Nebrangų ir lengvą aliuminio akumuliatorių, kurio talpa viršija ličio jonų akumuliatoriaus talpą devynis kartus, iš paprasčiausio aliuminio, naudodamas tokį saugų elektrolitą, kad jį galima gerti, savo garaže sukūrė britų inžinierius Trevor Jackson. Naujo kuro elemento su slaptu elektrolitu užtenka 2400 km kelionei.
58 metų amžiaus baterijų išradėjas Trevoras Jacksonas iš Tavistock, Devone, pasirašęs daug milijonų svarų sterlingų sutartį pradėti masinę jo įrenginio gamybą JK
© John McLellan
Buvęs „Rolls-Royce“ ir „BAE Systems“ inžinierius, bei buvęs Jos Didenybės karinio jūrų laivyno karininkas Trevoras Jacksonas su aliuminio-oro baterijomis savo garaže eksperimentuoti padėjo dar 2001 metais. Per 18 metų jis sukūrė ekologiškai švarų akumuliatorių, kurį galima naudoti elektromobiliams, sunkvežimiams ir netgi lėktuvams. Jis pasirašė daugiamilijoninę sutartį dėl masinės gavybos su Britanijos kompanija „Austin Electric“.
Jacksono eksperimentuose proveržis įvyko, kai jis sukūrė naujo – netoksiško ir neagresyvaus – elektrolito formulę. „Demonstruodamas investuotojams, išgėriau jo, kad įrodyčiau, kad jis saugus“, — papasakojo inžinierius.
Jacksono elektrolitas ne tik nekenksmingas, jis turi ir kitą svarbų pranašumą — jis gali veikti ir su žemos kokybės metalu, pavyzdžiui, su perdirbtomis gaiviųjų gėrimų skardinėmis. Tačiau elektrolito formulė laikoma griežčiausioje paslaptyje.
Jacksono išradimą techniškai tiksliau būtų vadinti kuro elementu, o ne akumuliatoriumi. Kaip ten bebūtų, tačiau įrenginys toks lengvas ir galingas, kad gali sukelti revoliuciją angliavandenilių nenaudojančiame transporte, rašo „Daily Mail“.
Tuo tarpu, apie Jacksono pasiekimus mažai kas girdėjo. Mat, nuo tada, kai prieš dešimt metų inžinierius parodė savo prototipą, jis jautė automobilių pramonės spaudimą, tvirtina „Austin Electric“ direktorius Danny Corcoran. Bateriją vadino nepatikrinta, o jos galimybes – pervertintomis.
Tačiau nepriklausomų ekspertų vertinimu, kurį 2017 m. atliko „UK Trade and Investment“ agentūra, Jacksono baterija „labai patraukli“, paremta „gerai įsisavinta technologija“ ir iš kilogramo tiekia gerokai daugiau energijos, nei standartiniai analogai.
Bandymai parodė, kad viename Jacksono baterijos kilograme telpa devynis kartus daugiau kilovatvalandžių elektros, nei kilograme ličio jonų baterijos.
Sumontavus analogiškos masės tokią bateriją „Tesla Model S“, elektromobilio rida nuo 600 km padidėtų iki 4300 km, o jeigu sumontavus tokio paties dydžio — iki 2400 km. Vidutinei britų šeimai tokio automobilio įkrovimu tereikėtų pasirūpinti kelis kartus per metus. O jos kaina maždaug šešis kartus mažesnė už ličio jonų.
Tad, dabar „Austin Electric“ pradės gaminti aliuminio-oro akumuliatorius pagal Jacksono receptą — iš pradžių triračiams azijietiškiems tuktukams, paskui – elektriniams dviračiams, o galiausiai – įprastų benzininių ar dyzelinių automobilių perdarymo į elektromobilius komplektus. Toks rinkinys kainuos £ 3500, ir rinkoje pasirodys jau 2020 metais.
Prieš metus Korėjos mokslininkai sukūrė naują elektromobilių baterijų tipą. Jų nereikia įkrauti — panaudoti aliuminio-oro akumuliatoriai paprasčiausiai pakeičiami naujais, tad, jų nereikia daug valandų krauti.