„Mes ką tik sukūrėme automobilį, kuris, mūsų manymu, yra nuostabus ir labai keistai atrodo“, – teigia Elonas Muskas, vieno iš neįprasčiausią dizainą turinčio išskirtinių galimybių pikapo „Tesla Cybertruck“ kūrėjas. Automobilio prototipas buvo įspūdingai pristatytas įvairiais formatais, kurstydamas susidomėjusiųjų aistras. Kaip teigia KTU Mechanikos ir inžinerijos fakulteto (MIDF) dizaino centro vadovė ir docentė dr. Rūta Valušytė, iš visų „Tesla“ pristatymų matosi, kad kompanijai svarbiausia komunikacija – dizainas reikalingas ne tik produktui sukurti; tuo pačiu jis siunčia žinutę ir kuria naują reikšmę, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Cybertruck“ © „Tesla“
Šiandien toks ir yra pramoninio dizaino tikslas – dizainas yra priemonė priartinanti technologijas prie žmonių – pagrindinis dėmesys skiriamas konkretiems vartotojų poreikiams.
„Būtent šiuo modeliu „Tesla“ pademonstravo, kad pikapas gali būti varomas elektra. Derindama technologijas ir vartotojų poreikius kompanija paneigė daugelio žmonių įsitikinimus. E. Muskas pikapą pavadino „Mokslinės fantastikos laiko mašina“. „Tesla Cybertruck“ prototipas suteikia naują reikšmę įprastiniam pikapo modeliui; kompanija ne tik sukūrė išorinį produkto dizainą, bet ir apgalvojo kiekvieną detalę, sukūrė naują viziją“, – sako docentė.
Naujasis „Tesla“ pikapas konkurentų neturi
„Tesla“ taiko į vieną populiariausių Amerikoje automobilių segmentą – pikapus. Nors daugeliui nesuprantamas futuristinis elektra varomo pikapo dizainas, tačiau užsakymų netrūksta.
„Šio modelio pristatymas vyko gana įspūdingai, demonstruojant galią „tempiant“ konkurentus, tiek ir dūžtant stiklams. Galima diskutuoti, kiek visa tai buvo surežisuota, ar galios bandymas vyko lygiavertėmis sąlygomis, tačiau dėmesys buvo atkreiptas, būsimi pirkėjai susižavėjo ir pradėjo teikti užsakymus“, – sako Kauno technologijos universiteto (KTU) Elektros ir elektronikos fakulteto dėstytojas doc. dr. Šarūnas Kilius.
Kaip teigia specialistas, sėkmę lemia ir konkurentų trūkumas šiame segmente, pavyzdžiui, „Ford“ bei „General Motors“ žada pasiūlyti elektrinius pikapus per ateinančius kelerius metus. Šiuo metu elektrinius pikapus siūlo startuoliai „Rivian“ arba „Bollinger“.
„Tačiau „Tesla Cybertruck“, lyginant su minėtais gamintojais, turi mažesnę pradinę kainą, išvystytą greito įkrovimo stotelių tinklą, o leidžiantis į tolimesnes keliones tai yra išties labai svarbu“, – paaiškina KTU EEF dėstytojas.
Pikapai yra priskiriami komerciniam sektoriui – jie skirti vežti ne tik keleivius, tačiau ir krovinius. Anot Š. Kiliaus, lyginant su lengvaisiais automobiliais, pikapai turi sunkesnę konstrukciją, jiems reikia daugiau galios įveikti tą patį atstumą.
„Didesnės talpos baterijos didina savikainą, sveria daugiau ir lemia didesnę automobilio bendrąją masę. Iš esmės, skirtingiems elektromobilio modeliams pagaminti naudojamos tos pačios technologijos, tačiau komerciniame transporte reikia papildomai įvertinti ir krovinį. Gamintojai susiduria su pagrindiniu iššūkiu – užtikrinti, kad transporto priemonė galėtų įveikti pakankamą atstumą vienu įkrovimu, neaukojant naudingos krovinio masės ir tūrio bei išlaikant konkurencingą automobilio kainą“, – sako Š. Kilius.
