DELFI rašė, kaip Vokietijos automobilininkų klubas ADAC atliko transporto priemonių, kuriose įdiegta bevielio rakto „Keyless“ sistema, įsilaužimo testus ir padarė šokiruojančias išvadas, kad šią sistemą turintys automobiliai nėra saugūs – juos pavogti gana paprasta, o tam net nereikalinga brangi įranga.
Į redakciją kreipėsi apsaugos specialistai, kurie atkreipė dėmesį į galimus draudimo trūkumus ir pasiūlė problemos sprendimus. Žemiau pateikiame jų pastebėjimus.
Kas yra „Keyless“ sistema ir kaip ji veikia?
„Automobilyje yra modulis, kuris radijo bangomis sąveikauja su šeimininko kišenėje esančiu raktą imituojančiu pulteliu: pulteliui nutolstant nuo automobilio per keletą metrų (arba paspaudus mygtukus ant durelių rankenų), šis automatiškai užsirakina.
Atvirkščia procedūra įvyksta šeimininkui priartėjus prie savo transporto priemonės. Dažniausiai pultelis turi būti už kelių žingsnių nuo automobilio, kad sureaguotų ir atrakintų jį. Norint užvesti automobilį (paspaudžiant užvedimo mygtuką), pultelis turi būti salono viduje.
Galimybė automobilių vagims
Nors „Keyless“ sistema ir yra labai patogi, tačiau vykdyto tyrimo metu buvo atskleisti rimti jos trūkumai, kuriais pasinaudojus galima gana lengvai pavogti automobilį.
Tyrimą vykdę technikai, naudodamiesi paprastais elektroniniais prietaisais (bangų siųstuvu ir imtuvu), sugebėjo prailginti automobilyje esančio modulio ir saugos pultelio veikimo nuotolį. Su siųstuvu priėjus arčiau tikrojo, sąvininkui priklausančio pultelio (reikia numanyti, kur yra automobilio sąvininkas su pulteliu) ir pailginus bangų veikimo nuotolį, imtuvu signalas pagaunamas šalia automobilio ir perduodamas jame esančiam moduliui. Taip automobilio atrakinimas atliekamas gerokai didesniu atstumu, nei numatyta gamintojo.
Norint automobilį užvesti, įlipus belieka bangų imtuvą pridėti arčiau modulio ir dar kartą perduoti signalą. Automobilis, net ir nutolęs nuo pultelio nebepasiekiamu bangoms atstumu, variklio neišjungs, tik nebus galima jo dar kartą užvesti.
„Keyless“ sistemą turinčių automobilių savininkams pusiau juokais patarta, kad saugos pultelius laikytų tokiose vietose, kur jų skleidžiamas el. bangas nebūtų galima pagauti. Tačiau ar tai tikrai yra patogus sprendimas?
Apsauga nuo tokių situacijų – sprendimas egzistuoja
Egzistuoja elektroniniai sprendimai, kurie leidžia apsisaugoti nuo tokių vagysčių. Pagrindinės šių sprendimų naudingos savybės yra naudojimo patogumas ir patikimumas. Tokios apsaugos sistemos neleidžia „Keyless“ sistemai užvesti variklio.
Kai automobilis turi įdiegtą „Keyless“ sistemą, blokuojamas pats „Keyless“ mygtukas ir netgi OBD jungtis, apsaugos sistema gali įjungti garsinį aliarmą ar netgi skambinti į mobilųjį telefoną.
Išmanioji GSM/ GPS apsaugos sistema su papildomu identifikatoriumi (kortele)
Tokios sistemos užtikrina ne tik automobilio saugumą, kontrolę, bet ir leidžia atlikti valdymą mobiliuoju telefonu. Sistema turi sireną, smūgio, posvyrio ir tūrio jutiklį (pasirinktinai). Aliarmo atveju sistema blokuoja „Keyless“ mygtuką ir OBD jungtį, skambina į mobilų telefoną. Telefone galima peržiūrėti įvykių istoriją, nustatyti automobilio buvimo vietą, blokuoti kitą variklio grandinę.
Pagrindinį vaidmenį prieš tokio tipo vagystes atlieka kortelė-identifikatorius, kurią visuomet turi savininkas. Kortelė visuomet yra aktyvi, turi savo kodą, kurio anksčiau minėta įranga negali „nulaužti“, ir veikia nedideliu atstumu. Ji integruojama į GSM/GPS apsaugos sistemą.
Vykdant vagystę, jei šios identifikavimo kortelės prie automobilio nėra, apsaugos sistema įjungia sireną ir vykdo automobilio grandinės blokavimą. Automobilio savininkas yra informuojamas apie įvykį realiu laiku, skambučiu ir/arba SMS žinute.
Adaptyvinė apsaugos sistema su papildomu identifikatoriumi (kortele)
Tai – ekonomiškesnis sprendimas. Sistema taip pat turi sireną, smūgio, posvyrio ir tūrio jutiklį (pasirinktinai). Tokioje apsaugos sistemoje naudojamas identiškas prieš tai aptartas identifikatorius (kortelė), valdantis apsaugos sistemos blokavimo funkcijas.
