Elektronika.lt
 2024 m. spalio 11 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Spalio 11 d. 16:45
„Philips“ pristato du išskirtinius „Evnia“ serijos žaidimų monitorius
Spalio 11 d. 14:26
Verslo gynybai nuo kibernetinių atakų šiandien prireikia viso saugumo centro: jį galima tiesiog išsinuomoti
Spalio 11 d. 12:20
Dirbtinis intelektas ir gerovės valstybė: ar esame pasirengę pokyčiams?
Spalio 11 d. 10:28
„Samsung“ konferencijos naujienos: DI proveržis išmaniuosiuose namuose ir svarbiausi programinės įrangos atnaujinimai
Spalio 11 d. 08:40
„Scania“ pasiekė svarbų tvaresnės gamybos tikslą
Spalio 10 d. 20:33
„Logitech“ pristatė POP piktogramų klavišus
Spalio 10 d. 18:23
Su savo balso klonu bandė išvilioti pinigų: įspėja, kad ateityje šia technologija gali pasinaudoti sukčiai
Spalio 10 d. 16:25
Veiklą pradėjo didžiausias Baltijos šalyse saulės energijos parkas
Spalio 10 d. 14:25
„Renault Emblème“ koncepcija verčia naują lapą automobilių istorijoje
Spalio 10 d. 12:18
Nuo motociklų iki NASA teleskopų ir juodųjų skylių: „Caltech“ profesorius Jonas Žmuidzinas apie Visatos principus
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Kokio žalumo iš tiesų yra „Tesla“?

Publikuota: 2013-10-21 17:10
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Elektrinių automobilių dalia visada buvo tokia: jie labai palankūs aplinkai, bet lėti, nepraktiški ir jų niekas nenori pirkti. Stulbinanti „Tesla Model S“ sėkmė, kaip bebūtų keista, apvertė šią formulę aukštyn kojom. Ji greita kaip vėjas, stulbinamai praktiška ir visi nori tokią įsigyti. Bet dabar kai kurie kritikai klausia, kiek joje išties liko žalumo?

 Rodyti komentarus (2)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Elektrinių automobilių dalia visada buvo tokia: jie labai palankūs aplinkai, bet lėti, nepraktiški ir jų niekas nenori pirkti. Stulbinanti „Tesla Model S“ sėkmė, kaip bebūtų keista, apvertė šią formulę aukštyn kojom. Ji greita kaip vėjas, stulbinamai praktiška ir visi nori tokią įsigyti. Bet dabar kai kurie kritikai klausia, kiek joje išties liko žalumo?

Trumpas atsakymas: jei išliks dabartinės tendencijos, jis galėtų būti gana žalias ilguoju laikotarpiu. Bet kol kas skaičiavimai nėra tokie paprasti, kaip galėtumėte pamanyti. Žiūrint, ko paklausite, kokias prielaidas darysite ir kaip matuosite įtaką aplinkai, atsakymai gali svyruoti nuo „žalesnis už „Prius“ iki „taršus, kaip SUV.“ Ir „Tesla“ padėtis šiame diapazone stulbinančiai smarkiai priklauso nuo gyvenamosios vietos ir kiek ja važinėjate.

Žinoma, dėl to, kad važinėdami nedegina kuro, elektriniai automobiliai yra švarūs iki gurgždėjimo. Be vidaus degimo variklio (VDV), be kuro bako ir be išmetalų, jie laikomi nulinės emisijos transporto priemonėmis. Bet automobilio įtaka aplinkai neapsiriboja vien tuo, kuo spjaudosi išmetimo vamzdis. „Tesla“ nėra varoma oru. Ji naudoja elektrą, kuri, savo ruožtu, gaminama iš įvairiausių šaltinių, nuo branduolinių reaktorių ir gamtinių dujų iki tamsiausio ir purviniausio iškastinio kuro: anglių.

Kokio žalumo iš tiesų yra „Tesla“?

Taigi, norint palyginti „Tesla“ emisijas su varomų degalais automobilių, pirmiausiai reikia pažvelgti į elektros tinklo sudėtį. Nacionaliniu mastu, tinkle yra maždaug 40 procentų energijos iš anglies, 25 procentai iš gamtinių dujų, 20 procentų branduolinės energijos, ir apie 10 procentų iš atsinaujinančių šaltinių, daugiausiai – hidroenergijos. Taigi, galima sakyti, kad vidutinė „Tesla“ didele dalimi varoma deginant iškastinį kurą.

