Didžiausią povandeninių laivų flotilę po Rusijos Europoje turinčios Didžiosios Britanijos karinės pajėgos prieš keletą dienų nuleido į vandenį moderniausią ir didžiausią britų flotilėje povandeninį laivą „HMS Ambush“. Britų technikos stebuklas pasižymi neįtikėtinomis charakteristikomis: teoriškai šis branduolinis laivas, kuriame sumontuota autonominė oro gaminimo sistema, po vandeniu gali išbūti net 25 metus, o jo sonarai ir radarai jūroje gali aptikti objektus, esančius net už 5,5 tūkst. kilometrų.
Antrasis iš septynių „Astute“ klasės branduolinių povandeninių laivų „HMS Ambush“ (angl. k. „ambush“ – „pasala“) pavadintas Karališkojo karinio jūrų laivyno vado, admirolo sero Trevoro Soaro žmonos vardu „Lady Anne Soar“. Laivas, kaip ir būsimieji jo broliai-dvyniai, kainuoja 1,2 mlrd. svarų sterlingų.
„Astute“ klasės britų branduoliniai „leviatanai“ yra didžiausi ir galingiausi britų flotilės povandeniniai laivai. Septyni naujieji galiūnai pakeis penkis ‚Swiftsure“ klasės branduolinius laivus („Sovereign“, „Superb“, „Sceptre“, „Spartan“ ir „Splendid“) bei du seniausius „Trafalgar“ klasės laivus („Trafalgar“ ir „Turbulent“).
Kaip teigiama dailymail.co.uk., „Ambush“ branduolinis reaktorius energija galėtų aprūpinti Sautamptono (Southampton) dydžio miestą ( 235 tūkst. gyventojų) – užpylinėti degalų jam tikrai nereikės. Į povandeninio siaubūno arsenalą įtrauktos 38-ios raketos, taip pat ir „Tomahawk“ tipo raketos, sunaikinančios už 2 tūkst. km esančius taikinius.
Okeanų titano „HMS Ambush“ ilgis siekia 88,7 metro, plotis – 11 metrų, svoris – 7,4 tūkst. tonų.
©BAE Systems
Nepaisant tokių stulbinančių galios charakteristikų, naujasis britų povandeninės flotilės flagmanas plaukios pavydėtinai tyliai – pranešime spaudai teigiama, kad po vandeniu toks laivas triukšmo kels ne daugiau už delfino jauniklį. Ši savybė leis laivui beveik 100 proc. išvengti priešo radarų.
Apie laivo sonarų ir radarų jautrumą jau užsiminėme. Su tokia įranga jūroje galima aptikti objektus, esančius net už 5,5 tūkst. kilometrų: pranešime spaudai teigiama, kad D.Britaniją nuo Prancūzijos skiriančiame Lamanšo sąsiauryje plaukiojantis „Ambush“ galės stebėti Niujorko įlankoje plaukiančius laivus.
Futbolo aikštės ilgio laivas yra gerokai didesnis už senuosius „Trafalgar“ bei „Swiftsure“ klasės laivus: okeanų titano ilgis siekia 88,7 metro, plotis – 11 metrų, svoris – 7,4 tūkst. tonų. Pranešime spaudai teigiama, kad laivas po vandeniu gali išvystyti didesnį kaip 20 mazgų (37 km/h) greitį, o per parą nuplaukti apie 800 km. Greičiausiais pasaulyje povandeniniais laivais laikomi rusų „Alfa“ po vandeniu išvysto 40 mazgų (74 km/h) greitį.
Didžiausio britų povandeninio laivo charakteristikos
©BAE Systems
Nors įprastas patruliavimas užtrunka apie 10 savaičių, be iškilimo į jūros paviršių krizės atveju „HMS Ambush“ gali išbūti teoriškai net 25-erius metus – laive sumontuota įranga leis iš jūros vandens išgauti deguonies ir gėlo vandens. Tad 98 asmenų laivo įgulai tokioje situacijoje žūtis negresia. Ar įguloje bus moterų, kol kas nenuspręsta.
