Elektromobilių plėtrą stabdo keli pagrindiniai faktoriai – infrastruktūra, nepakankamai išvystytos įkrovimo technologijos ir, žinoma, kaina. Ir visa tai gerėja. Pavyzdžiui, baterijų kaina labai sparčiai artėja prie svarbaus taško.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Baterijų kaina matuojama pagal talpą. Pavyzdžiui, „Tesla Model S“ baterijų kaina siekė 150 dolerių už kWh – visa 100 kWh baterija kainavo apie 15 tūkstančių dolerių. Ir tai yra didelė suma. Kadangi aukštą elektromobilių kainą daugiausia palaiko būtent baterijos, rinka nekantriai laukia, kuomet jų kaina nukris iki žemiau nei 100 dolerių už kWh – manoma, kad tik tuomet elektromobiliai galės ir kaina varžytis su benzininiais automobiliais.
Tiesa, kai kurie gamintojai (pavyzdžiui, „Volkswagen“) jau mano, kad elektromobiliai yra pakankamai pigūs. Taip, salone jie yra brangesni, tačiau jų išlaikymas yra nepalyginamai pigesnis. Elektra yra pigesnė už benziną, elektromobiliams nereikia keisti alyvos, o ir mažesnis judančių detalių skaičius turėtų reikšti, kad jie bus patikimesni. Bet šįkart ne apie tai.
Baterijų kaina pirmą kartą nukrito žemiau tos 100 dolerių už kWh ribos. Tiesa, tik Kinijoje ir tos baterijos yra skirtos elektriniams autobusams. Kiniški elektrobusai įprastai naudoja ličio-geležies fosfato baterijas (LFP), kurios yra šiek tiek pigesnės ir tik dabar po truputį ateina į lengvųjų automobilių gamyklas. Kitaip tariant, vidutinė elektromobilių baterijų kaina išlieka aukštesnė, tačiau tendencija aiški.
Energijos rinkos ir technologijų tyrimų organizacijos „Bloomberg NEF“ vadovas Jamesas Frithas teigia, kad baterijų kainos kritimo tendencija yra labai aiški ir stabili. Elektromobilių pramonė tampa atspari žaliavų kainų kitimui. Net jei žaliavų kaina pakiltų iki 2018-ųjų aukštumų, baterijų kaina ir toliau artėtų iki tos 100 dolerių už kWh ribos, nors ir ne taip greitai.
Šiuo metu vidutinė elektromobilių baterijų kaina yra 137 doleriai už kWh – iki magiškosios ribos dar šiek tiek liko. Kada ją pasieksime? Frithas teigia, kad tam reikės vos poros metų.
2023 metais elektromobilių baterijų kaina pasieks 100 dolerių už kWh ribą – tai rodo net ne pačios optimistiškiausios prognozės. Taigi, tuo metu bent jau teoriškai elektromobiliai galės tapti pigesniais už automobilius su vidaus degimo varikliais.
Aišku, ir tradicinių automobilių kaina galėtų kristi. Tačiau automobilių gamintojai nebeturi motyvacijos investuoti į jų technologijas. ES įstatymai spaudžia automobilių gamintojus parduoti daugiau elektromobilių, o ir pirkėjai vis dažniau ieško tylesnių ir ekologiškesnių transporto priemonių. Todėl prognozė, kad 2023 metais elektromobiliai ir kaina varžysis su benzininiais automobiliais, atrodo labai tiksli ir saugi.