Dizaino sprendimai jungia inžineriją, technologijas ir vartotojų poreikius
Pasak R. Valušytės, „Tesla Cybertruck“ pristatymas tęsia kompanijos misiją – plėsti vartotojų, kurie naudojasi elektromobiliais, ratą. Taigi šiuo atveju pasirinkta aiški tikslinė auditorija. Pirmiausia, bendrovė taiko į JAV rinką, kuri yra pakankamai didelė. Kaip teigiama pristatyme, pikapai – trečias pagal populiarumą automobilis JAV.
„Pikapų pirkėjai turi pakankamai aiškiai apibrėžtus poreikius – jiems reikia patikimo, tvirto, gerų inžinerinių parametrų automobilio. Pasirinkę atitinkamą vartotojų nišą „Tesla“ sukūrė visiškai kitokį pikapą. Jo dizainas daugeliui žmonių gali atrodyti labai tolimas, gal net per tolimas dabartiniam vartotojui“, – mano R. Valušytė.
Vis dėlto ji atkreipia dėmesį, kad „Tesla“ pikapo parametrai yra geresni negu kitų, esančių rinkoje, ir jis yra varomas elektra.
„Tai reiškia, kad dizainas šioje vietoje reikalingas naujai vartotojų kultūrai sukurti. Dizaino pagalba buvo sukurtas produktas, atsižvelgiant į šį naująjį vartotoją“, – sako ji.
Anot R. Valušytės, tiek „Tesla Cybertruck“, tiek „Tesla“ naujųjų elektra varomų vilkikų atveju, kompanija siunčia žinutę, jog atėjo laikas pokyčiams automobilių industrijoje.
„Tikslas – įvesti elektromobilius kuo platesnėje automobilių rinkoje. Dizainas padeda perteikti ir įgyvendinti tai, kas yra svarbiausia konkrečiam vartotojui. Dizainas apjungia inžinerinius sprendimus, technologijas ir vartotojų poreikius, bei sukuria naują produkto reikšmę. Tai – strateginis derinys, kuriuo siekiama populiarinti technologiją“, – teigia docentė, kuri kartu su KTU MIDF studentais pasitelkusi dizainą sprendžia įvairius šiandieninės visuomenės iššūkius.
Elektromobilių technologiniai sprendimai – viena sparčiausiai besivystančių sričių
„Tesla Cybertruck“ duomenys atrodo gana įspūdingai – pikapas gali tempti nuo 3400 kg iki 6350 kg svorio krovinį, priklausomai nuo modelio – vieno, dviejų ar trijų variklių.
„Šis elektromobilis pranoksta populiariausių pikapų su vidaus degimo varikliais galimybes. Žadama, kad vienu įkrovimu nuvažiuojamas atstumas sieks nuo 400 km vieno variklio modeliui iki 800 km trijų variklių modeliui. Kiekvienas pikapas bus aprūpintas 250 kW galios įkrovimo kabeliu ir galės prisijungti prie „Tesla Supercharger“ įkroviklių tinklo“, – pasakoja Š. Kilius.
Vis dėlto KTU EEF dėstytojas sako, kad pagal pateiktą informaciją revoliucinių sprendimų nematyti, tačiau inžinieriai dirba kiekvieną dieną ir su elektromobiliais susijusios technologijos šiandien yra viena sparčiausiai besivystančių sričių.
„Tikėtina, kad kol „Tesla Cybertruck“ pasieks pirmuosius pirkėjus, bus įgyvendinta nemažai pokyčių. Dauguma senųjų automobilių bendrovių kuria savo elektra varomų pikapų modelius, tačiau reikia pripažinti, kad „Tesla“ kol kas lyderiauja ir diktuoja madas. Tai pripažįsta ne vienas automobilių gamintojas, atvirai teigdamas, kad nuo „Tesla“ atsilieka keleriais metais“, – sako pašnekovas.