Karybos pramonė jau seniai įvertino ir pasinaudojo robotikos teikiamais privalumais. Nieko jau nestebina išminavimo užduotis vykdantys robotai arba oro žvalgybą atliekantys nuotoliniu būdu valdomi dronai. Šiuolaikiniame karo lauke robotai tapo įprastu reiškiniu tiek žemėje, tiek ore, tačiau dabar karinės pramonės gamintojai nusprendė robotiką panaudoti ir vandenyse.
Viena didžiausių JAV Gynybos departamento karinės technikos tiekėjų „Boeing Co“ sukirto rankomis su „Liquid Robotics“. Ši kompanija užima lyderiaujančias pozicijas minkštųjų robotų rinkoje. Kaip teigia pačių kompanijų atstovai, bus bendradarbiaujama kuriant robotinę gynybos sistemą, skirtą vandenyno žvalgybai, kovai su povandeniniais laivais bei kitoms gynybinėms užduotims. Nors kontrakto terminai dar nėra žinomi, tačiau sutartis vertinama šimtais milijonų dolerių.
„Liquid Robotics“ jau gamina vandenynų tyrimams naudojamus robotus – „Wave Glider“. „Wave Glider“ (angl. „Bangų sklandytuvas“) – tai autonomiškas vandens paviršiuje plūduriuojantis robotas, galintis savarankiškai įveikti milžiniškus atstumus ir tuo pačiu rinkti, analizuoti ir sisteminti įvairius duomenis apie vandens dinamiką, taršą, orus bei kitus tyrėjams rūpimus reiškinius.
Šis iš dviejų dalių sudarytas robotas naudojasi dviem energijos šaltiniais. Viršutinė, plūduriuojančioje jo dalyje įtaisytos saulės baterijos. Taip pat robotas varomas ir bangavimo energijos. Esant net menkiausiam vandens siūbavimui, robotas iriasi į priekį. Naudodamasis šiais dviem atsinaujinančiais energijos šaltiniais, robotas mėnesių mėnesius gali praleisti keliaudamas jūromis ir vandenynais. „Wave Glider“ galimybes atspindi prieš kelerius metus jo sumuštas savarankiškai roboto nukeliauto atstumo rekordas. „Liquid Robotics“ kūrinys nukeliavo 9 000 mylių jūra.
Naujoji „Wave Glider“ versija SV3, pritaikyta gabenti dideliems svoriams, todėl jame nesunkiai gali būti transportuojami įvairūs jutikliai, duomenų rinkimo ir apdorojimo įranga. Tai daro robotą labai universaliu, jį galima pritaikyti įvairioms užduotims, nuo žuvų išteklių stebėjimo iki naftos produktų taršos kontrolės. „Liquid Robotics“ taip pat skelbia, jog naujoji „SV3 Wave Glider“ versija, yra itin ekonomiška. Teigiama, kad šios technologijos naudojimas net iki 90 proc. sumažina kaštus, lyginant su kitomis alternatyviomis jūrinėmis informacijos rinkimo ir sisteminimo priemonėmis.
„Wave Glider SV3“
„Wave Glider“ sistema bus pagrindu, kuriant bendram „Liquid Robotics“ ir „Boeing Co“ žvalgybos robotui.
Žvelgiant į roboto charakteristikas, nesunku suvokti kodėl ši technologija parūpo kariškiams. Be jau minėtos galimybės įveikti milžiniškus atstumus, „Wave Glider“ nebaisios ekstremalios oro sąlygos, robotas atsparus uraganiniams vėjams bei iki 14 metrų aukščio ar net didesnėms bangoms. „Wave Glider SV3“ taip pat kartu su savimi gali tempti kitus objektus ar krovinius. Priklausomai nuo naudojamų jutiklių, tokie jūrinių robotų radarai gali fiksuoti objektus net 8 kilometrų gylyje. Robotas nedidelio dydžio, jį į vandenį galima nuleisti iš katerio, nesunku transportuoti. Nedidelis, vandens paviršiuje plūduriuojantis robotas sunkokai pastebimas tiek priešo radarams, tiek vizualiai.
„Liquid Robotics“ vandens paviršių skrodžiantis robotas talkininkaus vandenynuose misijas atliekantiems kariniams laivams bei lėktuvams. Šimtai ar netgi tūkstančiai autonomiškų robotų, vienu metu šukuos milžiniškus jūrų plotus, rinkdami duomenis apie priešininko laivų pozicijas ir veiksmus. „Boeing“ planuoja šiais robotais papildyti jau egzistuojančias gynybos sistemas. Pavyzdžiui, robotinių laivelių armija galėtų rinkti duomenis ir juos perduoti kovai su laivais bei povandeniniais laivais naudojamiems ir torpedomis, raketomis bei kitais ginklais aprūpintais „Boeing P-8 Poseidon“ lėktuvams. Žvalgybiniai lėktuvai galėtų gauti robotų surinktą informaciją, o ją toliau perduoti kariniams laivams.
„Boeing P-8 Poseidon“
Šiuo metu įvairioms organizacijoms bei visiems norintiems įsigyti „Wave Glider SV3“ robotą, tai atsieis 300 000 JAV dolerių. Nors tokia kaina eiliniui vartotojui ir gali pasirodyti didelė, tačiau tai nepalyginamai pigiau, nei dabar jūrų žvalgybai naudojami žmonių pilotuojami lėktuvai, sraigtasparniai ar tradiciniai laivai. Šių įprastinių žvalgybos priemonių itin didelė kaina ir didelės aptarnavimo išlaidos, smarkiai riboja žvalgybos mastus, trukmę ir stebimos teritorijos plotus. Viskas pasikeistų, pakeitus žvalgybos „akis“ tūkstančiais nebrangių ir atsinaujinančius energijos šaltinius išnaudojančių robotų. Be to, atliekant žvalgybą naudojantis robotu, nerizikuojama karių gyvybe, autonomiškus paviršiuje plaukiančius laivelius galima siųsti į priešiškus vandenis. Vienam robotui išėjus iš rikiuotės, jo netektį kompensuos likę šimtai ar tūkstančiai jo „kolegų“, galinčių nepailstamai mėnesių mėnesius ar netgi metų metus vykdyti jiems skirtas užduotis.
Tai nėra pirmasis stambus „Liquid Robotics“ kontraktas. 2012-aisiais kompanija sudarė sutartį su „Schlumberger Oil and Gas“, didžiausia naftos sektoriaus paslaugų kompanija pasaulyje. Taip pat „Liquid Robotics“ klientų sąrašuose yra tokios milžinės kaip „Chevron“ ir „British Petroleum“.