„Tesla“ tai pripažįsta, bet pabrėžia, kad jos automobiliai vis vien daug švaresni už vidaus degimo varikliais varomus konkurentus. Taip yra dėl to, kad baterijomis varomi automobiliai daug efektyviau verčia saugomą energiją į judėjimą. „Model S“ gali nuvažiuoti beveik 430 km vienu 85 kWh talpos akumuliatoriumi, kas atitinka kiek daugiau, nei 11 litrų benzino. Jo oficialus EPA mylių galonui ekvivalentas yra 89, daug didesnis, nei standartinio „Toyota Prius“.

Tačiau bet kurio „Model S“ emisija smarkiai priklauso nuo vietinio tinklo energijos šaltinių mišinio. Remiantis „Tesla“ nuosavu emisijų skaičiuotuvu, jei važinėjate „Model S“ Vakarų Virdžinijoje – kur 96 procentai energijos išgaunami iš akmens anglies – per įprastinę 64 km kasdienę kelionę į aplinką išskiriate apie 12 kg CO2, o tai palyginama su įprastinės „Honda Accord“ emisija. Indiana, Kentukis ir Ohajas ne kažin kiek geresni. Antra vertus, jei įkraunate savo „Teslą“ Kalifornijoje, kur gamtinės dujos tiekia daugiau, nei pusę elektros energijos – ar, dar geriau, Aidahe ar Vašingtone, kur karaliauja hidroenergija – emisijos tėra maža dalis to kiekio. Sveikiname, jūsų „Model S“ visgi yra švari mašina.

Ar tikrai? Gegužę rinkos analitikas Nathanas Weissas sukėlė šurmulį švarios energijos pasaulyje gaisrą keliančiu straipsniu finansinių naujienų puslapyje „Seeking Alpha“. Į antraštės klausimą „Ar „Tesla Model S“ žalias?“ Weissas atsako tvirtu, skaičiavimais pagrįstu, 6500 žodžių ilgio „No“. Iš tiesų, Weissas teigė, kad „Model S“ yra daugeliu aspektų purvinesnis, nei „Jeep Grand Cherokee“ – ir beveik toks pat taršus, kaip „Ford Expedition“, vienas iš didžiausių SUV, esančių rinkoje. Tai ekstremali pozicija ir didelę dalį Weisso argumentų elektromobilių advokatai nesunkiai paneigė. Reaguodamas į kritikos laviną, Weissas greitai peržiūrėjo savo skaičiavimus, bet ir toliau teigė, kad „Model S“ tikroji CO2 emisija didesnė, nei mažesniųjų SUV, tarkime, „Toyota Highlander“.

Po Weisso straipsnio, birželio gale „IEEE Spectrum“ pasirodė Ozzie'io Zehnerio, buvusio elektromobilių entuziasto, tapusio nuoširdžiu jų kritiku, pranešimas. Šiame pranešime, pavadintame „Unclean at Any Speed“, cituojami tyrimai, rodantys, kad elektromobiliai nėra švaresni – o kartais netgi mažiau švarūs, – nei benzinu varomi automobiliai.

Kaip taip gali būti? Kritikai nurodo tris pagrindinius faktorius, darančius „Tesla“ automobilius taršesnius, nei būtų galima pamanyti, sprendžiant iš EPA reitingų, ar pačios kompanijos duomenų. Pirmiausia, anglimi kūrenamos elektrinės išmeta ne tik CO2, bet ir kitas kenksmingas dujas, pavyzdžiui, azoto ir sieros oksidus, daug didesniais kiekiais nei degalais varomi automobiliai. „Jei smogo tikrinimo centras galėtų išmatuoti tikrąją „Tesla Model S“ emisiją per išmetamąjį vamzdį, – rašė Weissas. – Savininkams grėstų baudos, bausmės ar automobilio pardavimas, remiantis valstijos „kledarų supirkimo“ programomis.“ (Akivaizdu, ši problema nėra „Tesla“ kaltė ir ji išnyktų, atsiradus švaresnės energijos tinklui.)

Gavino anglimi kūrenamos elektrinės kaminas Cheshire'e, Ohajuje. Anglis vis dar suteikia didžiąją dalį šalies elektros energijos – taip pat ir varančios nulinės emisijos automobilius.

Antra, elektromobilių gamyba labiau kenkia aplinkai, pradedant nuo energijos, reikalingos ličio jonų baterijų gamybai. Dabar šios baterijos yra didelės ir jų gamyba labai brangi – ypatingai „Tesla“, kuri yra didesnė ir galingesnė, nei konkurentų. Ir daugelyje elektromobilių baterijų yra retųjų žemių elementų, kurių nedaug yra, o išgavimas brangus. „Tesla“ kintamosios srovės indukciniai motorai nenaudoja retųjų žemių elementų magnetų, bet netgi kompanijos inžinieriai sutiktų, kad „Model S“ gamybai sunaudojama daugiau energijos, nei, sakykime, „Toyota Camry“. Klausimas yra, kiek laiko truks pradinio atsilikimo panaikinimas, kai imsite naudotis savo nulinės emisijos „Tesla“. Kuo daugiau ja važinėjate, tuo žalesnė ji tampa.

