Automobilio valdymas jau seniai nėra vien vairo sukiojimas, posūkio svirtelės maigymas ir pedalų kontrolė. Šiandien kiekvienam vairuotojui savaime suprantama ir norimą muziką įsijungti, ir komfortišką temperatūrą nusistatyti, ir navigatoriuje susiplanuoti detalų kelionės maršrutą. Ir visiems šiems veiksmams reikia akių, kurios atitraukiamos nuo kelio, bei rankų, kurios nukeliamos nuo vairo. O tai savo ruožtu kelia pavojų eismo saugumui.
Asociatyvi „Shutterstock“ nuotr.
Bet blaškomo vairuotojų dėmesio laikai pamažu artėja pabaigos link.
Artimos ateities alternatyva šiandien įprastiems pagalbiniams transporto priemonės valdymo būdams – mygtukų, išdėstytų aplink centrinę konsolę spaudymui, pačios konsolės su lietimui jautriu ekranu braukymui arba, dar blogiau, išmaniojo telefono maigymui – turėtų tapti pokalbis su automobiliu.
Norite važiuoti į Šiaulius, bet nežinote kelio? Taip ir sakykite – automobili, rodyk man kelią iki Šiaulių. Karšta? Automobili, sumažink temperatūrą dviem laipsniais. Norite muzikos? Automobili, įjunk man „AC/DC“.
Skamba fantastiškai, tačiau būtent toks yra šešerių metų strateginės partnerystės, kurią šių metų pradžioje užmezgė „Google“ ir „Ford“, galutinis tikslas – taip išvystyti automobiliams pritaikytos operacinės sistemos „Android“ funkcionalumą, kad vairuotojas, neprarasdamas jokių šiandieninių patogumų, galėtų jais naudotis be rizikos sau, keleiviams ir kitiems eismo dalyviams.
„Šiuo metu valdymo balsu įrankiai automobiliuose yra vis dar labai menkai išnaudojami, o iš dalies balsu valdomi išmanieji telefonai nėra pakankamai glaudžiai integruoti su vidinėmis automobilių sistemomis ir dėl to negali pakeisti specializuotų balsiniam transporto priemonių valdymui skirtų sprendimų. Tad bus labai įdomu stebėti, kokių pokyčių, neabejotinai paveiksiančių visą automobilių rinką, atneš ši partnerystė“, – sako technologijų ekspertas Vaidas Neverauskas.
Bendravimas – tarsi su gyvu žmogumi
Artimas automobilių gamintojo ir technologijų giganto bendradarbiavimas „Ford“ suteiks akivaizdų pranašumą: nuo 2023 metų bus įgyta galimybė į pačių įvairiausių kainų jų gaminamus automobilius diegti tokį pagalbinių sistemų valdymo principą, kuris pranoks daugybę alternatyvų.
Visi automobiliai bus susieti su „Android“ sistema ir aprūpinti „Google“ paslaugų bei jos aplinkoje naudojamų programėlių galimybėmis. Dauguma jų ir leis efektyviai naudotis balso komandomis valdant įvairiausias parinktis bei taip ne tik sumažinti eismo įvykių riziką ar suderinti transporto priemonės nustatymus, bet ir efektyviai tvarkyti su eismu nesusijusius dienos rūpesčius.
Technologijų specialistas pažymi, kad vairuotojams, norintiems pasinaudoti naujomis techninėmis galimybėmis, net gali tekti pratintis prie neįprastų veiksmų.
„Į telefoną, televizorių, išmaniąją kolonėlę ar automobilį kreiptis tarsi į gyvą žmogų jau savaime yra neįprasta. Dar labiau neįprasta bus kreiptis į automobilį anglų ar kita populiaria kalba. Tenka pripažinti faktą, jog lietuvių kalba, kurią vartoja tik apie 3 milijonus žmonių, arba vienas Londono priemiestis, žvelgiant iš „Google“ perspektyvos tikrai nėra prioritetinė kuriant kalbai specifinius prasmės interpretavimo algoritmus“, – sako V. Neverauskas.
Vis dėlto, jo teigimu, būsimos sistemos pranašumai turėtų nesunkiai atsverti bet kokius nepatogumus dėl vartojamos kalbos, juolab, angliškai kalba vis daugiau vairuotojų Lietuvoje.
Naujos galimybės vairuotojams
Numatyta, kad nuo 2023-ųjų „Ford“ vairuotojams taip pat bus prieinami vieni tiksliausių ir detaliausių „Google“ žemėlapių, kurie taps pagrindine šios markės automobilių navigacijos sistema. Vairuotojai galės greičiau pasiekti tikslą, gaudami realiojo laiko informaciją apie eismą, naudotis automatiniais maršruto pakeitimais ar reikalingos eismo juostos detalizavimais.
„Google Play“ kiekviename automobilyje suteiks vairuotojams prieigą prie savo mėgstamų programėlių, skirtų klausytis muzikos, tinklalaidžių, garso knygų. Šios programėlės bus optimizuotos naudoti transporto priemonėje. Visi programinės įrangos atnaujinimai į „Ford“ automobilius bus atsiunčiami nuotoliniu būdu.
Vairuotojai, sujungę automobilius su savo išmaniaisiais telefonais, tiesiai į kišenę gaus pranešimą, kad atėjo laikas periodiniam jų transporto priemonės aptarnavimui arba kad artėja lizingo laikotarpio pabaiga, todėl laikas priimti finansiškai svarbius sprendimus – pavyzdžiui, perleisti dabartinį automobilį pardavimo atstovybei ir išsirinkti naują modelį, kuriam taikomos palankios kainos.
Naudos bus ir eismo dalyviams, kurie užima tik keleivių pozicijas: tikėtina, kad ilgainiui šios partnerystės metu ištobulintos automobilių valdymo balsu technologijos taps įprastomis visų markių transporto priemonėse, todėl padidėtų bendras eismo saugumas.
Duomenų analizė taps pagrindu tolimesniam progresui
Didelės apimties duomenų analizė taip pat leis sukurti naujų skaitmeninių sprendimų, padėsiančių geriau susipažinti su pasiūla dar tik besirenkantiems naują automobilį pirkėjams, taip pat ir sukuriant papildomų produktų jau esamiems savininkams. „Ford“ ne mažiau svarbu, kad ši partnerystė realizuos ir siekį tobulinti gamybos procesus: pagreitinant produktų vystymą, tiekimo grandinių valdymą, efektyvinant darbuotojų apmokymus bei modeliuojant optimalią gamyklų įrangos apkrovą.
O „Google“ turės savotišką bandymų platformą, kuri bus naudinga technologijų tobulinimui bei patikrinimui itin dideliu mastu.
Taikydamasis prie didelio vairuotojų kiekio poreikių technologijų gigantas vystys savo dirbtinio intelekto, mašininio mokymosi ir analitinių technologijų algoritmus, kurie ateityje suteiktų dar daugiau skaitmeninių galių automobiliams ir daugiau naudos vairuotojams bei keleiviams, o paslaugų teikėjui suteiktų galimybę ieškoti naujų pajamų šaltinių.