Elektra varomos transporto priemonės privalumus būtų galima vardyti kone be sustojimo: pigios kelionės, tyla salone, ekologija, nuolaidos keliuose ir t. t. Tokius aspektus dažniausiai minėjo apklausos apie elektromobilius respondentai. O ką apie tokių transporto priemonių privalumus ar trūkumus mano tie, kurie kasdien jomis važinėja?
„Išbandę elektromobilį, žmonės gauna didelę teigiamų įspūdžių dozę. Kartais jie turi kiek skeptišką išankstinę nuomonę, tačiau po važiavimo ji pasikeičia į gerąją pusę. O geriausi elektromobilių ambasadoriai yra jų savininkai – žmonės, patys juos įsigiję ir naudojantys kiekvieną dieną“, – teigia BMW prekės ženklo vadovas Lietuvoje Martynas Daujotas.
2 iš 3 pabrėžia taupumą
Apklausoje dalyvavo 600 vairuotojų, kurių buvo klausiama apie savo patirtį vairuojant tokio tipo transporto priemones bei suvokimą apie jų privalumus. Įvardydami didžiausius, apklausos dalyviai dažniausiai žymėjo ekologiškumą ir taupumą: šias savybes kaip svarbiausias išskyrė daugiau nei du trečdaliai respondentų. Nebuvo pamirštas ir elektromobilio komfortas bei privilegijos keliuose – šios savybės pasidalijo 3–4 vietas.
„Ekologija kaip vienas didžiausių privalumų yra akivaizdus dėl elementarių priežasčių: važiuodamas elektromobilis tiesiog neskleidžia jokio garso ir neturi išmetimo sistemos, iš kurios virstų dūmai. Juk būtent transporto išmetamosios dujos yra vienas didžiausių aplinkos taršos šaltinių. Be to, elektromobiliui nereikia naudoti alyvos, aušinimo skysčio, o tai taip pat yra dideli taršos šaltiniai“, – sako M. Daujotas.
Taupumas dideliu privalumu vadinamas ne tik dabar, bet ir žvelgiant į ilgalaikę perspektyvą. Degalų kainos kinta kone kasdien, o elektros tarifai keičiasi tik kas kelerius metus. Todėl elektromobilio eksploatacijos kainą apskaičiuoti nėra sunku net ir labai ilgu laikotarpiu.
Trečią vietą, pagal respondentų atsakymus, dalijasi komfortas ir privilegijos. Pastebima, kad komforto reikšmę išskiria arba jaunesni (18–24 m.), arba vyresni (55–64 m.) žmonės, o privilegijas pabrėžia didžiųjų miestų gyventojai vyrai.
„Komfortą išskiria kiekvienas bent kartą elektromobilyje važiavęs žmogus. Tyla jo salone ir neegzistuojanti elektrinio variklio vibracija išties užburia – atrodo, kad tai turėtų būti rami ir lėta transporto priemonė. Tačiau numynus akceleratorių, per kiek daugiau nei septynias sekundes iki 100 km/val. įsibėgėjantis „BMW i3“ pademonstruoja ir kitą atributą – sportiškumą“, – įvairių žmonių supratimą apie komfortą aiškina M. Daujotas.
Jis teigia, jog faktas, kad elektromobiliams suteikiamas privilegijas išskiria tik didmiesčių gyventojai, yra normalus. Elektra varomos transporto priemonės gali už minimalų mokestį būti statomos mokamose zonose bei naudotis viešajam transportui skirtomis eismo juostomis. Mažesniuose miestuose nei A raidėmis pažymėtų juostų, nei mokamų zonų nėra, tad jų gyventojams tokie privalumai neatrodo aktualūs, nors vilniečiai ar kauniečiai juos itin vertina.
Išskiria efektyvų stabdymą
Verslininkas Vytautas Kratulis elektra varomą „BMW i3“ įsigijo prieš dvejus metus ir per tą laiką spėjo nuvažiuoti daugiau nei 20 tūkst. km. „BMW i3“ jis naudoja susisiekimui mieste. Garaže dar turi automobilį su vidaus degimo varikliu, kurį renkasi ilgesnėms kelionėms.
„Koks didžiausias elektromobilio privalumas? Smagiausia, kad jis stabdo daug efektyviau nei paprastas automobilis. Visada jautiesi daug saugiau, pranašesnis už kitus“, – pabrėžė V. Kratulis.
„BMW i3“ savininko teigimu, neįtikėtinas dalykas yra visiška tyla automobilio salone, kai didžiausią garsą stovint prie sankryžos skleidžia greta sustojusi transporto priemonė. Toks modelis muzikos klausymui – idealus. Jis pridūrė aktyviai besinaudojantis ir lengvatomis – stovėjimas miestų centrinėse vietose elektromobiliams praktiškai nekainuoja, o ir viešajam transportui skirtomis eismo juostomis naudotis smagu.
Iki „BMW i3“ įsigijimo V. Kratulis nebuvo vairavęs jokio elektromobilio, tačiau dėl priimto sprendimo nesigaili. Sugrįžęs 2 metus atgal, vėl rinktųsi elektromobilį. Kalbėdamas apie būsimą transporto priemonę, jis tikina nesvarstantis benzinu ar dyzelinu varomų alternatyvų. Tiesa, kitas elektromobilis turėtų nuvažiuoti bent 500 km, kad juo būtų galima atlikti dalį kelionių užmiestyje.
„Kai tavo vidutinis greitis mieste yra dvidešimt keli kilometrai per valandą, tai kam tau mieste sportinis automobilis? Mano giliu įsitikinimu, jie mieste neturi prasmės. Elektromobilis čia pildo visus poreikius – tai nuostabus miesto transportas“, – sako V. Kratulis.