Kelionių oru suvokimas gali labai greitai pasikeisti – kampanijos pristatė elektrinių transporto priemonių prototipus, kurie į miestų padanges turėtų pakilti artimiausiais metais, rašo „The Guardian“.
Kol įprastos oro linijos gana pasyviai ieško būdų atsisakyti iškastinio kuro, startuoliai kuria elektra varomų transporto priemonių prototipus.
„Vertical Aerospace“ prototipas / Stopkadras
150 milijardų rinka
Jais šimtai žmonių negalės perskristi vandenynų, tačiau vokiečių ir britų bendrovės yra rimtai nusiteikę jau 2022 metais pasiūlyti oro taksi paslaugas.
Bristolyje įsikūrusi „Vertical Aerospace“ bendrovė parodė savo prototipą, kuris sėkmingai pakilo ir nusileido oro uoste gabendamas 250 kg krovinį. Tuo metu konkurentai („Lilium“) Miunchene pademonstravo, kaip po vertikalaus pakilimo jų kūrinys pradeda greitėti.
Šie technologiniai pasiekimai jau sudomino ir investuotojus. Vokiečių kompanijos atstovai tikina, kad jie gali pagaminti daugiau kaip 100 tokių transporto priemonių per metus, o britų kompanija technologiją toliau tobulins pasinaudodama „Formulės 1“ bolidus kuriančių ekspertų patarimais.
Tiek vieni, tiek kiti tikina, kad jau po 3 metų tokios transporto priemonės padangėse nieko nestebins.
Jų optimizmą tarsi pagrindžia faktas, jog ne viena kompanija nori atsiriekti šios potencialios rinkos dalį, be to, UBS analitikai prognozuoja, kad vertikalaus pakilimo ir nusileidimo elektrinių orlaivių rinka 2040 metais bus verta 150 milijardų eurų.
Tokie elektriniai orlaiviai gali gana efektyviai įveikti nedidelį atstumą, tačiau minėtų kompanijų atstovai teigia, kad jų kūriniai gali praversti keliaujant toliau. Pasak jų, būtent tai juos išskiria iš „Volocopter“ ar „Uber Elevate“ kuriamų oro taksi draugijos. Pavyzdžiui, „Volocopter“ elektrinis sraigtasparnis Singapūre sėkmingai nuskrido apie 35 kilometrus ir pasiekė didžiausią 112 km/h greitį.
Ekspertas: tai turčių žaisliukas
„Vertical Aerospace“ siekia, kad jų sukurtas elektrinis orlaivis įveiktų didesnį atstumą skrisdamas didesniu kaip 160 km/h greičiu, o „Lilium“ nori skristi dar greičiau – apie 300 km/h didžiausiu greičiu.
„Vertical Aerospace“ vadovas Stephenas Fitzpatrickas sako, kad jų transporto priemonės daug kuo primins įprastus sraigtasparnius, tačiau nekels triukšmo ir bus daug pigesnė susisiekimo alternatyva.
„Pasikeis kelionių oru suvokimas. Elektrifikacija sumažins trumpo ir vidutinio nuotolio kelionių kainas“, – aiškino jis.
Remo Gerberis, „Lilium“ komercijos vadovas, aiškino, kad įprasti sraigtasparniai sunaudoja labai daug kuro, teršia aplinką, daug kainuoja jų techninė priežiūra, be to, jie yra itin triukšmingi.
„Lilium“ sukurtas prototipas turi 30 variklių, kol kas skrydžio metu jį nuotoliniu būdu valdė specialistas ant žemės. Tiesa, R. Gerberis tiki, kad tokie elektriniai oro skraiduoliai mes iššūkį tiek taksi, tiek viešajam miestų transportui.
„Taip skraidysime dar 2022 metais. Iki šių metų Jungtinėje Karalystėje dar nebus pastatyti greitųjų traukinių bėgiai. Įsivaizduokite, kad iš Mančesterio į Liverpulį nuskrendate per 20 minučių. Nuo stogo iki kito stogo“, – pasakojo S. Fitzpatrickas.
Visgi ekspertai nėra tokie optimistiški. Christianas Wolmaras, geležinkelių istorikas, teigia, kad tokios transporto priemonės kaip ir savavaldžiai automobiliai yra tik lakios technologijų entuziastų fantazijos dalis. „Mano nuomone, taip tiesiog nenorima spręsti opių susisiekimo ir aplinkos apsaugos problemų. Pasiūlomi tokie technologiniai sprendimai, kurie dar negali būti įgyvendinti ir pritaikyti didesniu mastu“, – teigė ekspertas.
Pasak jo, toks transportas įdomus tik itin turtingiems žmonėms, kuriuos toks „žaisliukas“ gali sužavėti. „Įsivaizduokite tūkstančius tokių skraidyklių virš miestų. Jos viena su kita susidurtų kas 5 minutes“, – kritikos negailėjo jis.
Vertikalus kilimas - neefektyviausias
Paryžiaus aviacijos šou metu savo regioninio susisiekimo viziją prototipo pavidalu pristatė ir Izraelio kompanija „Eviation“. Jos sukurtas devynių vietų elektrinis orlaivis gali įveikti 1000 km atstumą, ateinančiais metais planuojama pradėti bandymus skraidinant keleivius.
„Keleivius ir investuotojus norime vilioti gera kaina. Skrydžio sąnaudos nėra didelės, todėl galime pasiūlyti konkurencingą kainą. Tie, kas vairuoja šiandien, skraidys rytoj“, – komentavo bendrovės vadovas Omeras Yohay.
Pasak jo, pusę devynių vietų lėktuvo svorio sudaro baterija. „Vertikalaus pakilimo elektriniai orlaiviai kol kas man neatrodo konkurencingi. Pakelti kažką vertikaliai yra pats neefektyviausias būdas“, – teigė jis.
Ekspertų teigimu, tai, kad aviacijos gigantai „Airbus“ ir „Boeing“ jau kuria tokias transporto priemones, rodo, jog rinkoje yra poreikis. Singapūras, San Paulas, Paryžius, Londonas bus pirmieji miestai, kur bus galima išbandyti oro taksi paslaugas.