Kai elektra varomo automobilio ličio jonų baterija pažeidžiama ar yra sugadinta, ją reikia saugiai pergabenti perdirbimui ar pašalinimui. Tai daroma specialioje, sprogimui atsparioje talpykloje, tačiau pastarasis darbas yra labai brangus. Bet tai gali pasikeisti. Mokslininkai sugalvojo naują ir neįtikėtinai pigų bei saugų būdą, kaip pergabenti ličio jonų baterijas.
Užšaldytos baterijos nesprogsta net ir per jas pervėrus metalinį strypą
© Varviko universitetas
Pavojus gabenant pažeistas ličio jonų baterijas kyla dėl to, kad jos gali pereiti į vadinamą „terminį išsekimą“.
Reiškinį, kai baterija staiga išskiria visą sukauptą energiją ir dėl to pakyla jos temperatūra. Tokiais atvejais baterijos gali užsidegti, sprogti ir išskirti nuodingas dujas.
Dėl šių priežasčių baterijos turi būti talpinamos specialiose, transportavimui skirtose talpyklose. Ir tos talpyklos yra netgi labai nepigios.
Didžiosios Britanijos Varviko universiteto mokslininkai teigia, kad viena, pakankamai didelė talpykla, kad joje tilptų „tipiška Tesla dydžio baterija“, kainuoja maždaug 10 000 eurų.
Be to, dar papildomai 10 000 eurų kainuoja ir reikalingos Jungtinių Tautų akreditacijos gavimas. Tad galutinė vienos talpyklos kaina jau siekia ir visus 20 000 eurų.
Akivaizdu, kad kaštai yra didžiuliai ir Varviko universiteto mokslininkai pabandė rasti pigesnį ir tuo pačiu saugų būdą gabenti baterijoms.
Dr. Thomas Granjeanas ličio jonų baterijų užšaldymui naudoja skystą azotą
© Varviko universitetas
Tad mokslininkai drauge su „Jaguar Land Rover“ inžinieriais panaudojo skystą azotą, užšaldė baterijas ir taip jas laikė dvi savaites.
Vėl atšildžius baterijas, buvo nustatyta, kad užšaldymo procesas niekaip nepaveikė baterijų energetinės talpos ir tarnavimo laiko.
Be to, eksperimentai parodė, kad tuo metu, kai baterijos yra užšaldytos ir jos specialiai perveriamos metaliniais strypais (pirma nuotrauka aut. past.), neįvyksta jokių gaisrų bei sprogimų – priešingai nei esant baterijoms kambario temperatūroje.
Kai kambario temperatūroje baterijos yra mechaniškai pažeidžiamos, jos sprogsta ir paskleidžia nuodingus dūmus
© Varviko universitetas
Žinoma, baterijų pervežimo metu reikės šiek tiek energijos, kadangi būtina nuolat palaikyti bent -35 ºC temperatūrą.
Tačiau mokslininkai teigia, kad baterijas galima laikyti gana įprastose plastikinėse talpose ir viena tokių kainuotų apie 235 eurus. Akivaizdu, kad tai yra nepalyginamai pigiau nei tradicinės baterijų gabenimo talpos.
„Pažeistų ir su defektais esančių baterijų gabenimas yra brangus ir netvarus procesas. Tačiau galimybė jas užšaldyti su skystu azotu padėtų sutaupyti tūkstančius eurų ir taip elektromobilių gamintojams tapti tvaresniais“, – sako Varviko universiteto tyrėjas Thomas Granjeanas.
Plačiau su tyrimo rezultatais galite susipažinti moksliniame žurnale „Journal of Energy Storage“.