Elektromobilis – ekologiška, elektra varoma transporto priemonė, kurią ateityje tikrai naudos daugelis mūsų planetos gyventojų. Artėjant elektromobilių invazijai, verta pasidomėti ir šių transporto priemonių istorija, kuri, beje, yra tikrai spalvinga ir stebinanti.
Elektrinių varikliukų atsiradimas
Pirmasis elektrinis varikliukas buvo išrastas 1832 metais, pastarąjį pristatė Bulgaras Anyosas Jedlikas. Kiek vėliau šį išradėją nurungė Robertas Andersonas iš Škotijos – šis vyriškis sukūrė primityvų elektra varomą vežimą. Pastarasis turėjo didelį minusą – vežimą varančios baterijos nebuvo galima įkrauti antrą kartą. Taigi tokį išradimą buvo nepatogu naudoti. Kiek vėliau mažo galingumo, tačiau praktišką elektra varomą automobilį pristatė ir amerikiečių kilmės kalvis Thomas Davenportas.
Tiesa, Thomo Davenporto sukurto automobilio baterija irgi negalėjo būti kraunama antrą kartą. Nepaisant to, T. Davenportas buvo įrašytas į Amerikos istoriją – jis buvo pirmasis amerikietis sukūręs nuolatinės srovės variklį.
Palikę gilų pėdsaką elektrinių automobilių istorijoje išradėjai leido atsiskleisti ir kitiems entuziastams. Štai jau 1859 metais prancūzų fizikas Gastonas Plante'as išrado pakartotinai įkraunamą švino rūgšties pagrindu veikiantį akumuliatorių. Daugiau nei po dvidešimt metų šį prancūzo išradimą patobulino tautietis Camille'as Faure'as. Šis žmogus sukūrė patvarų rūgšties pagrindu (lead-acid –angl.) varomą elektrinį variklį, kuris buvo pritaikytas pastoviam naudojimui. Mokslininkams atsirado dar didesnis poreikis tobulinti šią technologiją.
Elektra varomų automobilių tobulėjimas
Prancūzija ir Didžioji Britanija buvo pirmosios nacijos, palaikiusios ir plėtusios elektrinių transporto priemonių vystymą. Prie to prisidėjo ir belgai, kurie 1899 metais pristatė elektra varomą lenktyninį „La Jamais Contente“ automobilį, kuris sumušė visus greičio rekordus, pasiekdamas 68 mylių per valandą greitį. Šį lenktininį automobilį suprojektavo Camille'as Jenatzy'is. Tai buvo dar vienas iššūkis elektromobilių fanatams.
Amerikiečiai elektra varomų automobilių gamyba susidomėjo būtent tuomet kai A. L. Rykeris bei Williamas Morrisonas sukūrė furgoną, kuriame buvo galima talpinti keleivius. Šis Williamo Morrisono ir jo kolegos sukurtas automobilis iki šiol yra laikomas pirmuoju praktiškai sukomplektuotu elektromobiliu. Šių išradimų atsiradimas lėmė tai, jog 1897 metais elektriniai taksi ėmė važinėti Niujorko gatvėmis. Thomas Alva, manydamas, jog elektromobiliai bus paklausi prekė ateityje, sumanė kurti ilgalaikę bateriją, skirtą komerciniams automobiliams. Nors jo patobulinimai atskleidė papildomus šarminės baterijos privalumus, jis savo mokslinius tyrimus nutraukė. Nepaisant to, iš viso 1900 metais iš 4 192 automobilių, net 28 procentus sudarė būtent elektra varomi automobiliai, kurie važinėjo Niujorko, Bostono, ir Čikagos keliais. Šis laikmetis (1899 ir 1900 metai) neabejotinai buvo pats sėkmingiausias amerikiečiams, kadangi jie pardavė milžiniškus kiekius įvairių rūšių mašinų.
Elektrinių automobilių dizainas ir technologija vis tobulėjo – jie tapo modernesni, patrauklesni bei, žinoma, patvaresni. Šie automobiliai taip pat neskleidė nemalonaus kvapo, nekėlė triukšo, kuris būdingas bendzinu varomiems automobiliams. Skirtingai nei benzinu varomi automobiliai, elektromobiliai neturėjo pavarų – tai palengvino vairavimą. Be to, pavarų neturinčias mašinas buvo žymiai lengviau užvesti šaltomis žiemos dienomis. Dar kiek vėliau automobilių gamintojai dėmesį kreipti pradėjo ir į dizainą. Aukštesniosios klasės atstovai už maždaug 3 tūkst. JAV dolerių tuo metu galėjo nusipirkti prabangią bei puošnią prašmatnaus interjero mašiną.
Būtent šitaip keitėsi elektra varomų automobilių rinka 1832–1900 metais. Plačiau elektromobilių tolimesnę raidą aprašysime kituose straipsniuose.