Beveik kas ketvirtas liftas Vilniaus daugiabučiuose – avarinės būklės. Nors liftų padėtis Vilniuje apgailėtina ir daugelis jų numatytą veikimo laikotarpį viršija beveik dvigubai, gyventojai savo senų liftų keisti naujais nenori ir suskumba kažką daryti tik tada, kai liftas jau būna išjungiamas.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Liftus aptarnaujančios įmonės į avarinius iškvietimus važiuoja kasdien, tačiau kai kurie gyventojai mano, kad liftų valdytojai, gyventojams nesutikus pakeisti senų liftų naujais, tyčia juos sustabdo, kad vėliau galėtų pasipelnyti iš jų tvarkymo.
Asta su vyru Michailu ir sūnumi kviečiasi liftą į 5–tą aukštą. Devynaukščiame daugiabutyje Karoliniškių mikrorajone gyvenanti šeima džiaugiasi, kad pagaliau gali naudotis daugiau nei mėnesį neveikusiu liftu ir nebereikia vaiko vežimėlio palikti automobilyje. Tiesa, vargo dėl neveikiančio lifto daugiausia turėjo senjorai.
„Mes vienai močiutei padedame, virš mūsų gyvena 6 aukšte, ir tikrai labai sunku. Yra 9 aukšte gyvenančių, kur tikrai žmonės ateina ir atsidūsta, kad reikia lipti“, – pasakoja Asta.
Kad liftas neveikė, pastebėjo ir 2–ame aukšte gyvenantis Arūnas. Mat vyras negalėjo nuvažiuoti pas kaimynus, gyvenančius paskutiniame aukšte.
„Nedirbo jis beveik 1,5 mėnesio ir neparašyta nieko, nei kada pataisys, ar čia bus keičiama kažkas, tai buvo pasklidę gandai, kad lyg tai ruošiasi keisti“, – sako vyras.
Asta sako, kad šiame name gyvena jau 4–erius metus ir dėl lifto problemų neturėjo, kol liftą aptarnaujanti įmonė nepranešė gyventojams, kad jis gali būti pripažintas nesaugiu ir uždarytas. Gyventojams nesutarus, ar keisti jį nauju, apie 40 tūkstančių eurų kainuojančiu liftu, senąjį liftą išjungė.
Įmonė pakeitė saugos mazgus ir liftas vėl veikė, tačiau neilgai, vis gesdavo. Asta mano, kad nesutikus lifto pakeisti, įmonė taip nori pasipelnyti iš gyventojų – jį tvarkyti ir imti iš gyventojų už tai pinigus.
„Nuo pernai metų, kai jie iškėlė tą klausimą, ir, sakau, kas mėnesis vis išjungia, tai kelioms dienoms, tai savaitgaliui išjungia ir jau tada nesutvarkysime per savaitgalį. Mes iš vis nesuprantame, ar čia kažką reikia daryti su juo, ar tiesiog buvome apgaudinėjami, kad pinigus paimti“, – teigia moteris.
„Mes galim tuos pinigėlius panaudoti kitoms prekėms, dalykams ir pirkiniams kažkokiems, o tai, kas vyksta čia, tai tiesiog aferizmas ir plėšimas žmonių“, – tikina Michailas.
Liftą aptarnaujanti įmonė sako, kad per šiuos metus jo važiavo taisyti 7 kartus, bet kaltinimus, esą ji nori pasipelnyti, neigia.
„Tam liftui yra jau beveik 50 metų, tai natūralu, kad jis kartas nuo karto genda. Ar gyventojai priima sprendimą, ar nepriima, tai niekaip neįtakoja, ar jis daugiau ar mažiau genda. Tai jis tiesiog nuo savo amžiaus ir išsidėvėjimo, dauguma tų liftų, genda ir ges“, – komentuoja „Baltijos liftai“ vadovas Mantas Romaška.
O Vilniuje liftų būklė išties apgailėtina. Senas, avarinės būklės liftas sostinėje – beveik kas ketvirtas. Panaši situacija ir visoje Lietuvoje.
„Kai kurių amžius yra 42, 48 metai. Mūsų kompanijos prižiūrimo lifto rekordininkas yra 63 metų amžiaus, tai kitaip sakant, lifto gamintojas, kai sumontavo liftą, jam suteikė 25 metų tarnavimo laikotarpį, tai dauguma tų liftų viršija du kartus savo resursą ir juos būtina remontuoti“, – aiškina M. Romaška.
Tačiau savo senų liftų keisti į naujus gyventojai delsia ir nenori.
„Gyventojai kaip taisyklė dažniausiai suskumba liftus keisti tik tada, kada jis nebevažiuoja, nors lifto prižiūrėtojas visada po kiekvieno patikrinimo siūlo bent jau keletą alternatyvų, ką gyventojai, ką savininkai galėtų daryti, kaip jį, ar remontuoti ar tvarkyti tik tam tikras dalis“, – teigia „Mano būstas“ atstovas Paulius Ugianskis.
Kad liftų keitimas naujais yra problema, pripažįsta ir Vilniaus miesto savivaldybė. Jos atstovai teigia, kad gyventojai turi būti sąmoningi ir suprasti, kad naujas liftas pareikalautų mažiau kaštų nei senojo remontas, tačiau prie to turi prisidėti ir liftų valdytojai.
„Praktika rodo, kad tų liftų priežiūra, gavus tokią informaciją, dėl kažkokių priežasčių yra vilkinama. Galima išvada, kad valdytojas tiesiog nenorėdamas prarasti savo kažkokių reitingų prieš gyventojus, sakykime, neskubina tų procesų ar tam, kad jo nepakeistų, būtų juo visi patenkinti, nes supranta, kad lifto remontas ar jo keitimas kainuos pinigus“, – sako Vilniaus miesto savivaldybės atstovas Marius Žvinklis.
Šiemet iki spalio mėnesio Vilniuje dėl nesaugios lifto būklės ekspertai įpareigojo išjungti beveik 20 liftų. Iki metų pabaigos gali būti išjungta dar apie 10 liftų.