Japonijos inžinieriai, dirbantys „Nissan Motor“ kompanijoje pranešė žengę dar vieną žingsnį kuriant technologiją, kuri, kaip tikimasi, padės sumažinti automobilių susidūrimo tikimybę, imituojant žuvų elgseną.
Kompanijos „Nissan Motor“ ekspertus pakerėjo evoliucijos eigoje išsivysčiusi natūrali žuvų elgsena ir jų gebėjimas plaukti tuntais, tačiau nesusidurti vienai su kita ir kas svarbiausia, darniai visu būriu apiplaukti netikėtai atsiradusias kliūtis. Žinoma, galima diskutuoti, jog vandenyje judėdamos žuvys turi žymiai daugiau galimybių manevrui nei ant žemės riedantis automobilis, tačiau nežiūrint to, iš jų vis tiek yra ko pasimokinti.
Ką gi tokio išmoko inžinieriai stebėdami žuvis, bus galima pamatyti per naujojo roboto arba greičiau, tarpusavyje susijusių robotų sistemos EPORO pristatymą. Roboto vardas nėra atsitiktinių raidžių derinys – jis slepia kur kas gilesnę prasmę ir išsikoduoja kaip „EPisode O (Zero) Robot“ – kas reiškia nulinę eismo įvykių tikimybę bei nulinę anglies dvideginio emisiją.
Kol kas EPORO robotai gali judėti iki septynių narių grupėje ir išvengti susidūrimų apeidami įvairias kliūtis – tai pasiekiama nuolat stebint kitus robotus bei keičiantis su jais informacija. Techninis idėjos sprendimas nors ir paprastas, tačiau turintis esminį skirtumą nuo įprastinių automobilių srauto gatvėse – nors mes vieni kitus ir stebime (kiek tai leidžia žmogaus reakcija ir žvilgsniu aprėpiamas laukas), tačiau pasitikslinti ką ketina daryti kaimyniniai automobiliai negalime. O štai EPORO sistema tai galės. Be to, jai negalioja pas žmones labai dažnai paplitusi taisyklė – „ kas pirmesnis, tas gudresnis“, tad kliūties ar kamščio įveikimas atliekamas bendru sprendimu ieškant efektyviausio sprendimo. Šiuos sprendimus įmonė tikisi panaudoti ateities automobiliuose.
Nors EPORO dar tik žaislinių robotukų lygyje, tačiau iš dalies primena automobilius.
Apačioje pavaizduoti algoritminiai EPORO sugebėjimai įveikti kliūtis.
Triračiui robotui orientuotis aplinkoje ir stebėti kaimynus padeda lazerinis atstumo matuoklis, nustatantis atstumą iki kliūčių. Lazeriniai atstumo matuokliai įtaisyti ne bet kaip, o atkartojant žuvų šoninę liniją – taip vadinamą žuvų jutimo organą, registruojantį silpnus vandens svyravimus bei sroves. Tokie jutimai leidžia žuviai aptikti grobį, plėšrūnus ir bet kuriuos panirusius daiktus. Keistis informacija su kaimynais EPORO gali radijo ryšio sistemos UWB pagalba.
Ši įranga bei specialiai pritaikytos valdymo programos turi garantuoti tris inžinierių išskirtus tikslus, kuriuos dar galima pavadinti „žuvų elgesio taisyklėmis“:
- Keisti judėjimo kryptį išvengiant tarpusavio susidūrimų.
- Keliauti darnioje grupėje laikantis vienodų atstumų bei greičio.
- Sugebėti saugiau suartėti.
„Gyvendami motorizuotame pasaulyje turime daug ko išmokti iš žuvų tuntų, atsižvelgiant į kiekvienos žuvies veiksmų laisvės ir saugumo laipsnį. EPORO sistemoje mes pasistengėme atkurti šias žuvų savybes“, – sakė šio projekto vyriausias inžinierius Toshiyuki Andou (Toshiyuki Andou).
„Nissan“ šią technologiją pristatys elektronikos mugėje CEATEC Japan 2009, kuri atsidarys Japonijoje spalio 6 d. ir vyks iki spalio 10 d.
Priminsime, jog pernai „Nissan“ pristatė panašų robotą, kurį sukurti įkvėpė kamanės. Šie vabzdžiai taip pat įgudę išvengti susidūrimų, tačiau paprastai skraido po vieną. Apie tai, koks tai buvo robotas ir kaip jam sekėsi išvengti kliūčių, jau rašėme straipsnyje anksčiau.