Elektronika.lt
 2024 m. spalio 12 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Spalio 12 d. 18:19
Absorbcinis šilumos siurblys: nauda vilniečiams, išskirtinė patirtis – generaliniam rangovui
Spalio 12 d. 14:27
Išmaniųjų telefonų kameros ir belaidžiai dulkių siurbliai: kokios dar technologijos į mūsų kasdienybę „nusileido“ iš kosmoso?
Spalio 12 d. 10:44
„Dacia“ plečia modelių gamą – pristato naujovių kupiną „Bigster“
Spalio 11 d. 20:35
Kištukiniai lizdai su USB jungtimi: ekspertas pataria, ką reikia žinoti prieš perkant
Spalio 11 d. 18:16
IRT sektorius 2030 m. gali sudaryti 20 proc. Lietuvos BVP
Spalio 11 d. 16:45
„Philips“ pristato du išskirtinius „Evnia“ serijos žaidimų monitorius
Spalio 11 d. 14:26
Verslo gynybai nuo kibernetinių atakų šiandien prireikia viso saugumo centro: jį galima tiesiog išsinuomoti
Spalio 11 d. 12:20
Dirbtinis intelektas ir gerovės valstybė: ar esame pasirengę pokyčiams?
Spalio 11 d. 10:28
„Samsung“ konferencijos naujienos: DI proveržis išmaniuosiuose namuose ir svarbiausi programinės įrangos atnaujinimai
Spalio 11 d. 08:40
„Scania“ pasiekė svarbų tvaresnės gamybos tikslą
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Brangiausias „nematomas“ JAV karinis lėktuvas nuo rusų ir kinų nepasislėps

Publikuota: 2014-04-30 16:10
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Delfi.lt
Inf. šaltinis: Delfi.lt

JAV išleido jau daugiau nei trilijoną dolerių kuriant naujos kartos universalų kovos lėktuvą, kuris turėtų būti iš esmės nematomas, kai skrenda virš priešiškos teritorijos. Tik kad štai rezultatas nevisai toks, kaip tikėtasi. „F-35 Joint Strike Fighter“ – lėktuvas, kurį Pentagonas vertina kaip karinių oro pajėgų ateitį – turi galybę įvairiausių trūkumų. Ir rimčiausias iš jų gali būti toks, jog Rusijoje ir Kinijoje sparčiai randasi radarai, kurie gali kuo puikiausiai užfiksuoti šiuos lėktuvus.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

JAV išleido jau daugiau nei trilijoną dolerių kuriant naujos kartos universalų kovos lėktuvą, kuris turėtų būti iš esmės nematomas, kai skrenda virš priešiškos teritorijos. Tik kad štai rezultatas nevisai toks, kaip tikėtasi.

„F-35 Joint Strike Fighter“ – lėktuvas, kurį Pentagonas vertina kaip karinių oro pajėgų ateitį – turi galybę įvairiausių trūkumų. Ir rimčiausias iš jų gali būti toks, jog Rusijoje ir Kinijoje sparčiai randasi radarai, kurie gali kuo puikiausiai užfiksuoti šiuos lėktuvus. F-35 neturi ir ypatingų gebėjimų blokuoti priešo radarų signalus. Kitaip tariant, tai reiškia, jog trilijoną dolerių už sukūrimą ir daugiau nei šimtą milijonų dolerių už kiekvieną egzempliorių kainuojančius lėktuvus į mūšį turės lydėti dar ir specializuotas radarus blokuojantis lėktuvas, ginsiantis šiaip jau radaruose kaip lemputė šviečiančius lėktuvus.

Ši F-35 problema nėra slapta: nors jis iš tiesų yra sunkiai įžiūrimas rentgeno spindulių ruože, jį galima nesunkia pamatyti ultratrumpų bangų (UTB) ruože. Ir tai nėra kritika lėktuvo kūrėjams – jie padarė viską, ką užsakė Pentagonas, rašo thedailybeast.com žurnalistas Billas Sweetmanas.

Brangiausias „nematomas“ JAV karinis lėktuvas nuo rusų ir kinų nepasislėps

Teiginys, jog F-35 yra nematomas UTB ruože yra toks pats teisingas, kaip ir teiginys, kad dangus nėra mėlynas. Beje, abu šie teiginiai yra tiesiogiai susiję, nes jų pagrindas yra tas pats fizikinis reiškinys. XIX–XX a. sandūroje gyvenęs britų fizikas Johnas Williamas Struttas, arba Lordas Relėjus, savo titulo pavadinimu įvardino ir reiškinį, kuomet elektromagnetinę spinduliuotę išbarsto objektai, mažesni už elektromagnetinės spinduliuotės bangos ilgį. Tai galioja oro dalelėms, išbarstančioms regimo spektro šviesą bei F-35 stabilizatoriams ir sparnų galiukams, kurie yra maždaug tokio paties ilgio, kaip ir UTB bangos.