Karinio jūrų laivyno vadovai nerimastingai tikisi, kad šis laivas išvengs daugybės nesėkmių, kurios ištiko jo pirmtaką „HMS Astute“. Jo kapitonas Endis Koulas (Andy Coles) buvo atleistas iš pareigų, kai laivas praėjusių metų spalio mėnesį užplaukė ant seklumos netoli Isle of Skye salos, netoli Škotijos. Maža to, gelbėjimo operacijos metu „HMS Astute“ susidūrė su vilkiku, padarydamas nuostolių už 7 mln. svarų sterlingų. O gruodį minėtas laivas dėl mechaninio gedimo jūroje grįžo į gimtąjį Fasleino uostą, esantį už keliasdešimties kilometrų į vakarus nuo Glasgou (Glasgou).
Įdomu yra tai, kad „HMS Ambush“ bus bene pirmasis povandeninis laivas, kuriame kiekvienas įgulos narys turės po atskirą gultą (lova jo nepavadinsi). Kur kas ankštesniuose ankstesnių modelio laivuose, taupant erdvę, viena lova dalindavosi skirtingomis pamainomis dirbę jūrininkai.
Tiesa, visos kitos gyvenimo sąlygos – toli gražu nuo sausumos pasaulyje įprastų patogumų. Asmeninę kajutę su atskira prausykle turi tik laivo kapitonas. Visi kiti įgulos nariai miega triaukščiuose gultuose. Čia patogiausiu laikomas vidurinysis gultas, nes į aukštesnįjį sunku įsisprausti, o žemesnysis – kojų ir batų aukštyje, kur, tikėtina, gaivaus oro gali būti mažiau.
Kiekvienas įgulos narys 10 savaičių (3 mėnesių) trukmės patruliavimui turi po nedidelę rakinamą skrynelę asmeniniams daiktams. 97 asmenys dalijasi penkiais dušais ir penkiais tualetais.
Dar viena įdomi detalė: „Astute“ klasės povandeniniai laivai yra pirmieji britų lavai, galintys apsieiti be optinio prietaiso, skirto jūros paviršiaus stebėjimui – periskopo. Vietoj jo ant laivo stiebo sumontuotos, kaip mįslingai nupasakojo vienas iš laivo įgulos narių, terminės vaizdo kameros, o vaizdas į ekranus perduodamas optiniais kabeliais.
„HMS Ambush“ – laivų statykloje
©BAE Systems
Beje, pirmuoju povandeniniu laivu laikomas įrenginys, pavadinimu „Turtle“ („Vėžlys“) – vienam žmogui skirta kiaušinio formos plaukiojimo po vandeniu priemonė, varoma rankomis. Ją 1775 m. sukonstravo amerikietis Deividas Bašnelis (David Bushnell). 1776-ųjų rugsėjo 7 d., Amerikos Nepriklausomybės karo metu „Turtle“, valdomas sausumos kariuomenės seržanto Ezros Li (Ezra Lee) buvo nuskandintas britų karinio laivo „HMS Eagle“.
Pirmasis povandeninis laivas „Turtle“ buvo sukonstruotas 1775 m.
©wikimedia.org
Pirmasis „Astute“ klasės povandeninis laivas „HMS Astute“ į vandenį buvo nuleistas 2007 m. Be minėtų dviejų lavų, pasaulį turėtų išvysti ir jau statomi „HMS Artful“, „HMS Audacious“, „HMS Agamemnon“. Netolimoje ateityje bus pradėti statyti ir „HMS Anson“ bei „HMS Ajax“ laivai.
Daugiau „Astute“ klasės povandeninių laivų fotografijų rasite čia. Taip pat siūlome pasižiūrėti trumpą vaizdo siužetą apie „HMS Ambush“ nuleidimą į vandenį.