„Lietuvos draudimo“ Žalų centras per tris žiemos mėnesius sulaukė beveik 2 tūkstančių skambučių iš vairuotojų, kuriems kelyje prireikė pagalbos. Dažniausia gedimo kelyje priežastis – elektros sistemos gedimai, o jų priežastimi galėjo tapti ir važinėjimas netvarkingais automobiliais, ir laiku neskiriamas dėmesys profilaktinei automobilio patikrai.
„Pamačius vidury gatvės ar užmiesčio šalikelėje stovintį automobilį su avariniu ženklu, pirma mintis būna, kad pažeistas ratas, nuleido padangą arba automobilis pateko į autoįvykį. Tačiau, pagal techninės pagalbos kreipinius pastebime, kad beveik pusė – apie 45 proc. vairuotojų šią žiemą automobilį buvo priversti sustabdyti dėl elektros sistemos gedimų. Elektros sistemos gedimai tris praėjusius mėnesius lenkė net tokius dažnus iškvietimo atvejus, kaip eismo įvykis, kurių buvo apie 13 proc. ar padangos nuleidimas – 7 proc.“, – sako Artūras Juodeikis, „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas.
Pasak jo, techninės pagalbos ekipažo vairuotojams dažnai prireikia ir dėl variklio ar variklio bloko gedimų, o žiemą ypač išauga besikreipiančiųjų dėl pagalbos užvedant variklį, kuris dėl šalčio nebeužsiveda arba atrakinant užšalusias spyneles.
Ekspertų teigimu, elektros sistemos gedimai dažnai tik atrodo netikėti – dažniausiai elektros sistema apie sutrikimus „praneša“ ir anksčiau, tačiau vairuotojai linkę nekreipti į tai dėmesio. Elektros sistemos gedimo pavyzdžiai – automobilio skydelyje užsidega apie gedimą įspėjanti lemputė, o po kurio laiko išsijungia, arba automobilis sunkiai užsiveda, tačiau vėliau šis sutrikimas dingsta.
„Pastebėjus tokius sutrikimus reiktų vežti automobilį į autoservisą ir diagnozuoti gedimus. Netvarkomi elektronikos gedimai daro neigiamą įtaką kitoms automobilio dalims – starterio, generatoriaus, degimo bei įpurškimo sistemoms, kol priverčia netikėtai nutraukti kelionę“, – pataria A. Juodeikis.
Viena iš automobilio elektros sistemos gedimo priežasčių – nepakankama automobilio priežiūra. Ją dažnai nulemia ir nežinojimas, ką reikėtų daryti. Daugelio vairuotojų automobiliai ištisus metus stovi lauke, todėl juose kaupiasi drėgmė – juk didžiąją metų dalį lietaus vanduo, o žiemą – kelio druskos, skatina oksiduotis elektros laidus, jie ima kietėti, trūkinėti. Retas vairuotojas nuo to saugosi. Tai, kad dažnai genda Lietuvos keliais važinėjančių automobilių elektros sistema, nulemia ir ekonominės priežastys. Į mūsų šalį pardavimui atkeliauja 10–15 metų senumo automobiliai. Būtent toks yra jų elektros sistemos mazgų tarnavimo terminas, todėl nusipirkus naudotą automobilį pasenusius elektros sistemos elementus reiktų pakeisti.
„Lietuvos draudimo“ duomenimis, žiemos mėnesiais techninės pagalbos iškvietimų padaugėja 30–40 proc. palyginti su vasaros sezonu. Šią žiemą iškvietimų skaičius daugiau nei dvigubai šoktelėjo gruodį. Dažniausiai pagalbos reikėjo populiarių, Vokietijoje gaminamų „Audi“, „Volkswagen“ bei „Ford“ automobilių vairuotojams – jų iškvietimai sudarė apie 40 proc. Iš dalies tai susiję su šių vokiškų markių automobilių populiarumu. Iš kitų markių mašinų dažniau priverstinai kelyje sustojo „Renault“, „Opel“, „Peugeot“, „BMW“.
„Tam, kad pavasario sezonas atneštų kuo mažiau nemalonių staigmenų kelyje, visiems vairuotojams derėtų periodiškai pasirūpinti savo automobiliais. Po ekstremalių žiemos sąlygų automobilis, kaip ir žmogaus organizmas‚ yra „pavargęs“. Pavasarį neužtenka vien pakeisti padangų. Rekomenduojame patikrinti pakabą, kuriai žiemą kenkė apledėjimas, duobės. Taip pat svarbu patikrinti amortizatorius, vairo mechanizmą, stabdžių trinkeles, pakeisti oro, kuro filtrus. Žinoma, svarbu patikrinti ir automobilio elektros sistemą – galbūt jau laikas keisti pasenusius jos elementus“, – komentuoja A. Juodeikis.
Specialistai sutaria, kad iš anksto surasti gendančią automobilio detalę ir pakeisti ją nauja yra ekonomiškai naudinga, nes nutraukiama gedimo grandinė – nekenkiama kitoms automobilio dalims ir patiriamos mažesnės remonto išlaidos.