Taip pereiname prie trečiojo teiginio prieš „Model S“: jis ryja daugiau energijos, nei reklamuojama. Weissas mano, kad „Model S“ energijos efektyvumą smarkiai mažina „vampyrinė apkrova“, galia, dingstanti iš baterijų, automobiliu nesinaudojant. Šie neveikimo nuostoliai buvo pagrindinis taikinys Johno Broderio žymiajame „New York Times“ straipsnyje apie energijos išsekimą „Tesla“ bandomajame važiavime. Kitais atžvilgiais patenkinti savininkai skundžiasi, kad jų automobiliai netenka baterijų energijos tiesiog stovėdami garaže.

Vampyrinė apkrova vaidina svarbų vaidmenį Weisso skaičiavimuose. Tačiau rugpjūtį „Tesla“ išpildė savo pažadą pasirūpinti šia bėda, išleisdama techninės įrangos valdiklių atnaujinimus. „CleanTechnica“ vertinimu, neveikimo nuostoliai siekia 50–70 procentų, bet „Tesla“ tokių skaičių nepatvirtina. Rimtesnis smūgis Weiss’o „purvinas kaip SUV“ teiginiui: kaip pažymi Davidas Nolandas iš Green Car Reports savo nuodugniame atsakyme, Weissas įskaičiavo „Tesla“ energijos šaltinių anglies pėdsaką, tačiau ignoravo benzino gamybos anglies pėdsaką. Weissas taip pat darė tikriausiai klaidingą prielaidą, kad žmonės su „Model S“ per metus nuvažiuoja daug mažiau, nei vidutiniškai sukaria tradiciniu kuru varomų automobilių savininkai. Tačiau Nolandas sutiko, kad „Tesla“ energijos sąnaudų vertinimas gali būti pernelyg optimistiškas. Atmesdamas emisijų prilyginimą „Toyota Highlander“, jis padeda „Model S“ arčiau liliputiškojo „Scion iQ“. Neblogai, kai kalbame apie 2 tonų prabangų sedaną.

Tačiau tiesa, kad keletas tyrimų, tarp kurių ir 2010 m. Nacionalinės mokslų akademijos pranešimas, metė abejonių šešėlį ant elektromobilių aplinkosauginių pranašumų. Šis pranešimas išties prablaivantis – bet nebe taip labai, jei prisiminsime, kad šalies elektros tinklas jau dabar švaresnis, nei rengiant pranešimą. Ir kaip grupelė IEEE darbuotojų greitai nurodė, Zehnerio „Unclean at Any Speed“ (kuri rėmėsi NAS pranešimu) dangstosi recenzuotais tyrimais, kuriuose paaiškėja, kad elektromobiliai yra švaresni už VDV automobilius netgi valstijose, kur naudojama daug akmens anglies. Tačiau Zehneris yra teisus, sakydamas, kad šie tyrimai, tarp kurių 2012 m. atliktas Susirūpinusių mokslininkų sąjungos (Union of Concerned Scientists), visą elektrinių automobilių gyvenimo ciklo įtaką aplinkai paprastai apžvelgia prabėgomis.

Bet yra priežastis, kodėl mokslininkai neskuba rašyti tyrimų, vertinančių tikslias VDV varomų automobilių pakeitimo maitinamais elektra pliusus ir minusus. Dabartis trumpa, o ateitis ilga. Aplinkosauginiai keitimo motyvai visą laiką kinta, dažniausiai elektromobilių naudai. Gamtinės dujos per keletą pastarųjų metų jau sumažino anglies dalį šalies energijos balanse. O naujos jėgainės, kasmet prisijungiančios prie JAV elektros tinklų, daug smarkiau orientuotos į atsinaujinančius energijos šaltinius, nei dabartinių jėgainių sudėtis. Jei ši tendencija išliks, „Model S“ ir kiti elektromobiliai tik švarės. Be to, daug elektromobilių savininkų jau investuoja į Saulės energiją automobilių krovimui. Tuo tarpu „Tesla“, „Nissan“ ir kiti automobilių gamintojai karštligiškai stengiasi padidinti baterijų efektyvumą ir sumažinti kainą. Technologija nekinta eksponentiškai, kaip kompiuterių procesorių atveju, bet eina į priekį.

Naudoti šalies priklausomybę nuo anglies kaip argumentą prieš elektromobilių naudojimą yra žingsnis atgal. Vietoje to perspektyva automobilius padaryti daug žalesniais, nei jie yra dabar, turėtų būti laikoma dar vienu argumentu prieš tebesitęsiančią šalies priklausomybę nuo anglies.


Technologijos.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama