Rotoriniai varikliai jau ne kartą buvo pripažinti mirusiais. Maži, galingi, bet nepatikimi, netaupūs ir nešvarūs – nepaisant visų „Mazda“ pastangų iš automobilių jie tiesiog išnyko. Bet gal rotorinis variklis nėra miręs? Konektikuto kompanija „LiquidPiston“ kuria naują generatorių JAV Sausumos pajėgoms. Ir taip, jo centre – naujoviškas rotorinis variklis.
„LiquidPiston“ variklio rotorius © Gamintojo nuotrauka
„LiquidPiston“ variklis, vadinamas „X-Engine“, techniškai yra rotorinis, tačiau tai nėra tas senamadiškas Felixo Wankelio variklis, kurį kadaise išbrokavome iš automobilių. Tiesą sakant, tai yra labiau išvirkščias Wankelio variklis su vos dviem judančiom detalėmis. Tačiau tai – tik detalės. Svarbiausia tai, kad „X-Engine“ išspaudžia daugiau nei 3 AG/kg.
Ir trikdančiai įspūdingas „X-Engine“ savybes galėtume vardinti be galo. Vienas iš „LiquidPiston“ įkūrėjų Alecas Schkolnikas teigia, kad šis variklis suderina aukštą darbinį dyzelinio variklio slėgį ir tiesioginį įpurškimą su Otto ciklo variklio nuolatiniu degimo kameros tūriu bei Atkinsono ciklo variklio išsiplėtimo (darbo) taktu. Be to, „LiquidPiston“ išsprendė ir didžiausią rotorinio variklio problemą – prastą kamerų sandarumą. Tai reiškia, kad „X-Engine“ degina mažiau variklio alyvos nei kiti rotoriniai varikliai.
Tik kodėl „X-Engine“ yra išvirkščias Wankelio variklis? Na, įprastai Wankelio rotoriniuose varikliuose turime trikampį rotorių, kuris sukasi žemės riešuto formos korpuse. „X-Engine“ turi riešuto formos rotorių, kuris sukasi trikampiame korpuse. Tai leido „LiquidPiston“ sukurti mažesnes, aukštesnio darbinio slėgio kameras ir tiesioginį įpurškimą.
Du generatoriai, atliekantys tą patį darbą © „LiquidPiston
Įprastame Wankelio variklyje sandarinimo plokštelės (atliekančios tą patį vaidmenį kaip stūmoklių žiedai stūmokliniuose varikliuose) yra rotoriaus kampuose. Tai reiškia, kad jos sukasi dideli greičiu, vibruoja ir šokinėja. „LiquidPiston“ variklyje jos yra stacionarios, todėl yra lengviau tepamos ir geriau sandarina variklio kameras. „X-Engine“ dėl to dirbą švariau (degina mažiau tepalo) ir efektyviau, nes neprarandamas darbinis slėgis.
Bet kariuomenei tarša nėra tokia svarbi. Kur kas svarbesni kiti „X-Engine“ privalumai. Kadangi šis variklis turi mažiau judančių dalių, teoriškai jis turėtų būti patikimesnis ir lengviau prižiūrimas. Be to, jis yra labai kompaktiškas.
„LiquidPiston“ inžinieriai iš karto išėmė 18 kg sveriantį 6,5 AG variklį ir pakeitė jį savo „X-Engine“, išvystančiu 3 AG galią. Mažiau galios? Taip, bet „X-Engine“ sveria 2 kg – 9 kartu mažiau nei tas senas stūmoklinis variklis.
JAV Sausumos pajėgos norėtų generatoriaus su „X-Engine“. Šiuo metu M777 haubicos elektronika (ugnies valdymo sistema) semiasi energijos iš didelio generatoriaus, kurį tenka tampyti visureigiais ir sunkvežimiais. Tą patį darbą atliekantis „X-Engine“ generatorius svertų 5 kartus mažiau (apie 18,6 kg). Tiesą sakant, skirtumas būtų dar didesnis, nes „X-Engine“ generatoriui nereikėtų važiuoklės.
„LiquidPiston“ skaičiuoja, kad 5 KW generatorius svertų 45 kg, užimtų 112-170 litrų tūrį bei pakeistų dabartinį MEP-1030, kuris sveria 347 kg ir užima 850 l.
Bet ar „X-Engine“ galėtų atkeliauti ir į automobilių pasaulį? Schkolnikas turi trumpą atsakymą - „žinoma“. „X-Engine“ galėtų tapti ir pagrindiniu automobilio varikliu, ir hibridinės sistemos dalimi. „Toyota“ ir „Mazda“ planuoja naudoti rotorinius variklius hibridiniuose automobiliuose, tačiau tai – tradicinės architektūros varikliai. Tiesa, „LiquidPiston“ neskuba. Kariuomenės generatoriai yra nišinė sritis, kuri leis išbandyti ir patobulinti technologiją.
Degalai saugo 35 kartus daugiau energijos nei baterijos. Lengvas rotorinis variklis padėtų sumažinti automobilio svorį, o tai dar labiau pagerintų jo dinamines savybes bei efektyvumą. Ypač, jei „LiquidPiston“ tikrai išsprendė tradicinio rotorinio variklio trūkumus. Dabar kompanija atlikinėja patikimumo bandymus ir kol kas nepastebėjo jokių didesnių problemų.