UTB gebėjimas aptikti objektus, kuriuose panaudotos „stealth“ technologijos, žinomas jau ne vieną dešimtmetį. Apie tai sužinota pačiame nematomumą lėktuvams suteikiančių technologijų apyaušryje, 1983 metais, kuomet Masačusetso technologijų instituto (JAV) Lincolno laboratorija užsakė 50 metrų skersmens radarą, atkartojantį sovietinę „P-14 Oborona“ ankstyvo įspėjimo sistemą. Apie tai turėtų būti puikiai žinoma F-35 programos vykdytojams bendrovei „Lockheed Martin“ – jie instituto užsakymu pagamino ir radarą.

Norint, kad lėktuvas būtų nematomas ir UTB ruože, visų pirma reikia atsikratyti lėktuvo uodegos – kaip tai padaryta B-2 bombonešiuose. Tačiau kuriant F-35 specifikacijas nebuvo žinoma, kaip tai galima būtų padaryti su judriu, kovai ore skirtu viršgarsiniu lėktuvu.

1995 metais neegzistavo ir plataus bangų ruožo aktyvaus radarų blokavimo technologija nematomiems lėktuvams. Nematomumo technologijų šalininkai ne tik tikėjosi, jog radarų blokavimo technologijos nebus vystomos – jie įžvelgė akivaizdžią ir (kaip atrodė tuomet) neišsprendžiamą problemą: naudojant radaro blokavimą reikėjo būti tikriems, kad radaras lėktuvą užfiksavo. Antraip bandymas blokuoti radarą tik atskleistų lėktuvo poziciją priešui ir netgi būtų aiškus ženklas, kad skrenda slaptumo technologijas naudojantis lėktuvas, mat priešas gali pastebėti signalą, bet ne jo atspindį.

Į F-35 radaro blokavimo technologijos nebuvo diegiamos net ir jas ištobulinus – jei tik į šio lėktuvo numatomų parametrų sąrašą po programos pradžios būtų įtraukta bent viena papildoma eilutė, projekto šalininkai tikrai bandytų ant jos suversti visą kaltę už išaugusią kainą ir nuolatinius atidėliojimus.

Bet F-35 turės šiokią tokią radaro blokavimo priemonę, vadinamą „elektronine ataka“ (EA), o taip pat išmetamą „masalą radarui“ – „BAE Systems“ sukurtą „ALE-70“. Abi šios priemonės naudotinos kaip paskutinė gynybos linija, siekiant apsisaugoti nuo taikinį sekančios raketos atakos, bet ne nuo stebėjimo radarais. Praėjusio amžiaus pabaigoje F-35 projekto planuotojai buvo beveik teisūs manydami, jog nematomumas nedideliame radaro spektre ir ribotų galimybių EA funkcija, kartu su pasyviomis elektroninio stebėjimo priemonėmis, turėtų būti pakankami lėktuvui pradedant pilnavertę tarnybą karinėse oro pajėgose. Deja, jie tikėjosi, jog F-35 masinės gamybos fazę pasieks 2010 metais, be to, niekas negalėjo tikėtis, kad Kinija imsis tokios galingos kariuomenės modernizavimo programos.

Deja, šio dešimtmečio pabaigos, kuomet F-35 turėtų pradėti tarnybą pagal šiandieninius planus, grėsmės bus kokybiškai kitokios, nei planuota praėjusio amžiaus gale. Senų UTB radarų naudingumą ribojo skirtumai tarp aptikimo ir stebėjimo galimybių: tuometinė technika negalėjo užtikrinti pakankamai tikslaus analoginių, mechaniškai skenuojančių radarų nukreipimo į taikinį. Tuo tarpu šiuolaikiškesnė įranga – Aktyvus elektroniškai skenuojantis masyvas (AESA), didelės galios UTB radarai ir decimetrinių bei centimetrinių bangų stebėjimo įranga – yra kur kas sunkiau apmaunami.

Praėjusių metų rugpjūtį Rusija viešai pademonstravo naują, labai mobilią radarų sistemą specialiai lėktuvams su „stealth“ priemonėmis aptikti – ji jau dabar keliauja į Rusijos kariuomenės rikiuotę. Pagrindinis radarų sistemos elementas buvo 30 metrų pločio visiškai skaitmeninė UTB AESA įranga, tačiau sistemoje taip pat buvo ir galingi didesnio dažnio radarai, galintys stebėti mažesnius taikinius po to, kai juos užfiksuoja UTB radaras.

JAV Kariniam jūrų laivynui ne mažiau susirūpinimo kelia ir nauji Kinijos karo laivai su „Type 517M“ UTB radaru, kuris, gamintojų teigimu, yra su AESA.

Žinoma, tai jokiu būdu nereiškia, jog „stealth“ technologijos neturi perspektyvos – nėra protinga tikėtis, kad pelės ir katės žaidimas tarp lėktuvų slėpimosi galimybių ir radarų aptikimo galimybių kada nors liausis.


Delfi.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama