Įsivaizduokite save įsėdančius į modernų ar net šiek tiek futuristinį automobilį. Pasakote žodžiu arba ekrane įvedate kelionės tikslą, po ko automobilis važiuoja ten kur jums reikia, kol jūs geriate kavą, skaitote knygą, atsakinėjate į elektroninius laiškus arba tiesiog snūduriuojate. Kelionės tikslą pasiekiate pailsėję ir pasiruošę produktyviai darbo dienai. Nors tokie automobiliai daugeliui vis dar atrodo kaip mokslinė fantastika ir galbūt skamba kaip šiek tiek bauginanti įdėja, bet ši inovacija radikaliai pakeis žmonių keliavimo įpročius jau per artimiausius keletą metų. Ar tai iš tiesų reiškia, jog ateityje nebebus reikalingas vairuotojo pažymėjimas, o taisyklės keliuose pasikeis negrįžtamai?
Autonominiai automobiliai jau šiandien
Šiandienos automobiliai (ir Lietuvos keliuose) turi tokių galimybių, kurių prieš dešimtmetį daugelis net negalėjo įsivaizduoti.
Pavyzdžiui, tokie technologiniai sprendimai kaip infraraudonųjų spindulių kameros ir sensoriai, kurie transporto priemonėje sumontuoti tam, kad būtų galima identifikuoti netikėtą kliūtį kelyje.
Tokiais atvejais suveikia autonominė stabdymo sistema (AEB) ir automobilis ima stabdyti savaime jei vairuotojas nesureaguoja pakankami greitai.
Arba suintegruotas sensorius įspėjantis apie automobilio netolygų judėjima (LDW) eismo juostoje, kuria važiuojate. Verta paminėti ir automatinio parkavimo sistemas, kurios padeda pastatyti automobilį be didelių vairuotojo pastangų.
©BP63Vincent | commons.wikimedia.org
„Tesla“ automobilių savininkai jau kuris laikas gali naudotis autonomine bepilote sistema, kurią aktyvavus, vairavimą, akseleravimą bei stabdymą perima pats automobilis. Tiesa, pati įmonė teigia, kad ši sistema, bent jau kolkas, veikia tik greitkeliuose ir vairuotojas prie vairo turi visą laiką išlikti budrus. Visgi, jau dabar egzistuoja automobiliai, kurie gali pilnavertiškai atlikti visas su transporto priemonės valdymu susijusias funkcijas. Pastarieji jau kuris laikas aktyviai testuojami keliuose didžiųjų automobilių gamintojų tarp kurių ir kompanija „GM“ sudariusi bendradarbiavimo sutartį su „Lyft“ bei „Volvo“ partneriaujanti su „Uber“.
Kito dešimtmečio pradžioje bepiločiai automobiliai turėtų pasiekti pilnavertišką autonomiškumą ne tik greitkeliuose, bet ir miestuose. Begalė sensorių, tokių kaip radarai, infraraudonųjų spindulių kameros bei lazeriai leis aptikti kliūtis, atpažinti eismo ženklus bei netoliese judančias transporto priemones. Dėl šios priežasties ateities automobiliai turės galimybę susidaryti visapusišką artėjančio kelio ir aplinkos vaizdą. Manoma, kad masiniam naudojimui tokie automobiliai bus prieinami 2025 metais. Tuo metu dar turėtų egzistuoti galimybė vairuotojui perimti transporto priemonės valdymą esant reikalui ar norui. Tikėtina, kad vėliau tokios galimybės gali ir nelikti.
Dalinimosi ekonomika
Netolimoje ateityje vis daugiau žmonių atsisakys minties turėti nuosavą automobilį. Šiais laikais automobiliai naudojami tik apie 5% laiko kadangi didžiąją laiko dalį transporto priemonės yra laikomos pastatytos ir dėl to užima vertingas namų ir miestų erdves. Keliavimas miestuose netolimoje ateityje turėtų tapti paslauga iš kompanijų, kurios valdys ištisus bepiločių automobilių parkus. Autonominis automobilis taps idealiu pigiuoju taksi, kuris leis pasiekti kelionės tikslą, bet tuo pačiu ta pati transporto priemonė per dieną leistų tai padaryti ir daugeliui kitų žmonių. Dėl šios priežasties automobilių kiekis keliuose turėtų sumažėti iki 80 %. Didieji automobilių gamintojai jau dabar ruošiasi rinkos pokyčiams siūlydami paslaugas, kurios anksčiau daugeliui galėjo atrodyti kaip nelogiškas sprendimas.
