„Airbus“ ir variklių gamintojas „Rolls-Royce“ paskelbė atšaukiantys hibridinio lėktuvo „E-Fan X“ projektą. Šis orlaivis turėjo bandyti naujos kartos lėktuvų varymo sistemą, tačiau dabar aviacijos pramonės dėmesys turi būti nukreiptas kitur.
„Airbus E-Fan X“ – atkreipkite dėmesį į už sparno esančią oro įsiurbimo angą viduje sumontuotam varikliui
© „Airbus“ ir „Rolls-Royce“
„Airbus E-Fan X“ - tai stipriai modifikuotas „BAe 146“. Šis lėktuvas įdomus tuo, kad nepaisant savo kuklaus dydžio ir regioninio lėktuvo vaidmens jis turi keturis turboventiliatorinius variklius. Taigi, vietos eksperimentams čia tikrai yra.
„E-Fan X“ būtų visomis prasmėmis panašus į „BAe 146“, tačiau vienas iš reaktyvinių variklių būtų pakeistas elektriniu 2 MW (2700 AG) varikliu. „Airbus“ turėjo pasirūpinti lėktuvo valdymo sistemomis, o „Rolls-Royce“ – paruošti „Siemens“ elektrinį variklį bei kitus elektrinės sistemos komponentus. Įdomu tai, kad „E-Fan X“ būtų naudojęs daug iš kitų lėktuvų pasiskolintų komponentų.
„E-Fan X“ būtų turėjęs „Rolls-Royce AE3007“ variklio korpusą, kokį turi „Cessna Citation X“ bei „Embraer ERJ-145“. Lėktuvo fiuzeliažo gale būtų ir dar vienas variklis – turboveleninis AE2100 būtų pasiskolintas iš karinio transporterio „Airbus C-130J“, bet turėtų „V-22 Osprey“ variklio šerdį. Šis variklis veiktų kaip generatorius. Žinoma, lėktuve būtų ir nemaža baterija, valdymo sistema, daugybė jutiklių ir mokslinė įranga.
„Airbus E-Fan X“ sistemos schema
© „Airbus“ ir „Rolls-Royce“
„Airbus E-Fan X“ būtų buvęs skirtas išbandyti tokiai hibridinei sistemai. Iš pradžių lėktuvas skraidytų su vienu elektriniu varikliu, tačiau inžinieriai buvo numatę, kad identiška elektrine jėgaine būtų galima pakeisti ir dar vieną variklį. Idėja čia paprasta – hibridinis lėktuvas galėtų turėti bateriją ir galingą generatorių. Tai yra, pakaktų vieno vidaus degimo variklio, kad jis visiems elektriniams varikliams pagamintų energijos. Jos kartais nepakaktų, todėl tą trūkumą būtų galima kompensuoti iš baterijos. Tokia sistema leistų naudoti elektrinius variklius išvengiant milžiniško baterijų svorio ir baimės, jog baterijos išsikraus skrydžio metu. Nors „E-Fan X“ visada būtų turėjęs bent porą reaktyvinių variklių, jis leistų išbandyti sistemą, kuomet vienintelis vidaus degimo variklis būtų lėktuvo viduje.
„Airbus E-Fan X“ buvo Europos Komisijos vizijos „Flightpath 2050“ dalis. Ši vizija apibrėžia ateitį, kuomet lėktuvai mažiau terš ir bus tylesni. Tačiau „E-Fan X“ projektas ką tik buvo numarintas.
Diagnozė – COVID-19. Buvo planuojama, kad „Airbus E-Fan X“ pakils jau 2021-aisiais. „BAe 146“ skraido jau seniai ir būtų pakeistas tik vienas iš keturių variklių, todėl klausimai dėl saugumo nėra tokie jau rimti. Tačiau „E-Fan X“ niekur neskris.
Pandemija parklupdė visą aviacijos pramonę. Oro linijos nebevykdo skrydžių ir kol kas nenori naujų lėktuvų. Tie orlaiviai, kurie dar tebeskraido, yra pustuščiai. Taigi, ir „Airbus“ patiria nuostolius. Tiksliau – 481 milijonų eurų nuostolius per pirmąjį šių metų ketvirtį. „E-Fan X“ niekada nebūtų tapęs komerciniu orlaiviu, todėl dabar šio projekto ir atsisakoma.