastebėjus buvo per vėlu pasukti laivą į šoną ir išvengti susidūrimo, nuo katastrofos momento buvo imta galvoti apie kliūčių aptikimą vandenyje. Jeigu tuo metu būtų egzistavę tam tikri ultragarso technologijų išradimai, „Titaniko“ katastrofos nebūtų buvę“, – sako specialistas.

Ultragarsas sutinkamas kasdien

Galbūt nepastebime, bet su ultragarsu susiduriame bene kasdien – atliekant medicininius tyrimus, naudojant ultragarsines technologijas įvairių objektų paviršių valymui ar net vairuojant. R.Raišučio teigimu, automobilių galiniuose bamperiuose būna nuo 4 iki 6 ultragarsinių siuntiklių-ėmiklių, kitaip vadinamų „parkavimo asistentais“.

„Tai yra ultragarsinis atstumo matavimas iki kliūties, siekiant perspėti vairuotoją, važiuojantį atbulomis ir turintį ribotą matomumą, kad šis neatsitrenktų į garažo vartus, sieną ar į kitą automobilį prekybos centro aikštelėje“, – paaiškina KTU mokslininkas.

KTU Prof. Baršausko ultragarso mokslo instituto vyriausiasis mokslo darbuotojas atskleidžia, jog didžiausi mitai, supantys ultragarsines technologijas, yra manymas, jog tai – kenksminga. Tačiau ultragarso spinduliuotės intensyvumą riboja tam tikri standartai, todėl ši technologija yra ypač populiari medicinoje dėl saugumo ir nedidelės kainos, lyginant su kita diagnostine įranga.

„Ultragarsinės technologijos puikiai vizualizuoja vidaus organus, jų anomalijas: paciento oda patepama ultragarsiniu geliu, kuris reikalingas efektyvesniam bangų perdavimui nuo ultragarsinio keitiklio į žmogaus kūną ir efektyvesniam jų priėmimui. Ultragarsas puikiai tinka plyšusių raumenų, kraujotakos kraujagyslėse vertinimui ar įvertinant būsimo naujagimio lytį. Šiuolaikinės aukštos raiškos ultragarsinės technologijos leidžia atkurti kūdikio veidą net trimačiu formatu“, – pasakoja R. Raišutis.

Panaudojimo galimybės

Be medicinos, ultragarsinės technologijos užtikrina ir naudojamų įtaisų saugą: ultragarsiniai tyrimai gali būti atliekami vertinant įvairių vamzdynų sujungimų kokybę. Neardomieji bandymai leidžia pažvelgti į optiškai neskaidraus objekto vidų, iš anksto pastebėti objektų viduje esančius defektus bei įvertinti, ar nekinta tam tikros jo savybės.

„Pavyzdžiui, jei vienus vamzdžius norime sujungti su kitais, atliekame suvirinimą, kurio metu atsiranda suvirinimo siūlė. Siekiant įvertinti, ar ta suvirinimo siūlė suvirinta kokybiška, ar joje nėra kokių nors šlako intarpų, nesuvirintų sričių, kurios vamzdynu transportuojant dujas ar degų skystį galėtų sukelti katastrofą, ta vieta yra patikrinama ultragarsu. Pagal ultragarsinių bangų atspindžius tyrimą atliekantis operatorius gali aptikti pažeistą sritį, įvertinti jos matmenis ir toliau ta sritis gali būti remontuojama, išpjaunama ir pervirinama“, – pasakoja R. Raišutis.

Anot specialisto, tokio tipo bandymai gali būti atliekami ir transporto priemonėms, kurių eksploatacijos sąlygos ar dydis apsunkina vertinimo procesą – tokie yra traukiniai, laivai, lėktuvai. Ypač dažnai pasitaikantis objektų defektas yra kompozitinių medžiagų epoksidinėje dervoje atsirandantys oro burbuliukai, kurie ilgainiui gali sąlygoti komponento struktūrinius pažeidimus ar nulūžimą.

„Tam tikras kritines vietas lėktuvo galima tikrinti ultragarsu, priklausomai nuo orlaivio eksploatacijos valandų, siekiant išvengti tiek įvairių metalinių detalių įtrūkimo, tiek kompozitinių medžiagų, kurias sudaro anglies ir stiklo pluoštai, klijuoti epoksidine derva, atsiklijavimų, atsisluoksniavimų, kurie galėtų sukelti orlaivio katastrofą ore“, – teigia R. Raišutis.

Ultragarso technologijų ateitis

Ultragarso technologijos atitinka šiuolaikinėms inovacijoms keliamus tikslus: jos yra ne tik energetiškai efektyvios, mat dirbdamos impulsiniu rėžimu sunaudoja mažiau elektros energijos nei įvairūs kaitinimo elementai, bet ir padeda išvengti standartų neatitinkančių gaminių sklaidos. Pasak KTU mokslininko, ultragarsinių kokybės kontrolės sistemų naudojimas skirtinguose gamybos proceso etapuose prisideda prie atliekų mažinimo.

Kaip ir bet kokia kita technologija, ultragarso panaudojimo sprendimai tobulėja, o ateityje numatomi pramonei palankesni praktiniai pritaikymai.

„Šiandien jaučiamas technologinių sprendimų miniatiūrizacijos poreikis, matomas funkcionalumo didinimas, naujų pjezo medžiagų, atsparių įvairiam aplinkos poveikiams, tokiems kaip aukšta temperatūra, slėgis, ir tinkamų panaudoti naujo tipo ultragarsinių keitiklių gamybai, kūrimas. Taip pat – naujų algoritmų ultragarsinių vaizdų apdorojimui vystymas“, – sako R. Raišutis.

R. Raišutis primena, jog nors geriausi sprendimai šiandien gimsta jungiant skirtingais fizikiniais principais veikiančias technologijas, kurios suteikia skirtingą, tačiau viena kitą papildančią informaciją, ultragarso technologijos išlieka vienomis saugiausių, o jų privalumai pramonei ir visuomenei – nenuginčijami.

„Jei neturėtume ultragarsinių diagnostinių metodų, katastrofų rizika būtų didesnė, sunkiau išvengtume aplinkos užterštumo, žmonių aukų ir didžiulių ekonominių nuostolių“, – tvirtina KTU mokslininkas.

Viso pokalbio klausykite čia.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama