Mokslinės fantastikos autoriai dažnai piešdami niūrius ateities laikus neįsivaizduoja kosmoso įsisavinimo be privačių kompanijų monopolio – nors iki šiol kosmoso „madas“ diktuoja valstybinės agentūros, tačiau pagal iškeltus tikslus nuo jų ne ką teatsilieka ir privataus kapitalo kompanijos. Panašu, jog ateities fantastika greitu laiku taps šiandienos realybe...
JAV kompanija „SpaceX“ pranešė, jog ima projektuoti komercinę daugkartinio naudojimo kosminę laboratoriją, kuri galės į orbitą pakelti ir iš jos sugrąžinti pačią įvairiausią tyrimų aparatūrą. Taigi, pagal paskirtį tai bus TKS analogas, tik sugebantis sugrįžti į Žemę ir be to, nepilotuojamas.
Projektuojama kosminė stotis pavadinta „DragonLab“. Ji turės tiek hermetinius, tiek ir nehermetinius sektorius įvairios aparatūros tyrimams kosmoso sąlygose. Be to, tikimasi, jog ji sugebės į orbitą nuskraidinti nedidelius dirbtinius palydovus.
„DragonLab“ iš išvaizdos primena „Orion“. Galbūt šiai dienai tai pati optimaliausia erdvėlaivio forma? ©SpaceX |
---|
Į orbitą „DragonLab“ turės pakelti raketa nešėja „Falcon 9“, kurią taip pat projektuoja „SpaceX“. Po atliktos misijos, „DragonLab“ sugrįš į Žemę kartu su visa įranga bei tyrimų rezultatais. Žinoma, idėja graži, tačiau tikslai grandioziniai – tereikia prisiminti, kiek lėšų ir laiko sunaudoja pati NASA agentūra kurdama naujo tipo erdvėlaivius. Tačiau nereiktų nuvertinti ir „SpaceX“ galimybių – juk ji jau sėkmingai išbandė savo pirmąją raketą nešėją „Falcon 1“.
Pagrindinis deklaruojamas „SpaceX“ tikslas – sumažinti kosmoso skrydžių savikainą bent 10 kartų – tiek kroviniams, tiek ir žmonėms. O konkrečiai „DragonLab“ laboratorija galėtų sumažinti tyrimų kosmose savikainą.
Kaip gi kompanija gimė tokia grandiozinė idėja apie kosminę stotį? Tai nėra visiškai nauja kompanijos veiklos kryptis – ji jau kuris laikas projektuoja privatų kosminį erdvėlaivį „Dragon“, galintį nuskristi ir iki TKS stoties. Nesunku suprasti, jog „DragonLab“ bus beveik tas pats „Dragon“, tik nepilotuojamas ir pritaikytas krovinių bei mokslinės įrangos transportavimui.
Pilotuojamo erdvėlaivio „Dragon“ imitacinis skrydis ©NASA |
---|
Šiuo metu kompanijos darbuotojai intensyviai dirba ties „Dragon“ / „Falcon“ 9 projektu. Pirmasis „kosminio taksi“ skrydis numatytas 2009 metų birželio mėnesį. Tai bus testinis skrydis, po kurio seks tobulinimo darbai. Tolesni skrydžiai numatyti 2010 metais. Tikimasi, jog jau antrojo skrydžio metu „Dragon“ susijungs su TKS. Tai būtų džiugi žinia ne tik kosmoso entuziastams, bet ir ypač NASA agentūrai, kuri po 2010 metų neteks galimybės savarankiškai skraidyti į kosmosą.
Reikia pripažinti, jog kompanijos planai tikrai ambicingi – joje iš viso dirba tik 550 darbuotojų, o jau artimuose planuose iškelti tikslai aplenkti NASA ir jos partnerių projektuojamą „Orion“ erdvėlaivį – jei ir ne pagal galimybes, bet pagal terminus tai tikrai. Žinoma, „Dragon“ erdvėlaivis neplanuoja skirsti į mėnulį arba net į Marsą, todėl techniniu požiūriu tai mažesnis iššūkis, tačiau šiaip ar taip į atvirą kosmosą nuskraidinti žmones kol kas tesugeba Rusija bei JAV (nežiūrint pirmųjų Kinijos testinių skrydžių) – puikus įrodymas, jog uždavinys ne iš lengvųjų.