Šiandien itin populiarūs elektromobiliai yra visai ne šių laikų projektas. Pirmosios tokio tipo transporto priemonės gatvėse riedėjo jau 19 amžiuje, o pirmuoju komerciškai sėkmingu moderniosios eros elektromobiliu laikomas 1996 m. kompanijos „General Motors“ sukurtas „EV1“.
Deja, nepaisant bendrovės bandymų kurti kainodaros schemas ir vartotojų prašymų, šis automobilis kompanijos pripažintas nepelningu ir 2002 m. jo gamyba buvo sustabdyta. Kaip nutiko, kad nesėkme laikytas projektas šiandien yra vienas populiariausių? Ir kaip tai susiję su rašaliniais spausdintuvais?
Asociatyvi nuotr. Pixabay.com
Dažniausiai inovacijos rinkoje įsitvirtina ne iš karto. Taip nutinka todėl, kad vartotojai iš esmės sunkiai priima naujoves, o jei kartu su nauju išradimu dar nesukuriamos ir tinkamos infrastruktūros patogiam jo naudojimui, technologija nugrimzta užmarštin. Kita vertus, toks vartotojų nuosprendis nėra amžinas. Jei užmirštos technologijos tobulinamos, jos visiškai nesunkiai gali atgimti naujam gyvenimui ir šį kartą rinkoje įsitvirtinti ilgam. Lygiai taip nutiko tiek su elektromobiliais, tiek su, pavyzdžiui, rašaliniais spausdintuvais.
Naujos technologijos – smarkiai atnaujintos senos
Įrenginių gamintojai pastebi, kad vartotojų poreikiai keičiasi nuolat. Taip rinkoje išlieka tik tie verslai, kurie prie greitai kintančios situacijos geba prisitaikyti ir atitinkamai adaptuoti savo produktus. Kartu tai vienintelis kelias užmirštoms technologijoms atgimti – tobulėti, atsinaujinti ir prisitaikyti.
Šiandien spausdintuvas privalo būti greitas, efektyvus, pigus ir lengvai prižiūrimas, taip pat – lengvai integruojamas į verslo naudojamas sistemas. Kartu jis turi ir veikti tvariai – su kiek įmanoma mažesniu neigiamu poveikiu aplinkai.
Visas šias savybes turi atgimusi klasika – rašaliniai spausdintuvai, kurie į šešėlį trumpam buvo nustumti lazerinių. Ir taip nutiko pelnytai – nepaisant geros spausdinimo kokybės, rašaliniai turėjo ir akivaizdžių trūkumų: džiūvantys dažai, lėtas, brangus ir nepakankamai tvarus veikimas. Tačiau tobulėjant technologijoms ir keičiantis rinkos standartams, lazeriniai spausdintuvai šiandien taip pat nebeatliepia vartotojų poreikių. Ir būtent tai tapo puikia proga rašalinei technologijai sugrįžti į rinką.
Kompanijos „Epson“ duomenimis, bendrovės pajamos 2017 metais vien iš rašalinių spausdintuvų pardavimų sudarė 66,7 proc. visų kompanijos pajamų, o tai yra daugiau nei 6 milijardai Eur, iš kurių beveik 812 mln. Eur buvo bendrovės pelnas. Lyginant su 2014 metais, 2019-aisiais parduota 5 kartus daugiau rašalinių spausdintuvų, kurie, kaip teigiama, yra vienas iš trijų dažniausiai perkamų biuro įrenginių Europoje.
Elektromobiliai rinkoje taip pat įsitvirtino ne iš karto. Pirmasis komerciškai sėkmingas elektromobilis „EV1“ kompanijos požiūriu buvo sunkiai parduodama prekė, o ir jo gerbėjų ratą sudarė daugiausia aplinkos apsaugos aktyvistai, o ne plačioji visuomenė.
Šiandien, kai elektromobiliai su įprastomis mašinomis varžosi ir komforto, ir dizaino kategorijose, vartotojams tokią technologiją priimti yra gerokai lengviau. Tą rodo ne tik tokių automobilių skaičius gatvėse, bet ir žinomiausių juos gaminančių kompanijų uždirbami pinigai. Pavyzdžiui, kompanijos „Tesla“ pajamos iš automobilių pramonės per trečiąjį šių metų ketvirtį siekė 5,45 milijardus JAV dolerių.
