Miestų gatvėse vis dažniau išvysime ne dviračius, riedlentes ar riedžius, o ant populiarumo bangos esančius paspirtukus. Jei vieni supranta, kaip reikia naudotis šia transporto priemone, kiti paspirtukais nori pasiekti kuo didesnį greitį, kartais ir nelegaliomis priemonėmis. Kelių policija primena, kad ir vairuojantys paspirtukus privalo žinoti, kokios taisyklės jiems galioja, kitaip grės baudos.
Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyresnioji specialistė Marija Kazanovič portalui tv3.lt pasakojo, kad skirtingiems paspirtukams taikomos skirtingos taisyklės.
„Elektriniams paspirtukams, kurių galia iki 1 kilovato, taikomi reikalavimai dviračių vairuotojams“, – kalbėjo policijos atstovė.
Tokiems paspirtukams nereikia papildomų dokumentų, nepilnamečiai turi dėvėti šalmą, o suaugusiems šalmas rekomenduotinas.
„Svarbiausias draudimas, kuris galiojo elektrinių paspirtukų vairuotojams, tai važiuoti per pėsčiųjų perėją. Norint kirsti, būtina nulipti“, – teigė M. Kazanovič.
Žmonės tokiais paspirtukais gali važiuoti šaligatviu, dviračiu taku ir važiuojamąja kelio dalimi, tačiau važiuodami ja, turi dėvėti šviesą atspindinčią liemenę, o greitis negali viršyti 25 kilometrų per valandą.
„Jeigu paspirtukas mechaninis, neturi jokio variklio, žmonėms, kurie rieda tokiais paspirtukais, taikomi reikalavimai pėstiesiems“, – sakė pašnekovė.
Tokie paspirtukai gali važiuoti tik šaligatviu, važiuojant jais, nebūtinas nei šalmas, nei liemenė.
Jeigu jūsų paspirtuko maksimalus greitis viršija 25 kilometrus per valandą, o jo galia yra 1 kilovatas ir daugiau, tokia transporto priemonė laikoma mopedu. Tokį paspirtuką jau reikėtų registruoti, atlikti techninę apžiūrą, apdrausti.
Policijos atmintinė (nuotr. Policijos)
Buitinės technikos ir elektronikos mažmeninės prekybos tinklas „Topo centras“ elektriniais paspirtukais pradėjo prekiauti prieš dvejus metus, tačiau kaip portalui tv3.lt sakė „Topo centro“ generalinis direktorius Remigijus Štaras, tik startavę paspirtukai buvo tuomet populiarių riedžių šešėlyje, tačiau viskas pasikeitė prieš metus.
Prekybininkai pastebi, kad laikai, kai paspirtukas buvo suprantamas tik kaip kojomis varoma priemonė – praeityje. Dabar galima įsigyti pačių įvairiausių paspirtukų modelių. Populiariausiais išlieka elektriniai, kurių galia neviršija 1 kilovato, o greitis – 25 kilometrų per valandą, bet yra ir galingesnių nei 1 kilovatas, kurie gali važiuoti beveik 50 kilometrų per valandą greičiu.
„Jaučiame ne tik pardavimų, bet ir tikrą paspirtukų nuomos bumą. Tai išties geras būdas suprasti ar žmogui tikrai jo reikia, ar kelias, kuriuo jis važinės – tinkamas ir saugus“, – kalbėjo R. Štaras.
Nesilaikantiems taisyklių nebus ir garantijų
Būsimiems paspirtukų savininkams ir parduotuvių konsultantai akcentuoja, kad saugumas ir eismo taisyklių laikymasis – svarbiausia.
„Paspirtukų gatvėse jau tūkstančiai, jie važiuoja ne tik šaligatviais ir keliu, todėl būtina įsigyti ne tik privalomas saugos priemones: šalmus, liemenes – bet ir papildomas apsaugas, kurios padeda išvengti rimtų traumų“, – patarė R. Štaras.
Tačiau kai kurie paspirtukų savininkai ne tik, kad nesirūpina savo saugumu, o nori pajusti kuo daugiau ekstremalių pojūčių lėkdami taip greitai, kiek tik įmanoma. Dėl to, kai kurie paspirtukų savininkai savo priemones „nulaužia“ ir padidina paspirtuko greitį kartais net iki 70 kilometrų per valandą. Ekspertai pastebi, kad ši tendencija populiari tik mūsų kraštuose, Vakarų Europos vartotojai patenkinti tokiu greičiu, kokį suteikia paspirtukai.
Prekybininkai griežtai nerekomenduoja to daryti: iškyla realus pavojus ne tik važiuojančio žmogaus sveikatai, bet ir gyvybei. Be to, tokiems paspirtukams nebegalioja gamintojo garantija.
Kelių eismo taisyklėse numatoma, kad, pavyzdžiui, kertantiems gatvę nesilaikant kelių eismo taisyklių mopedų, keturračių ir dviračių ir kitų vairuotojams gresia baudos nuo 20 iki 40 eurų. Tokia bauda gresia ir už ženklinimo reikalavimų, eismo tvarkos automagistralėse nesilaikymą, dviračių vairuotojams ir vadeliotojams nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą, mopedo ar lengvojo keturračio motociklo vairavimą ar važiavimą neužsidėjus ir (ar) neužsisegus motociklininko šalmo.
Visas baudas, kurios gresia nedrausmingiems vairuotojams galite rasti sąraše Atsakomybė už KET pažeidimus.