Įsibėgėjus Rusijos sukeltam karui Ukrainoje lėktuvo „Antonov AN-225“ vaizdai tapo aviacijos entuziastų niūriu prisiminimu. Aštuntajame dešimtmetyje šis lėktuvas buvo pagamintas sovietų kosminiams laivams gabenti, o po Šaltojo karo tapo didžiausiu pasaulyje krovinių gabentoju bei įvairių rekordų savininku. Deja, bet vasario pabaigoje „Antonov AN-225“ buvo sunaikintas Hostomelio aerodrome netoli Kyjivo. Ar šis aviacijos modelis dar pakils į orą? Atsakymų ieško CNN.
„Antonov An-225 Mriya“ – didžiausias komercinis lėktuvas pasaulyje.
(Dmitry A. Mottl, „Wikimedia“ (CC BY-SA 3.0)
CNN žurnalistas Vasco Cotovio iš arti matė lėktuvo „Antonov AN-225“ nuolaužas. Jis balandžio pradžioje kartu su kitais CNN žurnalistais ir Ukrainos policijos atstovais lankėsi Hostomelio aerodrome.
„Lėktuvo priekis visiškai sunaikintas, matyt, nukentėjo nuo tiesioginio artilerijos smūgio“, – pasakoja V.Cotovio. – Uodegos galinė dalis išvengė didesnių smūgių, joje yra kelios skylės, padarytos arba skeveldrų, arba kulkų.“
„Jei ne smūgis į lėktuvo priekį, AN-225 galbūt būtų galima suremontuoti“, – svarsto CNN žurnalistas.
V.Cotovio prisimena, kad tuo metu, kai lankėsi ir apžiūrėjo lėktuvą, aplink jį buvo matoma daug iššautos amunicijos, sunaikintų rusų tankų, sunkvežimių be šarvuotos technikos.
Žala sistemoms
Kyjive gyvenantis inžinierius ir aviacijos ekspertas Andrijus Sovenko, kuris nuo 1987 m. dirbo „Antonov“ bendrovėje ir skraidė lėktuvu AN-225 kaip jo techninės įgulos narys, peržiūrėjęs vaizdo įrašus ir nuotraukas, kuriose užfiksuotos lėktuvo nuolaužos, sudarė patirtos žalos sąrašą.
Kaip rašo CNN, dėl saugumo „Antonov“ personalui vis dar neleidžiama grįžti į Hostomelį.
A. Sovenko teigimu, centrinė fiuzeliažo (orlaivio korpuso – red. past.) dalis ir lėktuvo priekis, įskaitant pilotų kabiną ir įgulos poilsio skyrius, yra sunaikintas.
Visgi, kaip sako ekspertas, didžiausią žalą patyrė lėktuvo sistemos ir įranga.
„Jas atkurti bus sunkiausia, nes dauguma AN-225 naudojamų elektros sistemų, siurblių ir filtrų yra pagaminti devintajame dešimtmetyje. Jos tiesiog nebegaminamos, todėl vargu ar jas bus galima atkurti tiksliai tokias, kokios buvo“, – svarsto A. Sovenko.
Jo vertinimu, lėktuvo sparnų dalys, įskaitant aerodinaminius paviršius, tokius kaip sklendės ir eleronai, patyrė nedidelių pažeidimų, juos galima atitaisyti. Dauguma iš šešių variklių taip pat atrodo nepažeisti, o visa lėktuvo uodegos dalis nukentėjo tik nuo skeveldrų.
Restauruoti neįmanoma
A. Sovenko, kuris yra parašęs knygą apie Ukrainos krovininių oro linijų bendrovę „Antonov Airlines“, sutinka, kad AN-225 modelis, kuris buvo sugadintas Hostomelyje po Rusijos kariuomenės atakos, negali būti suremontuotas.
„Neįmanoma kalbėti apie šio lėktuvo remontą ar restauravimą. Galime kalbėti tik apie kito lėktuvo statybą, panaudojant atskiras detales, kurias galima panaudoti iš lėktuvo nuolaužų, ir sujungiant jas su tomis, kurios dar aštuntajame dešimtmetyje buvo skirtos antro lėktuvo statybai“, – aiškina inžinierius.
Kaip rašo CNN, A. Sovenko omenyje turi antrą AN-225 korpusą, kuris iki šiol saugomas Kyjive. Iš pradžių buvo ketinama statyti du tokius lėktuvus, tačiau antrasis tik ir liko planu statyboms.
„Tai visiškai baigtas fiuzeliažas, ant kurio jau sumontuota nauja centrinė sekcija, apkrovą laikanti sparnų konstrukcija ir uodegos blokas. Kiek žinau, per Rusijos artilerijos bombardavimą gamykloje jis buvo nesugadintas“, – sako A. Sovenka.
