Elektronika.lt
 2025 m. balandžio 20 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 19 d. 16:13
Ką daryti, kad telefonas nesijungtų prie kitos šalies tinklo
Balandžio 19 d. 10:50
Paaiškino, kokių pokyčių elektros kainoms gyventojams atneša didėjanti gamyba iš atsinaujinančių energijos išteklių
Balandžio 18 d. 20:20
Kompiuteriniai žaidimai jau tapo kasdienybės dalimi: ar tai naujos kartos pramoga, o gal blogis?
Balandžio 18 d. 17:27
KTU ekspertai: domenų varduose – švepluojama, lietuviška programinė įranga – nepageidaujama
Balandžio 18 d. 14:32
„Yukon Group“ žengia į gamtos stebėjimo rinką
Balandžio 18 d. 11:27
Saulės elektrinių galia dažnai viršija namų ūkių poreikius
Balandžio 18 d. 08:32
Verslo klasė elegancijos viršūnėje: Naujasis „A6 Sedan“
Balandžio 17 d. 20:32
Ruošiatės pietauti prie savo darbinio kompiuterio? Štai priežastys, kodėl to geriau nedaryti
Balandžio 17 d. 17:27
Kaune – svarbus žingsnis link puslaidininkių ateities: atidaryta KTU Lustų akademija
Balandžio 17 d. 14:29
Nauja „Telia“ IoT platforma: visa kontrolė – kliento rankose
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Elektromobilių eros priešaušris

Publikuota: 2010-10-29 07:21
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Renaldas Gabartas
Aut. teisės: ©Alfa.lt
Inf. šaltinis: Alfa.lt

Didieji XX amžiaus pradžios optimistai pranašavo, kad šimtmečio pabaigoje kiekviena šeima turės po nuosavą transporto priemonę – arklį... Šiandien panašiai kalbama apie elektromobilius.

 Rodyti komentarus (2)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Didieji XX amžiaus pradžios optimistai pranašavo, kad šimtmečio pabaigoje kiekviena šeima turės po nuosavą transporto priemonę – arklį... Šiandien panašiai kalbama apie elektromobilius.

Skirtingomis metodikomis ateities eskizus piešiantys ekspertai dievagojasi, esą jau 2020-aisiais dešimtadalis mašinų, išriedančių iš automobilių pardavėjų salonų, turės elektros motorus. Iki 2050-ųjų pusę viso civilizuoto pasaulio transporto parko sudarys elektromobiliai.

„Sprogimo“ nuojauta

Nissan Leaf Tačiau panašu, kad tai pesimistinė prognozė. „Nissan“ paskelbus, kad priimami užsakymai pirmajam serijinės gamybos elektromobiliui „Leaf“, per tris dienas šį aparatą įsigyti panoro beveik 7 tūkst. amerikiečių. Arba 10 proc. daugiau nei buvo planuojama pagaminti per visus pirmuosius metus.

Manoma, kad rinkoje pasirodžius trečios kartos ličio baterijoms, kurios leistų lengvajam automobiliui įveikti 300 km atstumą bei leistų jas įkrauti per 15 min., elektromobilių gamyba galėtų sudaryti iki 60 proc. visų nuo konvejerio nuriedančių lengvųjų automobilių skaičiaus.

Kai kurie specialistai tikina, kad jau šiais metais visame pasaulyje bus parduota apie 40 tūkst. elektromobilių, o po penkerių metų – po 1,2 mln. kasmet. Toks augimas – 30 kartų – yra tikras technologinis sprogimas.

Jei viskas iš tiesų rutuliosis pagal tokį scenarijų, galbūt Lietuva taip pat turi galimybių įšokti į „elektromobilizacijos“ traukinį ? Pradėję ieškoti atsakymų į šį klausimą, padarėme keletą tautinę savimeilę paglosčiusių atradimų. Lietuviškos keturratės ir dviratės transporto priemonės su elektros varikliais jau važinėja bandymų trasomis.

Kauniečių „išsišokimams“

Bene didžiausią teigiamų emocijų bangą prieš kurį laiką sukėlė Kaune po bendrovės „Elinta“ stogu KTU studento Lauryno Jokužio sukonstruotas elektromotoroleris. Kadaise „Peugeot“ fabrike nuo konvejerio nuriedėjęs modelis „Jet-Force“ po beveik dvejus metus trukusių eksperimentų virto unikaliu „Elinta E-FORCE“. Benzininis motoras čia buvo pakeistas 32 kW galios elektros varikliu, šiek tiek pakeista rėmo konstrukcija, pagamintas valdiklis, įmontuotos baterijos.

Beje, pastarasis elementas ilgai buvo vienas didžiausių projekto „stabdžių“. Problema buvo nekrikščioniškai didelė baterijų kaina. Tokios, kurias specialistai vadina „geromis“, kainavo tiek pat, kiek naujas benzininis motoroleris – apie 17 tūkst. litų, o dabar analogiškas daiktas – „tik“ 4 tūkst. litų. Per dvejus pastaruosius metus akumuliatorių kainos smuktelėjo keturis kartus, o per šiuos metus – apie 30 proc.

Dabar su visiškai įkrautomis naujomis kiniškomis baterijomis „E-FORCE“ nuvažiuoja apie 80 km, t. y. daugiau nei su pilnu sportiniu benzininio motorolerio baku. 100 km kelionės elektroleriu kaina viso labo 2 Lt. Baterijų tarnavimo laikas kraunant kiekvieną dieną – 30 metų. Kadangi akumuliatorių technologijos sparčiai tobulėja, o kainos tokiu pat tempu slysta žemyn, tikėtina, kad jau po keleto metų bus galima važiuoti toli ir nebrangiai.

Ko trūksta, kad būtų pradėta serijinė tokių elektrolerių gamyba? Vienas iš neseniai susikūrusios elektromobilių asociacijos narių Vaidotas Lašas, atsakydamas į šį klausimą, sugebėjo nustebinti ir suintriguoti.

„Iš tiesų didelės pramonės galbūt nereikia. Juk amerikiečių „Tesla Motors“ yra maždaug penkiasdešimties žmonių komanda, kurios pagaminti elektromobiliai laikomi šio žanro madų diktatoriais. Mes greičiausiai taip pat nesiektume tapti kokio nors „Mitsubishi“ fabriko filialu. Juk užsisakyti ir gauti komplektuojančias detales yra kur kas paprasčiau nei galima įsivaizduoti. Tačiau tai nereiškia, kad kurtume mažesnę pridėtinę vertę. Juk svarbiausia žinoti, kaip iš atskirų agregatų surinkti efektyviai veikiantį aparatą“, – pasakojo V. Lašas.

Antausis Amerikai?

Zero MX Dabar pašnekovas drauge su L. Jokužiu rengiasi originalaus lietuviško elektrinio motociklo „Voltra“ premjerai. Apie šį projektą vaikinai kol kas kalba puse lūpų, tačiau tikina, kad „Voltros“ techninės charakteristikos bus geresnės už šiuo metu rinkoje esančius serijiniu būdu gaminamus motociklus. T. y. du JAV kompanijos „Zero Motorcycles“ inžinierių kūrinius – „Zero MX“ ir „Zero DS“, į Lietuvą atkeliavusius rugsėjo pradžioje.

Skaitant šių elektrinių motociklų technines charakteristikas, teiginiai, esą jie gali mesti šešėlį benzininei klasikai, atrodo neįtikėtini. Antai krosinio modelio „Zero MX“ variklio pajėgumas viso labo 23 AG, o sukimo momentas – 68 Nm.

Tačiau bendradarbiavimo sutartį su „Zero Motorcycles“ atstovais Olandijoje pasirašiusios įmonės „Electrify“ vadovas Vidmantas Salietis tvirtina, kad tokie „vaikiški“ skaičiai visiškai neatspindi šio aparato elgsenos trasoje.

„Bet kurio elektomobilio ar elektromotociklo „arklius“ sunku lyginti su benzininiais analogais, nes veikimo principas kitas. Čia maksimalus sukimo momentas sukuriamas vos pajudėjus iš vietos. Pabandę tai trasoje beveik visais atvejais maloniai nustemba“, – pasakojo V. Salietis.

Po gerą pusvalandį trukusių bandymų netoli sostinės esančiame žvyro karjere panašiai apie „Zero MX“ kalbėjo ir motokroso meistras Remigijus Maselskis. Profesionalaus sportininko teigimu, 23 „Zero MX“ „arklius“ būtų galima lyginti su 125 kub. cm darbinio tūrio benzininį variklį turinčiu motociklu. Kai kuriose trasos vietose jis elgiasi dar „aštriau“ – beveik kaip 250 kub. cm variklį turintis aparatas.

Didžiausias „Zero MX“ ir kelionėms gatvėse skirto „Zero DS“ koziris – neįtikėtinai pigi eksploatacija. 1 km kelionės kaina – mažiau nei 3 centai. Tiesa, vienu įkvėpimu tiek nuvažiuoti kol kas nepavyktų. Didžiausias elektriniam motociklui „įkandamas“ atstumas – maždaug 80 km. Visą laiką važiuojant maksimaliu 90 km/val. greičiu baterijos išsikrautų jau po 40 minučių, įveikus apie 60 km.

Ličio jonų akumuliatorius visiškai įkraunamas per 4 valandas. Tačiau per pirmąsias 2 valandas jis sukaupia maždaug 80 proc. energijos.

Kuo „Zero Motorcycles“ gaminiai geresni už lietuvišką „E-FORCE“ (elektromotociklas „Voltra“ greičiausiai turės identiškas technines charakteristikas)? Drįstame spėti, kad niekuo. Jei lietuvaičiams pavyks pasiūlyti mažesnę kainą. Kol kas krosinis „Zero MX“ kainuoja 8300 eurų, o gatvinis „Zero DS“ – 10 tūkst. eurų.


Alfa.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama