Nepilotuojamos oro transporto priemonės sulaukia vis daugiau visuomenės dėmesio, pastaruoju metu jų panaudojimas įvairiems tikslams sparčiai intensyvėja. Kariuomenėje autonominiai aviacijos robotai jau seniai nėra naujiena, oro robotus pasitelkia fotografai bei režisieriai, dronai naudojami agrokultūroje, pamažu bandoma juos integruoti į prekių ir paslaugų sferą bei, žinoma, skraidantys robotai-žaislai yra puikus laisvalaikio praleidimas būdas vaikams ir suaugusiems.
Vis dėlto, nepaisant stiprėjančių populiarumo tendencijų, nepilotuojamos oro transporto priemonės susiduria su jų panaudojimo atžvilgiu „priešiškais“ įstatymais, kurie, galima teigti, neretai pristabdo tokių robotų evoliuciją.
Kokia ateitis laukia modernių oro robotų? Ar jų potencialas bus išnaudotas, o gal jie atsidurs po reglamentų priespauda? Į šiuos klausimus atsakyti bando rašytoja Denise Chow, mokslo žinių portale „Live Science“ pateikdama prielaidas, susijusias su autonominių oro robotų ateitimi.
Nauja industrija
Denise Chow publikacijoje aptariamos organizacijos įžengusios į robotų technikos industriją ir prisidedančios prie oro robotų integracijos skatinimo. Pavyzdžiu pasirinkta „Amazon“ organizacija, kuri, beje, vis dažniau žiniasklaidoje siejama su skraidančiais oro robotais. Straipsnio autorė taip pat mini „Facebook“ sprendimą įsigyti aeronautikos kompaniją „Ascenta“, gaminančią saulės energija varomus oro robotus bei „Google“ pirkinį – „Titan Aerospace“.
Dėmesys dronams didėja ne tik robotų technikos industrijoje. Kitų sričių pramoninkai, verslininkai ir inovatoriai taip pat pastebi, jog oro robotai yra perspektyvi sritis. Nagrinėdama šią naują tendenciją visuomenėje straipsnio autorė teigia, kad filmų kūrėjai vis dažniau kalba apie tai, jog autonominiai oro robotai yra pigus būdas filmuoti iš aukštai, o pelno nesiekiančios organizacijos jau dabar eksperimentuoja su robotais-kurjeriais, gebančiais pristatyti vaistus ar kitus kritiškai svarbius siuntinius.
„Robotų technika – taip pat ir oro robotai – bus viena svarbiausių bei daugiausiai įtakos turinčių dvidešimt pirmo amžiaus technologijų. Taigi nenuostabu, kad ši tema kelia tokį didelį susidomėjimą ir diskusijas“, – „Live Science“ mokslo žinių leidiniui sakė profesorius ir elektros inžinierius John Villasenor.
Denise Chow publikacijoje pateikia „Teal Group“ korporacijos statistiką (sudaryta pernai), kurioje prognozuojama, kad 2023 metais robotų industrijoje autonominių oro mechanizmų gamybai ir tobulinimui bus išleista daugiau nei 89 milijardų dolerių. O JAV Federalinės aviacijos administracija numano, kad per ateinančius penkis metus 7000 tūkstančiai oro robotų galės legaliai veikti viešojoje JAV oro erdvėje.
„Oro robotų kūrimo pasaulį sukrės „sprogimas“ per ateinančius metus“, – mano D.C. „Area Drone User Group“ prezidentas Timothy Reuter, nuspėdamas dar didesnį automatizuotų aviacijos mechanizmų populiarumą.
Kas laukia ateityje?
Tačiau inovacijų kelias yra sudėtingas. Dronų pramonė susiduria su daugybe sunkumų, kurių, anot ekspertų, įmanoma išvengti.
„Vienas iš labiausiai liūdinančių dalykų – tai, jog JAV įstatymai mus stabdo. Visas pasaulis juda pirmyn ir mes prarandame konkurencingumo pozicijas“, – „Live Science“ portalui sakė T. Reuter.
Robotų pramonės inovatoriai teigia, jog teisinės kliūtys stabdo progresą. Tačiau FAA griežtai laikosi numatytų reglamentų, kurie draudžia autonominių oro robotų eksploataciją viešoje oro erdvėje. Nepaisant to, jog vis dažniau kylančios diskusijos skatina ieškoti kompromisų robotų gamintojų ir vartotojų bei senųjų gairių atžvilgiu sukuriant naujas įstatymų pataisas, Federalinės Aviacijos Administracija neskuba priimti sprendimų, kurie galėtų drastiškai pakeisti esamą padėtį.
Balansas tarp inovacijų sklaidos ir įstatymų laikymosi
„Kai sukuriama nauja technologija, kuri galėtų sukelti pavojų ar sužeisti žmones, taisyklės ir reglamentai yra būtini“, – teigia technologijų futuristas ir „Burrus Research“ įkūrėjas bei generalinis direktorius Danielas Burrus.
Modernių robotų kūrėjai pripažįsta, kad FAA reglamentai būtini, tačiau dalis jų – pernelyg subjektyvus bei „pasenę“, todėl tikisi, jog nauji sprendimai, palankesni oro robotų bandymams lauke, bus priimti greitu metu.
Straipsnio autorė Denise Chow apibendrindama įstatymų ir inovacijų pusiausvyros svarbą (bei visą publikacijos temą) pateikia Brendan Schulman mintį, teigiančią, jog tokios inovacijos kaip internetas bei jo panaudojimas komerciniams tikslams taip pat nebūtų įvykusios, jei vyriausybė būtų sugalvojusi būdus šių reiškinių plėtrai.
Nepilotuojamos oro transporto priemonės turi didelį, akivaizdų net ir nieko apie robotų techniką nenusimanantiems asmenims, potencialą, kurio maksimalų panaudojimą stabdo įvairūs įstatymai, sukurti žmonių saugumui garantuoti. Galima prognozuoti, jog reglamentai, ribojantys oro robotų veiklą komerciniais bei kitais tikslais, pamažu taps „laisvesni“ net tik JAV, bet ir kitose valstybėse. Įvykus pasikeitimams įstatymuose, bus išnaudotas inovatyvių technologijų potencialas.