Ar subgarsiniai traukiniai yra tas pats, kas ir pusės tūkstančio km/val. greičiais oru lakstantys magnetinės levitacijos traukiniai Kinijoje ir Japonijoje? Ne, subgarsiniai traukiniai – tai... Apskritai, subgarsinių traukinių dar nėra... O kai tokių atsiras, tai bus, anot idėjos autoriaus Elono Musko, legendinio viršgarsinio lainerio „Concorde“, elektromagnetinio pabūklo „Rail-Gun“ ir stalo ritulio hibridas.
Subgarsiniai traukiniai „Hyperloop“: 1200 km/val. greičiu tarp Los Andželo ir San Francisko
Milijardierius JAV išradėjas Elonas Muskas neseniai atskleidė keletą naujų detalių apie netolimoje ateityje planuojamą subgarsinių traukinių „Hyperloop“ projektą. Anot jo, šie traukiniai iš Los Andželo į San Franciską keleivius nuskraidins vos per pusvalandį. Šiuos didmiesčius skiria apie 350 mylių (560 km). Vadinasi, subgarsiniai traukiniai skries maždaug 1200–1300 km/val. greičiu. O tai yra apie 0,91 macho. Ne, tai ne tas greitasis traukinys, kokių apstu Azijoje.
Palyginimui, lėktuvai dabar iš Los Andželo oro uosto (LAX) į San Francisko oro uostą (SFO) atskrenda per 1 val. 19 min. Vidutinis greitis – 410 km/val. arba apie 0,33 macho. Dvigubai greičiau būtų 0,66 macho. O štai „Hyperloop“ kursuos 0,91 macho greičiu.
E. Muskas, kuris pasaulinę šlovę užsitarnavo tokiais projektais kaip elektromobilių kompanija "Tesla Motors", elektroninių atsiskaitymų sistema "PayPal" ir kosminės pramonės bendrovė "SpaceX", apie subgarsinių traukinių idėją pirmąsyk užsiminė dar praėjusią vasarą. Tada išradėjas pasakojo, kad "Hyperloop" bus ne pagal grafiką kursuojanti viešojo transporto priemonė, kuri į kelionę leisis į ją įlipus keleiviams, o šie galėsią tai daryti kada panorėję. Be kita ko, subgarsiniams traukiniams bus visiškai nesvarbios oro sąlygos. Ir, kas ne mažiau svarbu, tokie traukiniai niekados nesusidurs ir nepatirs avarijų, vardija "News.discovery.com".
„Hyperloop“ veikimo schema
Reakcijų į tokį E. Musko pareiškimą būta įvairių – projektas vertintinas ir kaip „Naujieji Vasiukai“, ir kaip visiškai realiai įgyvendinamas dalykas. Tiesa, žodis „traukinys“ apibūdinant šią transporto priemonę nėra pats tinkamiausias. „Gizmag.com“ redaktorius, fizikos išsilavinimą turintis Brajanas Dodsonas (Brian Dodson), mėginęs labiau pasigilinti į šios inovatyvios, tačiau kol kas gana mįslingos transporto sistemos idėją, atkreipia dėmesį į dvi populiarias teorijas.
Pirmoji – „Hyperloop“ yra ne kas kita, o sena vakuuminio tunelio idėja, kurią kadaise pasiūlė korporacija „Rand Corporation“. Tačiau tokiuose tuneliuose ištikus sistemos gedimams, įvyktų avarijos. O E. Muskas deklaruoja, kad „Hyperloop“ traukiniai avarijų niekad negalės patirti.
Antroji – tai bus „Lofstrom“ tipo paleidimo kontūras, kuris transporto priemonę kabelių sistemomis įgreitins elektromagnetiniu būdu. Kažkas panašaus į magnetinės levitacijos traukinio ir oru skraidančios gondolos sukryžminimo vaisių, kuris keliauja ne žemės paviršiumi, o viršutiniais retaisiais atmosferos sluoksniais, visai netoli atviro kosmoso.
„Hyperloop“ bus ne pagal grafiką kursuojanti viešojo transporto priemonė, kuri į kelionę leisis į ją įlipus keleiviams, o šie galėsią tai daryti kada panorėję
Bet kuriuo atveju, pažymi B. Dodsonas, E. Muskas kalba apie subgarsinio transporto priemonę. Sprendžiant iš visko, „Hyperloop“ bus pneumatinio transporto sistema, kurią sudaro uždari tuneliai, kurie gigantiškais kilpos pavidalo kontūrais sujungs Los Andželą ir San Franciską. Keleiviai keliaus specialiose transportinėse kapsulėse – šios skries uždaraisiais tuneliais. B. Dodsonas šioje pneumatinėje sistemoje įžvelgia du rimčiausius iššūkius: praktiškumas ir politinė valia. Be to, kad tokia sistema funkcionuotų, tuneliai turi būti kone idealiai tiesūs.
O štai ką apie „Hyperloop“ transportą prieš daugiau kaip savaitę pasakojo pats E. Muskas.