Prekės kelyje pas pirkėją žmonių netrukus gali visai nelikti. Vis labiau įsisiūbuojant prekybai internetu technologijų ekspertai prognozuoja, kad jau netoli tas laikas, kai prekes gal net tą pačią dieną mums pristatys ne kurjeriai, o dronai, savavaldžiai paštomatai ar net droidai.
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, prekybos internetu ir užsakomuoju paštu apimtis Lietuvoje 2017 metais augo 30,5 proc. ir siekė beveik 360 mln. eurų (2016 m. – 274 mln.). Svetainės internetoparduotuvės.lt duomenimis, prekes internete siūlė kone 1000 lietuviškų interneto parduotuvių. Mokėjimo bendrovės „Paysera“ teigimu, vienas pirkėjas interneto prekybos vietose pernai vidutiniškai paliko apie 62,5 euro. Įkandin elektroninių parduotuvių auga ir jas aptarnaujančių siuntų pristatymo tarnybų darbo apimtys bei pajamos.
Siuntų pristatymas auga lyg ant mielių
Pasaulio siuntų pristatymo pyragą besidalijantys didieji rinkos žaidėjai „Deutsche Post DHL Group“, „FedExpress“, UPS dirba ir Lietuvoje, su jais sėkmingai konkuruoja regioniniai žaidėjai: „Lietuvos pašto“ padalinys „LP Express”, Estijos pašto įmonė „Omniva”, „Skubių siuntų tarnyba" (SST) ir kitos.
Pasak siuntų gabenimo bendrovės „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktoriaus Gabrieliaus Bilevičiaus, per pastaruosius keletą metų siuntų pristatymo apimtis ūgtelėjo ne mažiau kaip 30 proc. To priežastis – ne tik augusi ekonomika, bet ir aktyviai besiplėtojanti elektroninė komercija. Toks augimas verčia siuntų įmones ieškoti inovatyvių sprendimų verslo efektyvumui didinti.
„Prieš keletą metų pasistatėme visiškai naują skirstymo terminalą Kaune, kur veikia robotizuota siuntų skirstymo sistema. Robotas pats nukreipia siuntas pagal brūkšninius kodus ir tai daro keliskart greičiau bei tiksliau nei žmogus. Didėjant siuntų srautams nuolat investuojame į modernizavimą, peržiūrime procesus,“ – pasakojo „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktorius.
Automatizavimas įsibėgėja
„Siuntų pristatymo tarnybos, dirbančios su interneto parduotuvėmis, tiek pas mus, tiek visame pasaulyje nuolat sprendžia du sudėtingus uždavinius: aptarnauti labai didelius ir stipriai svyruojančius klientų srautus bei aptarnauti itin greitai ir nebrangiai“– teigė JAV kapitalo Lietuvos aukštųjų technologijų bendrovės „Equinox Europe“ generalinė direktorė Rasa Beskajevienė.
Žiniasklaidoje dažnokai linksniuojami dronai-paštininkai siuntas, anot „McKinsey“ analitikų, greičiausiai pristatinės tik už didelių miestų ribų, pavyzdžiui, tik Lietuvos provincijoje ir tik tuomet, kai klientas norės prekės greičiau bei sutiks primokėti, mat pristatymas oru brangus ir ne visur įmanomas.
„McKinsey“ ekspertų nuomone, jau po dešimties metų autonominės transporto priemonės, įskaitant dronus ir droidus, užims apie 80 proc. siuntų pristatymo rinkos, o 20 proc. paketų pas klientus keliaus tradiciniais metodais. Kurjeriai-žmonės greičiausiai ir toliau pristatys į namus maisto produktus ir prekes.
Kaip rodo „eMarketer“ duomenys, 2019 m. visame pasaulyje e.komercijos sektorius gaus per 2,8 trln. JAV dolerių pajamų, o internetu apsipirks beveik 3 mlrd. vartotojų. 2021 m. elektroninės prekybos apyvarta išaugs iki 4,9 trln. dolerių. Ir tai dar ne pačios optimistiškiausios prognozės.