Kilę iššūkiai
CNN skelbia, kad net jei lėktuvo atkūrimui bus pasitelktas modelis, kuris buvo nebaigtas statyti, vis tiek AN-225 atkūrimui nepakaks visų reikiamų komponentų.
„Nebus įmanoma sukurti lygiai tokio paties orlaivio, su lygiai tokia pačia konstrukcija ir įranga“, – užtikrina A. Sovenko.
Net ir tuo atveju, jei lėktuvas būtų atkurtas, iškiltų du iššūkiai: kaip suderinti naujus ir senus lėktuvo komponentus bei kaip sertifikuoti lėktuvą, kad jis būtų patvirtintas kaip tinkamas skraidyti.
Pasak CNN skelbiamos publikacijos, „Antonov“ bendrovė turi patirties sprendžianti pirmą iššūkį, nes per daug metų atnaujino daugelį AN-225 modelio sistemų, o seną sovietinę sudėtinę techniką pakeitė moderniais ukrainietiškais atitikmenimis.
Tačiau didžiausią nerimą kelia tokio atkurto modelio sertifikavimas – tai gali pareikalauti ne tik didelių laiko sąnaudų, tačiau ir išlaidų.
„Šiandien beprasmiška statyti lėktuvą pagal 40 metų senumo projektą. Taip pat įmanoma, kad bus nuspręsta, jog tikslinga atlikti papildomus orlaivio konstrukcijos pakeitimus, atsižvelgiant į pradinio orlaivio eksploatavimo patirtį“, – situaciją komentuoja inžinierius.
CNN rašo, kad lėktuvo modelis AN-225 iš tikrųjų nebuvo skirtas komerciniams kroviniams gabenti, o šiam darbui lėktuvas buvo pritaikytas atlikus daug techninių darbų, kuriuos XX a. dešimtojo dešimtmečio pabaigoje įgyvendino bendrovė „Antonov“.
Paskutinis klausimas – kaina?
AN-225 atstatymas nebus pigus. Tačiau, kaip skelbia CNN, sunku tiksliai apskaičiuoti, kiek šie darbai galėtų kainuoti.
Ukrainos naujienų agentūra „Ukrinform“ anksčiau rašė, kad lėktuvo atkūrimas galėtų kainuoti iki 3 mlrd. JAV dolerių.
Tačiau 2018 metais buvo skaičiuota, kad antro tokio lėktuvo statybų užbaigimas galėtų kainuoti iki 350 mln. JAV dolerių – žinoma, dabar šią išlaidų eilutę reikėtų patikslinti.
„Šiuo metu niekas tiksliai to nežino. Kaina priklausytų nuo to, kaip stipriai pažeistos išlikusios lėktuvo dalys. Taip pat nuo to, kiek reikės modifikacijų ir naujos įrangos. Didelė išlaidų dalis priklausys nuo to, kiek sertifikavimo bandymų bus būtina atlikti. Tačiau bet kokiu atveju galime spėti, kad galutinė suma sieks ne milijardus, o šimtus milijonų dolerių“, – mano ukrainiečių inžinierius.
Su juo sutinka „Aerodynamic Advisory“ aviacijos analitikas Richardas Aboulafia. Pasak jo, kaina priklauso nuo to, ar lėktuvas bus tik prototipas, ar bus norima, kad AN-225 būtų pradėtas eksploatuoti komerciniais tikslais ir būtų visiškai sertifikuotas.
„Maždaug 500 mln. dolerių, net ir su sertifikavimu, yra labiau pagrįsta nei 3 mlrd. dolerių“, – mano R. Aboulafia.
Bet esminis klausimas, kurį kelia „Aerodynamic Advisory“ aviacijos analitikas, kas sumokės už lėktuvo atstatymą?
„Aš esu optimistas. Nuoširdžiai noriu, kad „Antonov“ lėktuvai ir toliau skraidytų ateities danguje. Tačiau esu ir realistas. Puikiai suprantu, kad išlaidos, reikalingos antrajam lėktuvui sukurti, turės būti siejamos su bendrovės „Antonov“ finansinėmis galimybėmis po karo, taip pat su tikėtinomis pajamomis iš šio lėktuvo eksploatacijos“, – atvirai kalba lėktuvo inžinierius.
An-225 yra didžiausias transporto lėktuvas pasaulyje, sukurtas dar Sovietų Sąjungoje 1984–1988 m. Pirmą skrydį jis atliko 1988 m. Po Sovietų Sąjungos griūties jis tapo Ukrainos nuosavybe.
Lėktuvą valdė Ukrainos bendrovė „Antonov Airlines“.