Tiek elektromobilių, tiek rašalinių spausdintuvų sugrįžimas stebinantis, tačiau visiškai logiškas ir pelnytas. Kompanijos tobulina savo technologijas ir stengiasi atliepti vartotojų poreikius, todėl ir vėl tampa aktualios. Pavyzdžiui, atnaujinta rašalinio spausdinimo technologija leidžia pasiekti moderniosios rinkos keliamus efektyvumo, našumo, kainos ir tvarumo tikslus dėl „Epson“ sukurtos „Micro Piezo“ technologjjos. Ji pasižymi unikaliomis spausdinimo galvutėmis kartu su papildomomis vaizdų apdorojimo ir rašalo sistemomis bei tikslumo mechanizmais – popieriaus tiekikliais. Šios galvutės mechaniniu slėgiu išstumia rašalo lašelius, kai pjezoelektriniai elementai spausdinimo galvutėse susitraukia reaguodami į veikiančią įtampą.
„Micro Piezo“ spausdinimo sistemos nenaudoja karščio rašalo lašeliams išstumti. Jos tiksliai kontroliuoja rašalo kiekį kiekviename rašalo lašelyje. Dėl šios priežasties rašaliniai spausdintuvai iš tikrųjų yra našesni, greitesni ir taupesni nei iki šiol plačiai naudoti lazeriniai. Jie naudoja tik 1/20 energijos, reikalingos lazeriniams spausdintuvams veikti. Visiems Europos verslams pradėjus naudoti šiuos spausdintuvus, būtų sutaupyta tiek energijos, kiek jos reikėtų aptarnauti virš 500 000 Europos namų ūkių. Taip verslai galėtų sutaupyti apie 65 milijonus eurų.
Elektromobilių technologijos taip pat atsinaujino. Pavyzdžiui, „Tesla Roadster“ buvo pirmasis elektromobilis, galėjęs vienu pakrovimu nuvykti daugiau nei 320 kilometrų. Iki tol elektromobiliai šioje srityje pasiekimais nepasižymėjo. Kitąmet kompanija planuoja išleisti naująją šio modelio versiją. Žadama, kad šis automobilis turės 200 kWh galios bateriją ir tris elektrinius variklius, kurie leis vienu įkrovimu įveikti apie 1000 km atstumą. Be to, automobilis iki 100 km/val įsibėgės per 2,1 sekundės ir pagal šį rodiklį bus pats greičiausias tarp legaliai gatvėse galimų naudoti automobilių pasaulyje.
Pokyčių variklis – aplinkosauga
Viena svarbiausių priežasčių, kodėl tiek rašaliniai spausdintuvai, tiek elektromobiliai ir vėl atsidūrė dėmesio centre, yra aplinkos apsauga. Pasaulinė tendencija – rimtai kreipti dėmesį į poveikio aplinkai aspektą – ryškėja ir kasdien yra aktyviai įtraukiama į verslų strategines kryptis. Keletą pastarųjų metų daromi tyrimai rodo, kad į Jungtinių Tautų sudarytus Darnaus vystymosi tikslus dėmesį kreipia 71 proc. organizacijų, o 41 proc. jų planuoja tikslus įtraukti ir į savo kompanijos strategijas.
Šiuos tikslus pasiekti padeda tvarių technologijų naudojimas. Jei rašalinius spausdintuvus naudoti pradėtų visi Europos verslai, 220 000 tonų būtų sumažintas atliekų kiekis. Jie sukuria 92 proc. mažiau anglies dvideginio ir naudoja 96 proc. mažiau elektros energijos nei lazeriniai, todėl reikšmingai prisideda prie darnaus vystymosi politikos Europoje.
Elektriniai automobiliai taip pat prisideda prie tvaresnės būties. Teigiama, kad jie išmeta 40 proc. mažiau anglies dvideginio nei kuru varomi automobiliai. Be to, tokiose šalyse kaip Australija kuru varomų automobilių sukeliama tarša lemia 40–60 proc. daugiau ankstyvų mirčių, nei eismo įvykiai. Elektromobiliai gali būti sėkmingas šios problemos sprendimas.
Priežasčių ir būdų atsinaujinti – begalės, tačiau svarbiausiu aspektu dabar laikomas tvarus veikimas. Verslai ar technologijos, norinčios sėkmingai grįžti į rinką, turėtų dėmesį skirti būtent šiai savo projektų sričiai. Tokiu atveju, įsitvirtinimas vartotojų sąmonėje įmanomas ne tik teoriškai, bet ir praktiškai – tą įrodė tiek „Tesla“ kuriami automobiliai, tiek „Epson“ rašaliniai spausdintuvai.
Mantas Nemickas yra „Epson Europe“ verslo plėtros Baltijos šalims vadovas. Tai yra asmeninė autoriaus nuomonė.