Be abejonės, kad tai išpopuliarėtų pirmiausia turėtų stipriai kristi tokios paslaugos kaina po ko turėti nuosavą automobilį paprasčiausiai turėtų nebeapsimokėti. Šiuo metu tiems, kurie bent keletą tūkstančių kilometrų per metus praleidžia prie vairo, tokių įmonių kaip „Uber“ ar „Citybee“ paslaugos yra žymiai per brangios, todėl vis dar pigiau yra turėti nuosavą automobilį. Netolimoje ateityje kai dauguma transporto priemonių bus autonominės, elektrinės ir didžiąją laiko dalį produktyviai važinės keliuose, labai realu, kad automobilių dalinimosi paslaugos pasieks visiškai naują lygmenį. Dėl šios priežasties dar 2025 metais važiavimas bepiločiu automobiliu veikiančiu dalinimosi principu gali tapti vienu iš dominuojančių keliavimo būdu daugelyje modernaus pasaulio miestų, o anksčiau minėtų įmonių potencialas ateityje gali žymiai išaugti jei tik šios suspės keistis kartu su stipriai besikeičiančia automobilių industrija.
Bepiločių automobilių eros privalumai
Daug kas į bepiločius automobilius žiūri skeptiškai, tačiau šie turėtų labai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę. Štai keletas privalumų dėl ko jūs turėtumėte norėti, kad šie pokyčiai įvyktų greičiau:
- Per metus beveik 1,3 milijonų žmonių gyvybių užgęsta keliuose. Dažniausiai tai sąlygoja žmogiškos klaidos arba vairavimas būnant neblaiviam. Bepiločiai automobiliai žada ypač aukštą saugumo lygį dėl ko eismo įvykių kiekis turėtų sumažėti iki 90 %.
- Žmonių produktyvumas padidės. Laiką, kurį šiuo metu skiriame vairavimui bus galima panaudoti naudingiau. Taip pat turėtų dar labiau suklestėti žiniasklaida bei kompanijos teikiančios pramoginį turinį. Besireklamuojančios įmonės turės daugiau galimybių parodyti reklamą, kuri bus paremta keliautojo vietove.
- Senjorai, vaikai ir paaugliai ar žmonės su neįgalumu turės žymiai daugiau mobilumo galimybių nei bet kada anksčiau.
- Žmonės nemažai sutaupys atsisakydami nuosavų automobilių. Jei manote, jog automobiliai visgi išliks kaip statuso simbolis reikėtų prisiminti, jog anksčiau arkliai irgi buvo laikomi statuso simboliu. Automobiliai taps infrastruktūros dalimi, svarbūs, tačiau ne taip pastebimi. Niekam nerūpės ką ir kas vairuoja.
- Bus sukurta daug naujų darbo vietų, naujausių technologijų srityje, dar labiau išaugs programuotojų poreikis bei žmonių, kurie turės palaikyti naująją bepiločių automobilių infrastruktūrą.
- Automobilių bus mažiau dėl ko bus mažiau spusčių keliuose. Tai sąlygos ir mažesnį oro užterštumą. Prie oro taršos mažinimo labai stipriai prisidės ir elektriniai automobiliai. Spusčių bus mažiau ir dėl to, jog autonominiai automobiliai galės manevruoti arčiau vienas kito be baimės atsitrenkti.
- Privalomojo automobilio draudimo poreikis sumažės drastiškai. Draudimas labiausiai bus reikalingas įmonėms, kurių esminiai verslo principai bus paremti dalinimosi ekonomika draudžiant didelius kiekius bepiločių automobilių.
- Stipriai sumažės automobilių stovėjimo bilietėlių poreikis, o vėliau šis poreikis turėtų visai išnykti.
- Bepiločiai automobiliai įtakos ir nekilnojamo turto pramonę dėl ko nekilnojamas turtas turėtų pigti. Retas, kuris turės garažą, o miestuose dideli automobilių stovėjimui skirti plotai taip pat su laiku išnyks. Šios erdvės bus panaudojamos efektyviau, pvz; rekreacinėms reikmėms - dviračių takams arba parkams.
- Šiuo metu didžioji dalis kelių ženklų yra reikalingi žmogui, kurie laikui bėgant bus perorientuoti į bepiločiams automobiliams reikalingą kelių ženklinimą dėl ko pagražės miestai ir magistralės.
