Viešai pripažįstama, kad autonominiai (savavaldžiai) automobiliai padarys mūsų kelius saugesniais ir kelionių metu mums suteiks daugiau laisvo laiko. Tačiau energijos taupymo ir taršos mažinimo privalumai taip pat yra labai svarbūs. Naujas tyrimas rodo, kad visos šios autonominių automobilių naudos gali būti ir ne tokios jau didelės, kaip manoma.
© Mičigano universitetas
Pasak mokslininkų iš Mičigano universiteto, problema yra ta, kad savavaldės transporto priemonės bus tokios patogios ir veiksmingos, kad mes pradėsime automobiliuose leisti daugiau laiko.
Skamba gana keistai, bet mokslininkai mano, jog būtent toks šalutinis poveikis ir bus, kai įsivyraus savavaldžiai automobiliai.
Naujajame tyrime pastebima daug teigiamų tokių transporto priemonių naudų, bet tyrėjai įspėja, kad turime būti protingi bei gerai apskaičiuoti, kiek tokios transporto priemonės pagerins eismo srautus, sumažins spūstis bei energijos suvartojimą.
„Pagrindinė šio tyrimo žinia yra ta, kad savavaldės transporto priemonės kelia didelį iššūkį, siekiant įgyvendinti energijos vartojimo mažinimo tikslus“, – sako vienas iš tyrimo autorių Samuel’is Stolper’is.
Stolper’is su kolegomis išanalizavo esamus kelionių elgsenos ir ekonominės teorijos duomenis, ypač atsižvelgdami į vadinamą „rikošeto efektą“. Jis apibrėžia situaciją, kai žmonės kelionių metu sutaupo joms reikiamų išlaidų, tada pradeda dar daugiau keliauti ir taip kompensuoja bet kokią naudą.
Žinoma, savavaldės transporto priemonės ne tik taupo degalus. Jos efektyviai planuoja maršrutus, o vairavo stilius žada sutaupyti žmonių laiko – važiuodami galėsime skaityti, žiūrėti filmus ar pasidaryti itin skubius darbus.
Mokslininkai teigia, kad tai yra pirmasis toks tyrimas, kuriame nagrinėjamos tiek degalų sąnaudos, tiek laiko sąnaudos. Ir tyrėjai įspėja, jog 38 proc. ir didesnis laiko sutaupymas iškart žmones paskatins daugiau laiko praleisti automobiliuose ir taip neliks jokių energijos sutaupymų.
„Todėl savavaldėms transporto priemonėms reikalinga numatyti daug didesnius energijos efektyvumo tikslus“, – teigė vienas tyrimo autorių Ming’as Xu.
Tad išvada gana aiški. Jei kelionės savavaldėmis transporto priemonėmis taps smagesnės, pigesnės ir patogesnės – visi kelyje praleisime daugiau laiko.
Mokslininkai skaičiuoja, jog tokiuose automobiliuose praleisime nuo 2 iki 47 proc. daugiau laiko ir kuo turtingesnis žmogus – tuo daugiau laiko jis praleis tokioje transporto priemonėje.
Nors mes jau pripratome prie idėjos, kad programinės įrangos algoritmai bei įvairūs jutikliai mus nugabens iš taško A į tašką B, tačiau taip pat labai svarbu žinoti, kiek tokios naujos rūšies transporto priemonės turės įtakos aplinkai bei pačiai visuomenei.
Mokslininkai atkreipia dėmesį, kad savavaldžiai automobiliai atneš tokius privalumus, kaip „saugumas, energijos vartojimo efektyvumas ir laiko panaudojimas“, bet tuo pačiu įspėja ir apie neigiamą poveikį – bendrą išaugusį energijos suvartojimą ir tuo pačiu galimą didesnę taršą.
„Grynasis energijos suvartojimo augimas yra labai aiški perspektyva, jei nerasime dar efektyvesnių energijos suvartojimo būdų, optimalaus tokių transporto priemonių panaudojimo ir neturėsime bendros politikos“, – teigia tyrimo vadovas Morteza’s Taiebat’as.