Pagrindinis skirtumas – sistema neturi GSM/GPS modulio. Nesant indentifikavimo kortelei, sistema blokuoja „Keyless“ mygtuką, OBD jungtį ar kitą grandinę, įjungia sireną. Šiuo atveju automobilio savininkas sirenos garso gali ir neišgirsti, o informacija apie bandymą pavogti skambučiu ir SMS žinute perduota nebus.
Imobilaizeris su papildomu identifikatoriumi (kortele)
Galimas dar paprastesnis ir mažiau kainuojantis automobilio apsaugos sprendimas. Tai – imobilaizeris su prieš tai aptartu identifikatorium (kortele).
Imobilaizeris turi savo papildomą blokavimo grandinę. Vykdant vagystę, jei šios identifikavimo kortelės prie automobilio nėra, apsaugos sistema blokuoja „Keyless“ mygtuką ir OBD jungtį, ar vykdo automobilio kitos grandinės blokavimą. Įlipus į automobilį, jo nuvaryti nepavyks.
Pagrindinis šios apsaugos sprendimo skirtumas yra tas, jog automobilio sąvininkas apie bandymą pavogti transporto priemonę gali ir nesužinoti – sirena neįsijungs, o informacija apie bandymą pavogti skambučiu ir SMS žinute perduota nebus. Kadangi sirena nebus paleista, esant tokiam imobilaizeriui, vagis gali tyliai įlipti anksčiau minėtu būdu ir bandyti surasti ir atblokuoti imobilaizerio blokavimo grandines, kas irgi yra nepaprasta ir gali užimti laiko.
Papildomo identifikatoriaus (kortelės) naudojimas
Ši kortelė, kaip ir „Keyless“ raktas, naudoja elektros energiją. Tam joje įtaisyta baterija, kurią tam tikrais laiko tarpais tenka keisti. Standartiškai baterija tarnauja apie 8 mėnesius – tai labai priklauso nuo kokybės. Naudojant GSM/GPS išmaniąją apsaugos sistemą, automobilio savininkas apie senkančią kortelės bateriją yra informuojamas telefonu, SMS žinute ir taip pat papildomai kiekvieną kartą įlipant į automobilį, garsu bei šviesos indikatoriumi.
Naudojant ne GSM/GPS sistemą, sistema vairuotoją įspėja tik kiekvieną kartą įlipant į automobilį garsu bei šviesos indikatoriumi.
Baterijos keitimą rekomenduojama patikėti profesionalams – automobilių apsaugos sistemas montuojančiai įmonei. Su šiais produktais dirbantys specialistai turi daug patirties – parinks ir įdės tinkamą elementą, kurio nereikės keisti ilgą laiką.
Apsaugos sistemos ir KASKO draudimas
Šiuo metu vyrauja tendencija automobiliuose montuoti tokias apsaugos sistemas, kurių reikalauja draudimo kompanijos. Draudimo kompanijos savo reikalavimus apsaugos sistemai sudaro atsižvelgdamos į vagysčių statistiką bei būdus draudimo rizikai sumažinti.
Tačiau draudikai ne visada laiku atkreipia dėmesį į galimus apsaugos sprendimus. Todėl produktai, kuriuos reikalaujama sumontuoti, nebūtinai užtikrina visišką automobilio saugumą. O savininkas susikomplektuoja apsaugą tik tokią, kurios reikalauja draudimo bendrovė.
Reiktų atkreipti dėmesį į tai, kad ivykus automobilio vagystei, KASKO draudimas moka išmokas pagal rinkos kainą ir ne 100 procentų. Tokiu atveju vis tiek patiriamas finansinis nuostolis. Automobilio sąvininkui verta susimąstyti, ar jo įsigytas automobilis nėra vertas daugiau, nei galima KASKO draudimo išmoka ir ar dėl to nevertėtų susimontuoti apsaugos priedą.
Visada pagalvokite apie papildomą apsaugą
Įsivaizduokite, kad Jūs ką tik nusipirkote automobilį. Pasirodo, kad jame jau yra sumontuota apsaugos sistema, atitinkanti vienos ar kitos draudimo kompanijos reikalavimus. Tai reiškia, kad Jums nebereikia papildomai investuoti į apsaugos sistemą. Nesvarbu, ar tai būtų tik gamyklinis imobilaizeris, ar kitokia apsaugos sistema.
Dabar įsivaizduokite, kad žmogus, kuris pardavė Jums automobilį turi pasigaminęs papildomą atrakinimo raktą, apsaugos pultelį ar kortelę. Ir dar įmontaves GPS/GSM vietos nustatymo įrangą, kad nuotoliniu būdu galėtų matyti, kur yra Jūsų automobilis. Ar neatrodytų, kad tokiam pardavėjui būtų pernelyg paprasta pavogti parduotą automobilį už santykinai mažesnę kainą?
Reiktų pagalvoti, ar vis dėlto nusipirkus automobilį, nevertėtų patikrinti jo saugumo sistemų: perprogramuoti pultelius, susimontuoti papildomą, tik Jūsų valdomą apsaugos įrangą? Taip pat verta susimąstyti, ar automobilis yra vertas daugiau, nei galima draudimo išmoka ir ar dėl to vertėtų susimontuoti apsaugos priedą“, – komentuoja apsaugos specialistai, žadantys savo rekomendacijas persiųsti ir draudimo įmonėms.