Kauno savivaldybė ruošiasi atnaujinti viešojo transporto parką, tačiau žadėtieji ekologiški elektrobusai po laikinąją sostinę dar nevažinės. Šiemet pabranginti keleivių bilietai, pokyčius grindžiant tuo, kad miestui reikia naujų ekologiškų transporto priemonių ir padidinti algas vairuotojams. Tačiau elektrobusai Kaune kol kas lieka misija neįmanoma.
Nuvažiuotų vos 150 km per dieną
Savivaldybės įmonė „Kauno autobusai“ ketina įsigyti 50 naujų žemagrindžių autobusų ir 63 žemagrindžius troleibusus.
Tiesa, įmonė dar laukia miesto tarybos sprendimo, kad galėtų pradėti pirkimo procedūras, tačiau jau dabar aišku, kad elektriniai autobusai Kauną aplenks. Kodėl? Priežasčių yra net kelios.
Pagal strateginį savivaldybės veiklos planą iki 2022 metų ketinama nupirkti apie 100 aplinkos neteršiančių viešojo transporto priemonių. Tam reikalui „Kauno autobusai“ netgi atliko ekologiškų autobusų analizę ir bandymus. Bet ir be tyrimų buvo aišku, kad norint tausoti aplinką ir mažinti užterštumą reikėtų investuoti į elektrinius autobusus. Tačiau, kad jie pradėtų važinėti miesto gatvėmis, reikėtų nuveikti nemažai darbų.
„Šiuo metu rinkoje siūlomi elektriniai autobusai gali nuvažiuoti tik 150 kilometrų per dieną. Dyzeliniai paprastai nuvažiuoja 300–350 km per dieną. Vadinasi, elektrobusų reikėtų turėti daugiau. Kol vienas kraunasi, kitas – važiuoja“, – aiškino „Kauno autobusų“ vadovas Mindaugas Grigelis.
Esant aukštai ar žemai lauko temperatūrai, elektrobusų akumuliatorių talpa mažėja perpus. „Jeigu norime užtikrinti, kad keleiviai gautų kokybišką paslaugą, turėtume įsigyti dar papildomai 50–60 autobusų“, – skaičiavo savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras.
Telpa mažiau žmonių
Pasirodo, ir pati miesto infrastruktūra nėra paruošta, kad galėtų aptarnauti elektrobusus. Įsigijus tokias transporto priemones, Kaunui tektų įrengti ne tik akumuliatorių įkrovimo stoteles, bet ir papildomas pastotes. Jų galingumas turėtų būti bent 12–14 MW dviem šimtams transporto priemonių.
„Labai svarbus rodiklis yra tas, kad naudingas elektrinio autobuso akumuliatoriaus eksploatacinis laikas – 7-8 metai. Norint pakeisti susidėvėjusį akumuliatorių, reikėtų pakloti apie 50–70 tūkst. eurų“, – pridūrė P. Keras.
Elektriniuose autobusuose telpa ir mažiau žmonių. Dyzelinis autobusas gali pervežti apie 100 žmonių, elektrinis – 75. Tad panašu, kad piko metu tiesiog susidarytų grūstys arba reikėtų daugiau elektrobusų.
Taigi Kaunas kol kas atsisako elektra varomų autobusų: šiame etape planuojami pirkti troleibusus ir dyzelinius autobusus.
Beveik dvigubai brangesni
M. Grigelis vylėsi, kad 2020–2021 m. Kaunas visgi jau galės pradėti planuoti elektrobusų įsigijimą. „Tikėtina, kad technologijos pažengs, miestas pagerins infrastruktūrą, tuomet ir tokius autobusus bus paprasta įkrauti“, – svarstė „Kauno autobusų“ direktorius.
Kol kas laikinajai sostinei neįkandama atrodo ir elektrobusų kaina. Naujas dyzelinis autobusas kainuoja 200–250 tūkst. eurų, o elektrobusas – nuo 400 tūkst. iki 0,5 mln. eurų.
Idėja sklando kelerius metus
Apie kauniečių vežiojimą elektrobusais pirmasis Kaune pradėjo kalbėti buvęs meras Andrius Kupčinskas.
„Daugiau troleibusų neplanuojame pirkti, ateina eilė ekologiškam transportui“, – kalbėjo tuometis meras, dalyvaudamas lietuviško elektrinio autobuso pristatyme.
Jeigu A. Kupčinsko pažadai būtų tapę realybe, prieš dvejus metus Kauno gatvėmis jau turėjo važinėti apie 20 elektrobusų. Tačiau į valdančiąją daugumą savivaldybėje atėjo kiti, meras – irgi kitas, ir graži elektrobusų idėja liko sklandyti ore.
Beje, šiemet nuo rugpjūčio pabrango viešojo transporto bilietų kainos. Branginimą savivaldybė grindė tuo, kad reikia atnaujinti parką ir padidinti vairuotojų atlygius.