Birželio pradžioje Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) inicijavo naują viešąjį pirkimą ir rengiasi įsigyti 100 naujų vidutinio greičio matuoklių. Kitaip tariant, Lietuvoje atsiras dar 50 greičio ruožų, kuriuose bus stebimas vidutinis greitis. Tačiau matuokliai galės kur kas daugiau nei vien stebėti greitį.
Asociatyvi nuotr. © FIMA nuotr.
Pirmiausia, LAKD nurodymu, naujieji greičio matuokliai privalo būti itin atsparūs aplinkos poveikiui. Tai reiškia, kad, pavyzdžiui, visus metus, kiaurą parą jie privalo veikti be perstojo ir atlaikyti ir 25 laipsnių šaltį, ir 50 laipsnių karštį.
Be to, greičio matuokliai turėtų nebijoti ir perkūnijos ar žaibo išlydžių. Kitaip tariant, net tuo atveju, jei po didesnės audros įvyktų sutrikimai elektros tinkle, vidutinio greičio matuoklis privalėtų veikti. Naudoja dvi kameras
Vidutinio greičio matuokliai privalo veikti visą parą, nurodoma, kad jie gali būti ir su papildomais infraraudonųjų spindulių prožektoriais, kad matuoklių kameroms būtų užtikrintas geresnis „matomumas“. Tiesa, pastarieji nėra privalomi, mat valstybinius numerius atpažįstančios kameros turi turėti sumontuotus infraraudonujų spindulių prožektorius.
Be kita ko, valstybiniams numeriams atpažinti naudojama ne viena, o dvi kameros: viena jų, juodai balta, fiksuoja tik transporto priemonės numerį, kita – bendrą spalvotą vaizdą.
Reikalavimai kameroms, atpažįstančioms transporto priemonių numerius, labai griežti – šios turi puikiai veikti esant ryškiai saulės šviesai, taip pat tais atvejais, kai saulė šviečia priešais kamerą arba už jos. Be to, nurodoma, kad įranga turi veikti ir tada, kai yra debesuota, apsiniaukę ar prietema, o sumažėjus aplinkos apšvietimui iki nurodyto lygio, kameros veikimas turi persijungti į naktinį.
Visą tai vidutinio greičio matavimo sistema turi atlikti automatiškai, be jokio žmogaus įsikišimo. Nurodoma, kad privaloma atpažinti bent 90 proc. valstybinių numerių tiek dieną, tiek naktį.
Viskas, ko reikia protokolui
Užtikrinama ir tai, kad vidutinio greičio matuoklių fiksuojamas laikas būtų itin tikslus, tad tam naudojami du laikrodžiai, kurie sinchronizuojami kas 24 valandas.
Tarp reikalavimų yra ir nurodymas, kad vidutinio greičio matavimo sistema užfiksuotus automobilių duomenis: valstybinį numerį, važiavimo greitį ruožo pradžioje ir pabaigoje, vietą, laiką ir kitką, kas reikalinga norint suformuoti administracinio pažeidimo protokolą, privalo gebėti siųsti realiu laiku.
Beje, LAKD nurodymu, nebūtinai greičio matuokliai perduos duomenis tik apie vidutinį greitį viršijusius Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidėjus. Pabrėžiama, kad turėtų būti gali rinktis, ar fiksuoti visus, ar tik tuos, kurie važiavo greičiau nei leistina. Taip pat akcentuojama, kad vidutinio greičio matavimo sistemų programinė įranga turi pateikti tiek informacijos, kurios pakaktų protokolui suformuoti.
Praneš apie vandalus
Kadangi prie kiekvieno greičio matuoklio įrengiama ir atskira dėžė, kuri užtikrina visos sistemos veikimą, nurodoma, kad jei kas nors mėgintų šią dėžę atidaryti, vidutinio greičio matavimo sistema turėtų siųsti pavojaus signalą specialistams.
Tačiau pavojaus signalą automatinė valstybinių numerių atpažinimo sistema siųs ir kitais atvejais. Pavyzdžiui, jei bus užfiksuota, kad kamera pasislinko ar pasikeitė jos kampas, kad ji niokojama ir pan. Visais šiais atvejais sistemą prižiūrintys specialistai gaus pranešimą el. paštu.
Tais atvejais, jei vidutinio greičio matavimo sistemos ryšys su centrine duomenų baze nutrūktų, padarytos pažeidėjų nuotraukos bei informacija apie juos privalo būti kaupiamos vidinėje atmintyje. Pastarosios talpa turėtų būti ne mažesnė nei 4 gigabaitai.
Sutrikimų atveju, visus greičio matuoklius prižiūrėtų konkursą laimėjęs rangovas, su juo būtų pasirašyta garantinė sutartis penkeriems metams.
Iki 250 km/val.
Reikalavimuose nurodoma, kad automatinė numerių atpažinimo kamera turi gebėti vienu metu stebėti mažiausiai dvi eismo juostas. Sąlygose akcentuojama, kad užfiksuoti valstybinius numerius privaloma ir tada kai vyksta skirtingų krypčių eismas, kai abejose juostose yra tolstantis, ir artėjantis transportas. Be to, pabrėžiama, kameros turi užfiksuoti ne tik priekinius, bet ir galinius transporto priemonių numerius.
Reikalavimų yra ir daugiau, Pavyzdžiui, kameros privalo atpažinti numerius per rūką, lietų, kitas nepalankias oro sąlygas, taip pat ir tada, kai transporto priemonės važiuoja itin dideliu – iki 250 km/val. – siekiančiu greičiu.
Akcentuojama, kad kameros turėtų atpažinti visus Europos Sąjungos, o taip pat ir Norvegijos, Šveicarijos, Rusijos, Baltarusijos, Ukrainos valstybinius numerius.