Bepiločių automobilių eros minusai
Kita vertus bepiločiai automobiliai sąlygos ir didelius ekonomikos pokyčius, kurie daugeliui bus katastrofiški. Tam tikri dabar egzistuojantys verslo modeliai paprasčiausiai išnyks kartu panaikindami apie 20-50 milijonų darbo vietų visame pasaulyje. Štai dar keletas pavyzdžių, kurie greičiausiai neigiamai palies milijonus žmonių:
- Šiuo metu pasaulyje yra milijonai žmonių, kurie pajamas gauna iš vairavimo: ilgų nuotolių krovininių automobilių vairavimas, taksi, siuntų ar maisto pristatymas, viešojo transporto variavimas ir pan. Turėtų nelikti ir automobilių taisyklų, plovyklų, transporto priemonių dalių parduotuvių ar benzino kolonėlių.
- Daugumos maitinimo ir nakvynės paslaugų, orientuotų į ilgų nuotolių vairuotojus, pajamas stipriai įtakos bepiločių automobilių era.
- Vairavimo pažymėjimas taps rekomenduotinu, o vėliau šis poreikis gali ir visai išnykti dėl ko nebereikės vairavimo mokyklų. Netolimoje ateityje žmogaus vairuojamas automobilis turėtų tapti įstatymiškai nelegalus. Šiai minčiai pritaria ir įmonės „Tesla“ direktorius Elonas Muskas.
- Dėl dalinimosi ekonomikos populiarėjimo sumažės automobilių pardavimai. Įsivaizduokite kokią tai turės įtaką Vokietijai, kurios didžiausia industrija yra automobilių sektorius.
- Bepiločių automobilių kompiuterinis saugumas bus labai aktuali tema. Kadangi automobiliai bus pilotuojami kompiuterinių sistemų visada lieka galimybė ‚nulaužti‘ tokią sistemą po ko padariniai galėtų būti tragiški.
- Eismo įvykio atveju (kurie autonominių automobilių eroje turėtų būti ypač reti) bus sunku nustatyti kas yra kaltas: automobiliu keliavęs asmuo, automobilio gamintojas ar programinės įrangos kūrėjai.
- Atsiras ir dviprasmiškų situacijų susijusių su etika. Tarkime, jog netikėtai ant kelio išbėga pėsčiasis. Tokiu metu kompiuteriui gali būti sudėtinga nuspręsti ar galimai partrenkti ant kelio netikėti atsiradusį žmogų ar išsukti į kelkraštį ir taip sukelti pavojų automobilyje esančio keleivio gyvybei. Kompiuterio algoritmai kolkas negali daryti tokių prielaidų kokias daro žmogus.
- Šiuo metu autonominių automobilių pritaikymas važiavimui specialiomis oro sąlygomis, tokiomis kaip vairavimas snieguotomis vietovėmis, važiavimas lyjant ar audros metu yra prastas.
Ateities automobilis
Ateities automobilis tikrai atrodys kitaip nei tai ką šiuo metu esame pratę matyti keliuose. Šių transporto priemonių dizainas pasikeis radikaliai. Automobiliams visada reikės tam tikros rūšies metalų išorei, stiklo, įrengto interjero ir tam tikros interaktyvios sąsajos per kurią žmogui reikės pateikti savo kelionės tikslą. Tačiau visa kita galimai keisis. Pamirškime vairą, pėdalus ir pavarų keitimo svirtį. O kaip dėl skaidrių stiklų? Ir apskritai ar reikalingos priekinės sėdynės? Jos gali tapti kaip opcija, bet ne reikalavimas. Ar tikrai reikės taip stipriai galvoti apie saugumą kai eismo įvykiai keliuose bus ypač reti?
Šanchajuje įsikūrusi bendrovė „Yanfeng automotive interiors“ jau dabar galvoja apie tai ką žmonės veiks automobiliuose kai vairavimas taps praeities dalimi. Ši įmonė yra sukūrusi keletą konceptualių ateities transporto priemonių interjero dizainų tarp kurių namų svetainę imituojantis „lounge“ režimas leidžiantis patogiai išsidrėbti kėdėje ištiesiant kojas arba „meeting“ režimas imituojantis susitikimų kambarį. Taigi, ateities automobiliai žada stebinti ne tik savo pasikeitusią išvaizda, tačiau ir tuom ką žmonės veiks juose kol keliaus.
Išvada
Bepiločiai automobiliai tikrai taps kiekvieno žmogaus gyvenimo dalimi dar netolimoje ateityje. Kol tai nutiks šios industrijos atstovams teks išspręsti dar ne vieną sudėtingą klausimą, o visapusiškas pritaikymas greičiausiai užims dar kelioliką metų. Tačiau jų teikiamas patogumas, kaina, saugumas ir kiti anksčiau paminėti faktoriai automonimius automobilius turėtų padaryti nepakeičiamais.