Vienas iš didžiausių elektromobilių privalumų – galimybė vairuoti naudojant vieną pedalą. Naudojant vien akceleratorių galima važiuoti labai tiksliai, o vairuotojas mažiau pavargsta. Kai elektromobilis neturi tokios galimybės, jis yra aršiai kritikuojamas – juk vieno pedalo metodas taip patinka vairuotojams! Tačiau „Volkswagen“ teigia, kad regeneracija kaskart pakėlus pėdą nuo akceleratoriaus nebūtinai yra geriausias sprendimas.
Vienas iš elektromobilių privalumų yra taupomi stabdžiai. Šią galimybę suteikia regeneracija – paleidus akceleratoriaus pedalą elektriniai varikliai virsta generatoriais. Taip jie ne tik padeda stabdyti automobilį nenaudojant įprastų stabdžių (kaladėlių ir diskų), bet ir sugrąžina šiek tiek energijos į bateriją. Priklausomai nuo regeneracijos nustatymų, ši elektromobilių savybė gali padėti vairuoti naudojant tik vieną pedalą. Tai yra, bent šiek tiek spaudžiant akceleratorių automobilis juda pirmyn, jį paleidus – stabdo. Stabdžių pedalas naudojamas tik norint visiškai sustoti ar staigiai sumažinti greitį dėl kelyje pasirodžiusios kliūties.
Prie elektromobilių nepratusiems vairuotojams tai skamba kaip labai keista sistema. Tačiau prie jos pripratę žmonės atgal nesižvalgo. Be to, tai ne tik patogu, bet ir padeda iššvaistyti mažiau energijos – juk lėtėdamas automobilis visada maitina baterijas, todėl teoriškai gali nuvažiuoti bent šiek tiek toliau. Bet ar tikrai?
„Volkswagen“ nemano, kad vairavimas vienu pedalu yra pats efektyviausias energijos taupymo prasme. Kartais automobiliui geriau riedėti laisva eiga, nei stabdyti varikliu, stengiantis susigrąžinti visą įprastai prarandamą energiją. Kodėl? Nes iš fizikos pamokų žinome, kad bet koks energijos konvertavimas (šiuo atveju iš kinetinės į elektrinę) yra susijęs su nuostoliais. Taigi, štai kaip įprastai veiks „ID. 4“ stabdžiai:
„Volkswagen ID. 4“ stabdymo sistema © Gamintojo nuotrauka
Vairuotojui pakėlus pėdą nuo akceleratoriaus automobilis riedės laisva eiga – taip, kaip dabartinis jūsų benzininis ar dyzelinis automobilis važiuojantis optimalia pavara. Tuo metu „ID.4“ (ar „ID. 3“) nebandys atgauti tos kinetinės energijos, tačiau automobilis riedės toliau beveik nenaudodamas energijos resursų. Vairuotojui nuspaudus stabdžius, prasidės regeneracija – stabdymą atliks generatoriumi tapęs elektros variklis. Jei stabdžiai nuspaudžiami stipriau ir apkrovos pasiekia 0,25 G, įsijungs įprasti hidrauliniai stabdžiai. Išmanios sistemos suderins stabdymą įprastais stabdžiais ir elektriniu varikliu – vairuotojas net nepajus, kada viena sistema pakeis kitą.
Tiesa, vairuotojas galės pasirinkti nustatymą B (nuo „Brake“ – stabdžiai), kuomet regeneracija iš tikrųjų įsijungs vos tik bus paleistas akceleratoriaus pedalas. Tačiau ir tuo metu automobilis lėtės švelniai, po truputį rinkdamas tą iššvaistomą energiją. Kitaip tariant, vairavimas vienu pedalu nebus galimas, nes „Volkswagen“ mano, kad toks pasirinkimas tiesiog labiau erzintų vairuotojus.
Tokie nustatymai, beje, nėra tokie jau keisti. Nors daug elektromobilių gali būti vairuojami vienu pedalu, riedėjimas laisva eiga kartais padeda sutaupyti daugiau. Riedėdamas automobilis sunaudoja ypač mažai energijos. Daugiau energijos sunaudojama bėgėjantis. Jei elektromobilis ims stabdyti vos tik bus paleistas akceleratorius, kartais vairuotojui teks iš karto pradėti bėgėtis, o tai nėra taipu. Būtent dėl to „Volkswagen“ ir nori, kad vairuotojai naudotų stabdžius –juk jie mato ir supranta, kokio sulietėjimo jiems reikia. Be to, išmanios sistemos (šiuo atveju „Eco Assistance“) perspės vairuotoją, kada artėja vieta, kur akceleratorių reikėtų paleisti.