Gegužės 16–18 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyksiančioje parodoje „Transbaltica“ bus pristatomos moderniausios komercinio transporto naujovės. Kitaip nei lengvųjų automobilių rinkoje, apie elektrifikaciją čia dar niekas nekalba, dyzelinas išlieka sunkiojo transporto pagrindas. Vis dėlto naujausių modelių ekonomijos parametrai žengia į visai naują lygį.
Dyzelinas dar nesitrauks
Paskutinį dešimtmetį transporto sektorius labai intensyviai rūpinasi ekologija, ieško alternatyvių energijos šaltinių. Per pastaruosius porą metų pasaulis nusisuko nuo dyzelinių degalų: jiems taikomi papildomi mokesčiai, didieji Europos miestai ketina neįsileisti šiais degalais varomo transporto. Didžiulės įtakos tam turėjo vadinamasis dyzelgeito skandalas, 2015-aisiais supurtęs pasaulio automobilininkus ir privertęs tiek reguliuotojus, tiek kūrėjus kitomis akimis pažvelgti į griežtas ekologines normas.
Lengvųjų automobilių pokytis aiškus: pastaraisiais metais sparčiai populiarėja hibridiniai, o benzininiai tarsi įgavo antrą kvėpavimą. Tačiau nemažą viso transporto srauto dalį sudaro vilkikai bei kiti sunkiasvoriai ir čia tendencijos – kitokios. Sunkvežimių gamintojai artimiausiu metu dyzelino atsisakyti neketina, o į elektros technologijas žiūri skeptiškai. Priežastis paprasta – netobula technologija.
„Komercinį transportą reikia skirstyti į tolimųjų ir vietinių pervežimų. Tolimieji, mūsų nuomone, nors ir kaip bandytų (politiškai ar ekonomiškai) uždrausti dyzelinius variklius, kurį laiką dar tikrai gyvuos, nes tai yra pats ekonomiškiausias variantas iš visų, šiuo metu pristatytų rinkai“, – sako UAB „Scania Lietuva“ prekybos vadovas Darius Snieška.
Dujos lenkia elektrą
„Scania“ atstovo teigimu, kol lengvieji automobiliai jau prisijaukino elektros technologijas, sunkiojo transporto jos nepasiekė, o ir gamintojų bandomi modeliai dar neturi perspektyvos patekti į rinką.
„Kol kas sunkiojo transporto elektrifikacija nėra tiek pažengusi, kad būtų galima pristatyti kokią nors elektra varomą alternatyvą. Elektros technologija dar netinka net miesto sunkvežimiams. Akumuliatoriai yra per maži, jie suteikia per mažai ridos, o svoris – beprotiškas. Būtent jis „suvalgo“ bent pusę automobilio krovos koeficiento, tad sunkiasvoriai kol kas negali būti normaliai įkraunami“, – paaiškino D. Snieška.
Pašnekovo atstovaujami gamintojai šiuo metu žiūri į kitus alternatyvios energijos šaltinius, iš kurių pagrindinis – dujos: tiek suspaustos (CNG), tiek Lietuvoje populiaresnės suskystintos (LPG). „Scania“ stipriai propaguoja dujomis varomus sunkvežimius ir juos jau pardavinėja.
Šiais degalais varomas transportas populiariausias tarp miesto sunkvežimių, kuriems aktuali tarša, nors kai kurie modeliai tinkami ir tarptautiniams pervežimams, mat vienu suskystintų dujų baku gali įveikti pusantro tūkstančio kilometrų atstumą, o infrastruktūros tam pakanka.
Dyzelinas – efektyvus kaip niekada
Vis dėlto net ir sunkiojo transporto gamintojai, plaukdami kartu su ekologijos banga, tobulina savo transporto priemonių efektyvumą ir sako, kad šiuolaikiniai dyzeliniai sunkvežimiai švarūs kaip niekada anksčiau.
„Palyginti su prieš 5 ar 10 metų buvusiais standartais EURO 4 ir EURO 5, šiuolaikinių sunkvežimių varikliai skiriasi kaip diena ir naktis. Net naujausią standartą EURO 6 atitinkantys varikliai už ankstesnius į orą išmeta ne procentais, o kartais mažiau teršalų“, – sakė „Scania Lietuva“ atstovas.
Didžiulės įtakos tam turi DPF bei kiti išmetimo sistemoje sumontuoti filtrai, katalizatorius. Be to, į šiuolaikinių sunkvežimių ir kai kurių lengvųjų automobilių bakus reikia pilti ne tik dyzeliną, bet ir „Ad Blue“ – specialų skystį (vandeninio karbamido tirpalą), skaidantį nuodingas dujas. Jis prieš pat katalizatorių įpurškiamas į išmetimo sistemą ir, jam reaguojant su išmetamosiomis dujomis, susidaro nekenksmingi azotas ir vandens garai.
Investuoja į autonominio vairavimo įrangą
„Transbaltica 2018“ parodoje „Scania“ pademonstruos, kad ji dabar labiausiai susikoncentravusi į saugumo ir autonominio vairavimo technologijas. Naujausi sunkvežimiai „F450 LA4x2“ ir „R450 LA4x2“ galės būti komplektuojami su adaptyviomis greičio palaikymo sistemomis, kurios žinos, ar vilkikas važiuoja į kalną, ar į nuokalnę, ir pagal tai parinks efektyvesnius pavarų dėžės parametrus. Tokia sistema padeda sutaupyti nemažai degalų.
Be to, gamintojas labai rimtai dirba su autonominio vairavimo sistema ir ją testuoja.
„Mes tikrai neatsiliekame ir su elektros technologijomis, mes jas bandome, tačiau jos nepakankamai išvystytos, kad netolimoje ateityje taptų alternatyva dyzelinui. Dirbama ir su vandenilio technologijomis, tačiau jos pernelyg sudėtingos ir brangios, kad būtų galima planuoti jų pristatymą komercinei rinkai. Kol nėra aiškių degalų alternatyvų komerciniam transportui, rinkoje karaliaus švarus dyzelinas“, – įsitikinęs Darius Snieška.