Pernai visame pasaulyje buvo parduota 1,2 mln. elektrinių transporto priemonių. Nors ličio jonų baterijų varomų elektromobilių akumuliatoriai kelia žymiai mažesnę grėsmę aplinkai nei daugelis kitų baterijų, jas vis tiek svarbu perdirbti.
Pasaulinė tyrimų ir konsultacijų bendrovė „Frost & Sullivan“ prognozuoja, kad elektrinių transporto priemonių rinka šiais metais išaugs iki 1,6 mln., o kitąmet – iki maždaug 2 mln. transporto priemonių. 2017 metais visame pasaulyje buvo parduota 1,2 mln. elektrinių transporto priemonių. Pernai 48 proc. visos rinkos atiteko Kinijai, po jos sekė Europa (26 proc. rinkos).
Lietuvos elektromobilių rinka taip pat auga. „Regitros“ duomenimis, 2017 metais Lietuvoje elektra varomų lengvųjų automobilių (M1 kategorijos) skaičius pasiekė 651, per metus jų padaugėjo 1,8 karto.
Elektrinių transporto priemonių rinką augina nuolat mažėjanti ličio jonų baterijų kaina, automobilių gamintojų investicijos į naujos technologijos baterijas, įkrovimo stotis ir naujų transporto priemonių kūrimą. Elektra varomų automobilių populiarumą itin skatina ir visuotinis susidomėjimas klimato kaita, nes benzinu ir dyzelinu varomos transporto priemonės kur kas daugiau prisideda prie oro taršos, eismo spūsčių ir triukšmo.
Be to, draugiškų aplinkai automobilių savininkai daugelyje šalių turi įvairių lengvatų: įsigijusiems tokį automobilį nereikia mokėti pridėtinės vertės ar importo mokesčių, netaikomi mokesčiai už elektromobilio parkavimą mieste ar važiavimą keliais, leidžiama važiuoti atskiromis juostomis ar nemokamai krautis baterijas.
Vis daugiau šalių, tarp kurių yra Austrija, Danija, Japonija, Korėja, Nyderlandai, Ispanija ir Portugalija, nustatė elektrinių transporto priemonių pardavimo tikslus. Jungtinė Karalystė ir Prancūzija nori, kad visi nauji automobiliai būtų elektriniai jau iki 2040 metų. Auga ir įkrovimo vietų skaičius: šiuo metu pasaulyje yra daugiau nei 90 tūkst. viešų įkrovimo stočių, jų skaičius šiais metais turėtų viršyti 120 tūkst., nors šių vietų vis dar bus nepakankama.
Rinkos tendencijos skatina automobilių gamintojus peržiūrėti gamybą. Pavyzdžiui, „Porsche“ paskelbė, kad iki 2023 metų pusę visų gaminamų automobilių bus varomi elektra. Didžiausias Jungtinės Karalystės automobilių gamintojas „Jaguar Land Rover“ planuoja iki 2020-ųjų visiškai pereiti prie elektrinių ir hibridinių transporto priemonių. „General Motors“, „Toyota“ ir „Volvo“ iki 2025 metų tikisi kartu parduoti apie 1 mln. elektromobilių. Nuo rinkos tendencijų neatsilieka ir BMW ar „Renault Nissan & Mitsubishi“ aljansas. „Nissan“ netgi apskaičiavo, kad 2025 metais elektrinės transporto priemonės ir tradiciniai automobiliai kainuos maždaug tiek pat.
„Lietuvoje elektromobilių skaičius dar nėra didelis, tačiau jis didėja kartais ir tuo galima tik pasidžiaugti. Teisės aktai numato, kad Europos Sąjungos šalyse už automobilių akumuliatorių perdirbimą yra atsakingi gamintojai ir importuotojai“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) bei Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos (EGIO) vadovas Alfredas Skinulis.
Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės teigimu, atliekų perdirbėjai jau dabar yra pasiruošę pasirūpinti ne tik vidaus degimo variklių varomomis transporto priemonėmis, bet ir elektromobiliais bei juose įmontuotų akumuliatorių atliekomis.
Ličio jonų baterijų varomų elektromobilių akumuliatorių perdirbimas yra kur kas sudėtingesnis nei įprastinių vidaus variklių varomų automobilių akumuliatorių, tačiau elektra varomi automobiliai neturi tokių atliekų, kaip filtrai ar tepalai, kurie tinkamai nesutvarkyti teršia aplinką.
Kita vertus, automobilių gamybos gigantai ieško būdų, kaip atpiginti elektromobilių baterijas ir pratęsti šių baterijų tarnavimo laiką. Vienas iš tokių pavyzdžių – šių metų gegužę startavusi bendra „Nissan“ ir „Sumitomo Corp“ įmonė „4R Energy Corporation“, kuri parduos atnaujintas panaudotas ličio jonų baterijas naujosios kartos „Nisan Leaf“ elektromobiliams.
Gamintojai investuoja ir į kitas elektra varomas transporto priemones – lėktuvus ar jūrų transportą.