Elonas Muskas teigia, kad „Tesla“ iš esmės jau turi viską, ko reikia visiškai autonomiškam automobiliui – tereikia tuos komponentus patobulinti. O štai „Bosch“ viceprezidentas Kayus Stepperis kalba dar drąsiau – „Bosch“ jau rytoj galėtų gaminti autonominius automobilius. Tik kas juos stabdo?
„Bosch“ autonominis automobilis, pristatytas 2019-ųjų CES © „Bosch“ nuotrauka
Visiškai autonominis automobilis – tai toks, kuriam nereikalingas nei vairuotojas, nei vairas. Kitaip tariant, tai – penktasis autonominio automobilio lygis. Galite įsivaizduoti, kad ateityje gatvėmis važinės taksi-robotai, kurie keleivius pasiims patys ir jokių vairuotojų neturės. „Tesla“ šiuo metu tobulina bene geriausią autopilotą (štai, ką jis mato dirbdamas) rinkoje, bet kol kas visiškai robotizuoti automobiliai nėra kuriami.
Skamba kaip mokslinė fantastika? Galbūt, tačiau tai – realybė. Visi sensoriai jau seniai yra ištobulinti, o ir programinė dalis tobulėja šuoliais. Jau nieko nestebina išmanieji autopilotai, greitkeliuose palaikantys leistiną greitį, saugius atstumus ir tvarkingą trajektoriją tarp pažymėtų linijų. Jau niekas neatsimena ir kaip 21 amžiaus pradžioje stebėjomės automatinėmis parkavimo sistemomis – dabar tokią turi ir „Volkswagen Golf“, bet niekas nebesistebi. Tai kur tie mūsų autonominiai automobiliai?
Už autonominius automobilius atsakingas „Bosch“ viceprezidentas Kayus Stepperis teigia, kad kompanija jau dabar galėtų gaminti ir testuoti tokias mašinas. Progresą stabdo ne technologijos ar menkas gamintojų susidomėjimas, o politinių sprendimų lėtumas bei vartotojų nepasitikėjimas.
„Šiuo metu galime nuoširdžiai pasakyti, kad technologinę autonominių automobilių pusę, tiek techninę, tiek programinę, mes jau išsprendėme ir autonomines technologijas galėtume paleisti rytoj. Jos jau čia. Taip, reikia atlikti bandymus, viską patvirtinti ir nušlifuoti, bet mes jau čia“, atvirai CES parodoje išdėstė Stepperis.
Problema ne tik tai, kad politinės sistemos sunkiai tvarkosi su šiuo nauju iššūkiu. Kur kas blogiau tai, kad visos jos priima skirtingus sprendimus. Autonominių automobilių statusas Europoje, JAV ir Kinijoje yra visiškai skirtingas ir tai Stepperio nuomone turės didelę įtaką pirmųjų autonominių automobilių pasirodymo laikui.
Kita problema – vartotojų nepasitikėjimas. Autonominiai automobiliai bus pakankamai brangūs, todėl bent jau iš pradžių paprastiems žmonėms jie nebus prieinami. Pirmiausia juos pirks įvairias pavežėjimo paslaugas teikiančios bendrovės – tai šiuo metu yra didžiausia hipotetinė autonominių automobilių rinka. Tačiau kas pirks savavaldžius automobilius, jei manys, kad klientai jų bijos? „Bosch“ teigia, kad tai – dar vienas veiksnys, stabdantis progresą. Autonominiai automobiliai turi įrodyti savo saugumą, kad vartotojai juos priimtų, bet jiems reikia išvažiuoti į gatves, kad jie galėtų įrodyti savo galimybes. Taigi, užburtas vištos ir kiaušinio ratas atidės „Bosch“ bei kitų gamintojų autonominių technologijų pasirodymą rinkoje.
Iki kada? „Bosch“ prognozuoja, kad pirmieji komerciniai autonominiai automobiliai keliuose pasirodys 2025 metais. Greičiausiai jų debiutas įvyks JAV, kur įstatymai, atrodo, ruošiami greičiausiai ir yra palankiausi. Iš pradžių autonominiai automobiliai bus labai reti – juos turės pavežėjimo bendrovės bei krovinių pervežimo įmonės.