Prieš keletą dešimtmečių automobilių saugumas užėmė aukštą poziciją klientų ir gamintojų prioritetų sąraše, o kai kurios kompanijos – tarkime, „Volvo“ – padarė tai savo automobilių pardavimų arkliuku.
Automobiliai dabar daug saugesni, nei bet kada anksčiau, tačiau technologijų pažanga kelia ir klientų lūkesčių kartelę. „Morgan Stanley“ automobilių analitikas Adam Jonas mano, kad 35 000 $ kainuosiantis „Tesla Model 3“, kurio pasirodymo laukiama vėliau šiais metais, pakeis tai dramatiškai.
Automobilių avarijose vien JAV kasmet žūsta 30000–40000 žmonių, tad saugumas savo svarbos toli gražu nepraranda.
Technologijos tam tikra prasme ir padeda ir kliudo: jutikliai, oro pagalvės, deformacijos zonos, ir, pažymėtina, „Tesla Autopilot“ sistema, sumažino nelaimingų atsitikimų ir mirtingumo lygį. Bet tuo pačiu vairuotojus labiau nei bet kada blaško įvairiausi automobilio prietaisai ir dėmesio įkyriai reikalaujančios blyksinčios lemputės, jau neminint vis labiau plintančio mirtinai pavojingo įpročio vairuojant naudotis mobiliaisiais telefonais.
Jonas mano, kad visa tai paveiks milijonai mylių, kuriuos įveiks „Tesla“ automobiliai, ypač plačiajam vartotojui skirti „Model 3“ – maždaug 400 milijonai mylių per dieną. Ir šios mylios gali būti įveiktos dešimt kartų saugiau, ir nelaimingų atsitikimų skaičius sumažėtų 90 %. Jonaso nuomone, tai reiškia, kad naudoti automobiliai, neturintys „Tesla“ saugumo ir bepiločio vairavimo technologijų, automobilių rinkoje bus verti daug mažiau.
2 pagrindinių idėjų sujungimas
Pagrindinėje savo tezėje apie mobilumo transformaciją, Jonas apjungia du esminius komponentus. Pirma, „Tesla“ gebėjimas rinkti duomenis ir pritaikyti pažangias saugumo galimybes vis didėjančiai savo automobilių flotilei turi didžiulį saugumo patobulinimo potencialą ir, tiesą sakant, gėdina tradicinius automobilių gamintojus, dar nepateikusius galinčios konkuruoti technologijos.
Antra, Jonas prognozuoja, kad naudotų automobilių rinkoje kurį laiką gali kilti problemų. Neseniai jis pabrėžė, kad automobiliai, neturintys didžiosios dalies vairavimą palengvinančių savybių bus ne tik menkiau vertinami už naujus automobilius, tokią techniką turinčius, jie bus nepageidaujami ir gal netgi nelegalūs.
Štai kaip tai galėtų vykti.
Jei „Model 3“ pavyks ir milijonai autopilotuojamų automobilių atsidurs gatvėse, tai galėtų paveikti saugumo statistiką, kas akivaizdžiai pademonstruotų, kad juose esančios technologijos yra pranašesnės už visa kita ir paskatintų reguliuotojus panašių technologijų įrengimo reikalauti visuose automobiliuose – kitaip jie neišlaikytų bandymų, būtinų registravimui visose valstijose.
Analogiška padėtis yra su taršos ribojimo technologijomis, įsigalėjusiomis praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje. Dabar didžiojoje daugumoje parduodamų naujų automobilių, kad atitiktų emisijų reikalavimus, turi būti specialios sistemos. Panašus reikalavimas galėtų būti pritaikytas ir pusiau save vairuojančioms technologijoms.
Žinoma, didžioji problema, kad jei senesni automobiliai bus pripažinti smarkiai nesaugesniais už naujus, naudotų automobilių rinka gali sugriūti. Senesniems automobiliams, kurie jau gerokai nuvertėję ir už kuriuos savininkai nebemoka, tai nebūtų didelė bėda. Bet naujesniems naudotiems automobiliams, neturintiems „Model 3“ lygio technologijų, tai būtų katastrofa.
Pritaisoma technika?
O tai kodėl gi prie senesnių automobilių tiesiog nepritaisius naujesnės technologijos?
Nes tai neveiks. Technologinis sprendimas, tinkantis, tarkime, „Volkswagen Jetta“, gali netikti naudotam „Chevy Cruze“. Automobilių gamintojai per pastaruosius porą metų suprato, kad autopiloto ir vairavimo pagalbos įrangą reikia įmontuoti į automobilius prieš pradedant serijinę gamybą.
Tačiau yra ir galima geroji pusė automobilių gamintojams, kurie nėra „Tesla“. Elono Musko kompanija negali patenkinti kasmetinio JAV 17 milijonų naujų automobilių poreikio, tad, jei senesni automobiliai bus greičiau išleisti į pensiją, automobilių gamintojams atsivers galimybė parduoti daug naujesnių, saugesnių transporto priemonių. Prisiminkime praėjusio amžiaus dešimtąjį dešimtmetį, kai turintys dideles vinilinių plokštelių kolekcijas pakeitė jas į CD ir muzikos verslui tai buvo kaip niekad geri laikai.
Nesužinosime, kaip viskas klosis, kol nebus išleistas „Model 3“ ir taps dažnesniu svečiu keliuose. Bet Jonas tikisi kažko didelio su toli siekiančiomis pasekmėmis.