Šią savaitę vykstanti Europos judumo savaitė ir rugsėjį į miestus sugrįžtančios spūstys, kviečia atkreipti dėmesį į transporto iššūkius. Šiemet, nepaisant pandemijos, jau pirmosiomis rudens savaitėmis vien Vilniuje automobilių srautai lyginant su rugpjūčio rodikliais išaugo beveik dešimtadaliu, viešojo transporto – apie 20 proc. Nuo rudenį augančių eismo srautų kenčia ir kiti Lietuvos miestai. Aštrėjanti spūsčių problema problemos sprendimų ieškoti skatina ne tik miestus, bet ir technologijų kūrėjus, siūlančius vis daugiau inovatyvių būdų valdyti transporto srautus bei didinti eismo saugumą, rašoma pranešime.
Asociatyvi nuotr.
„Nors šiemet dėl pandemijos ir buvo tikimasi mažesnių automobilių srautų didmiesčių gatvėse, prasidėjęs rugsėjis tokius lūkesčius nubraukė. Siekdamos išspręsti šią problemą savivaldybės imasi kurti darnaus judumo planus, statomi kintamos informacijos ženklai, diegiamos išmanios šviesoforų sistemos. Prie jų prisideda ir išmaniųjų technologijų kūrėjai, kurie ieško būdų, kaip spręsti ne tik spūsčių, bet ir eismo saugumo iššūkius“, – pasakoja „Bitės Profas“ Andrius Archangelskis.
Saugiai naudotis telefonu vairuojant – įmanoma
Netinkama vairuotojo elgsena ir reakcija į šalia jo vykstančius dalykus yra pagrindinė kelių eismo įvykių priežastis. Nustatyta, kad net 23 proc. avarijų kasmet įvyksta dėl to, jog vairuodami žmonės naudojasi mobiliuoju telefonu. Tokiomis sąlygomis vairuotojo reakcija sulėtėja net 46 proc., atskleidžia Lietuvos transporto saugos administracijos duomenys.
Rugpjūtį ir rugsėjį, lyginant su pirmaisiais vasaros mėnesiais, avaringumas šalies keliuose paprastai išauga, rodo Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenys. Pavyzdžiui, pernai užfiksuotas 4 proc., o 2018 m. – 12 proc. augimas.
Saugiau vairuoti gali padėti ir išmaniosios technologijos. Populiariausių operacinių sistemų išmaniesiems telefonams kūrėjai siūlo funkcijas, leidžiančias automobilyje patogiai naudotis išmaniuoju – „Android Auto“ ir „Apple CarPlay“. Pasitelkę jas, galėsite rašyti žinutes, skambinti ar klausytis tinklalaidžių, neatitraukdami akių nuo kelio. Šis sprendimas šiuo metu gali būti pritaikytas daugiau nei 500-ams transporto priemonių, tam taip pat reikia išmaniojo telefono su naujesne operacine sistema.
„Per „Apple CarPlay“ ar „Android Auto“ išmanusis telefonas susiejamas su informacijos ir pramogų sistema. Tai suteikia galimybę per automobilio centrinį ekraną patogiai ir saugiai naudotis išmaniojo funkcijomis ir daugeliu programėlių. Priklausomai nuo automobilio modelio jas galima valdyti ant vairo esančiais mygtukais, per informacijos ir pramogų sistemos valdiklį (PCM) ar net balsu“, – sako A. Archangelskis.
Saugumą užtikrina „kalbantys“ automobiliai
Saugaus atstumo nesilaikymas – kita rimta saugumo problema keliuose, dėl kurios nutinka daugybė eismo įvykių. Ji dažniausiai pastebima itin intensyviomis eismo sąlygomis, kai atstumas tarp automobilių nedidelis. Išeitimi gali tapti išmanūs sprendimai, vienas jų – M2M technologija.
„Šiandien net ir automobiliai pradeda vienas su kitu „kalbėtis“. Pavyzdžiui, mašinų sąveikos technologija M2M (angl. machine to machine) leidžia sekti kitų transporto priemonių judėjimą. Automobilyje integruoti specialūs jutikliai perduoda informaciją apie greta esančių transporto priemonių važiavimo greitį, suskaičiuoja stabdymo kelią. Privažiavę prie kito automobilio pernelyg arti, automatiškai gausite apie tai įspėjantį pranešimą, o jūsų automobilis pats sustos“, – paaiškina „Bitė Lietuva“ išmaniųjų įrenginių ekspertas.
„eCall“ – dar viena priemonė, leidžianti padidinti eismo saugumą keliuose. Transporto priemonėse įrengiama sistema automatiškai iškviečia skubią pagalbą visose Europos Sąjungos (ES) šalyse, jei automobilis patenka į rimtą avariją. „eCall“ įmontuota naujuose lengvuosiuose automobiliuose ir lengvosiose komercinėse transporto priemonėse, užregistruotose ES po 2018 m. kovo 31 d.
Lietuva kol kas vejasi
Lietuvoje „Apple CarPlay“ ir „Android Auto“ funkcionalumas yra toks pat kaip ir JAV ar Vakarų Europoje. Vis tik vidutinis automobilių parko amžius Lietuvoje pernai siekė 14,1 metų ir pagal šį rodiklį esame ES autsaideriai. Tai reiškia, kad prireiks dar nemažai laiko, kol išmaniojo telefono integracijos galimybėmis pasinaudos didesnė dalis šalies vairuotojų.
„Kol kas gerokai atsiliekame ir pagal išmaniųjų sprendimų „eCall“ ir M2M automobiliuose diegimą. Vis tik negalime sakyti, kad Lietuva nesiima jokių veiksmų spūsčių ir eismo saugumo problemoms spręsti. Gatvėse atsiranda vis daugiau kintamos informacijos kelio ženklų, įspėjančių vairuotojus pasirinkti saugų greitį. Didmiesčiuose taip pat diegiamos išmanios šviesoforų valdymo sistemos, kurios pagal eismo intensyvumą reguliuoja užsidegančias šviesas“, – pažymi A. Archangelskis.
Darniam automobilių eismui šalyje užtikrinti kuriami ir darnaus judumo planai. Pavyzdžiui, Vilniuje atidarytos „Statyk ir važiuok“ aikštelės, kviečiančios palikti automobilį už centro ribų ir kelionę tęsti viešuoju transportu. Tiesiami nauji dviračių takai, įrengiamos žiedinės sankryžos.
Pasak Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vadovo Ramūno Matonio, avaringumo keliuose problemai spręsti būtinos ne tik išmanios priemonės, bet ir vairuotojų budrumas: „Siekiant išvengti nelaimingų atsitikimų keliuose, svarbu laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimų, susikoncentruoti į važiavimą ir planuoti kelionę su saugiu laiko rezervu nenumatytiems atvejams.“