Elektronika.lt
 2024 m. gruodžio 23 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 23 d. 17:33
Mobilieji ir kompiuteriniai žaidimai: būdas kovoti su šventiniu stresu?
Gruodžio 23 d. 11:31
Dirbtinio intelekto sprendimai kibernetiniam saugumui užtikrinti VU Kauno fakultete
Gruodžio 22 d. 11:24
Energetikos sektoriaus laukia pokyčiai – alternatyvų yra, bet ar užteko laiko pasiruošti?
Gruodžio 21 d. 11:33
Kokį elektronikos įrenginį dovanoti, kad jis vėliau neišaugintų elektros sąskaitos?
Gruodžio 20 d. 17:12
KTU mokslininkai sukūrė nanolazerį – sidabro nanokubus panaudojo šviesos generavimui
Gruodžio 20 d. 14:28
Lietuvių kalba ir technologijos: VU mokslininkų projektas LIEPA-3 atvers naujas galimybes
Gruodžio 20 d. 11:49
Stacionarūs kompiuteriai: koks jų vaidmuo nešiojamųjų kompiuterių eroje?
Gruodžio 20 d. 08:14
„DS Automobiles“ pristato naujausią savo elektrinį flagmaną – „DS N°8“ kupė
Gruodžio 19 d. 20:18
Naudingi patarimai, kurie padės maksimaliai padidinti jūsų elektrinio automobilio priemonės įveikiamą atstumą
Gruodžio 19 d. 17:27
Žaidybinimas: efektyvus švietimo įrankis ar bėgimas nuo tikrovės?
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Dirbtinis intelektas gali evoliucionuoti: robotų pasaulis dar vienu žingsniu arčiau?

Publikuota: 2010-09-01 07:11
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Mičigano universitete vyksta be galo įdomūs ir intriguojantys eksperimentai, programų pasaulyje imituojama evoliucija – pasiekiami beveik tokie patys procesai kaip ir tikrame gyvybės pasaulyje.

 Rodyti komentarus (3)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Mičigano universitete (Michigan State University – MSU) vyksta be galo įdomūs ir intriguojantys eksperimentai, programų pasaulyje imituojama evoliucija – pasiekiami beveik tokie patys procesai kaip ir tikrame gyvybės pasaulyje.

Tyrėjams pavyko įrodyti, jog ir pats primityviausias instrukcijų rinkinys, sugebantis imituoti kad ir paprasčiausias atrankos galimybes, evoliucijos eigoje sukuria „skaitmeninių organizmų“ savaiminę trumpalaikę atmintį ir padeda organizmas tobulėti jiems svarbia krytimi. Žinoma, tai dar ne dirbtinė gyvybė, o tik sudėtinga programa, pavadinta Avida vardu.

Tai nėra įprastinė programa, o greičiau „programų kolonija“, turinti daugybę „skaitmeninės gyvybės formų“ – vidinių programų, vadinamų Avidianais (Avidians). Tai ypatingos programos, galinčios savaime susikurti, naudodamos bazinį programinį kodą, kuris yra savotiškas gyvosios gamtos DNR analogas. Dėka nuolatinių atsitiktinių pakeitimų šiame kode vyksta Avidianų mutacijos, kurios leidžia įgyti arba prarasti pranašumą kovoje už „maistą“ – šiuo atveju programos konkuruoja dėl procesoriaus resursų, leidžiančių programoms aktyviai „daugintis“ bei įgyti naujų savybių. Tarp jų ir atmintį.

Tokių tyrimų idėja kilo dar 1980 metais. Tuo metu tarp programuotojų buvo pakankamai populiarus žaidimas „Core Wars“. Jo esmė labai paprasta, bet reikalaujanti išmonės ir profesinių žinių – programuotojai rašydavo programas, kurios stengdavosi išjungti viena kitą. Išlikusi vienintelė aktyvuota programa tapdavo laimėtoja, o jos autorius – žaidimo nugalėtojas.

1980 metų gale šiuo žaidimu susidomėjo ekologas Thomas S. Ray – jam šovė į galvą mintis, jog „Core Wars“ žaidimas puikiai tiktų evoliucijos modeliavimui. Tuomet jo pastangomis buvo sukurta nauja „Core Wars“ žaidimo versija – „Tierra“. Ši programa gebėjo imituoti visą skaitmeninį pasaulį, pripildytą savaime susikuriančiomis programomis. Susikūrimo metu programų koduose galėdavo atsirasti tam tikrų klaidų – taip buvo bandoma imituoti genetines mutacijas.

Kuomet klonuotos programos užpildė visą laisvąją kompiuterio atmintį, jos pradėjo persirašinėti ant jau egzistuojančių programų kopijų. Čia prasidėjo stulbinantys procesai. Jeigu originali programa turėjo 80 eilučių kodą, tai po kurio laiko Ray pastebėjo programas su 79 eilutėm kodo, vėliau su 78. Galiausiai savaime atsirado programų su 45 eilutėm kodo – jos visiškai atsikratė savo kodo dalies, nusakančios atsikūrimo procesą ir jį pakeitė žymiai trumpesniu kodu, leidžiančiu pasinaudoti atsikūrimo kodo fragmentais, esančiais pas kaimynines programas. Taip susikūrė kompiuteriniai virusai – beje, savaiminės „skaitmeninės evoliucijos“ eigoje.

Tam tikra prasme „Avida“ programinis paketas yra „Tierra“ programos įpėdinis, nors jau žymiai sudėtingesnis. Be to, Avidianai negali išnaudoti vienas kito kodo, tad taip padidinamas jų visų gyvybingumas.

Šiame projekte dalyvaujanti Pan-Amerikos universiteto (The University of Texas-Pan American) mokslininkė Laura Grabowski sukūrė savotišką „energetinį gradientą“ „Avida“ pasaulio viduje. Tam mokslininkė suprogramavo keletą programinių-energetinių lygių, kurie vienas nuo kito skyrėsi „maisto“ kiekiu, prieinamu Avidianams. Pradiniame etape visi Avidiananai buvo patalpinti į pirmąjį lygį, kuriame gaunamo maisto kiekis mažiausias.

Laura Grabowski
Laura Grabowski

Evoliucinė „ramybė“ užtruko beveik iki šimtosios kartos – Avidianai „gimdavo“, gyvendavo ir „mirdavo“ tame pačiame lygyje. Tačiau vėliau, vienai iš Avidianų kartai pavyko prasibrauti į sekantį energetinį lygį – tai įvyko dėka nuolatinių skaitmeninės DNR mutacijų, sukūrusių kodo fragmentą, nulėmusį Avidianų judėjimą į priekį.

Kuomet Avidianai pateko į naują energetinį lygį, jų vystymosi greitis labai padidėjo. Pragyvenus tūkstančiams naujų kartų palikuonių, kai kurie Avidianų atstovai pagaliau prasibrovė prie galutinio energetinio lygmens, kur prieinamas maisto kiekis buvo pats didžiausias.

Tačiau reikia pastebėti, jog kelionė į aukščiausią energetinį lygmenį nevyko kryptingai – Avidianai zigzagais judėjo per visus lygius palaipsniui orientuodamiesi energetinio gradiento didėjimo kryptimi. Po tam tikro laiko jie įgijo sugebėjimą palyginti skirtingus energetinius lygius pagal prieinamą maisto kiekį. Ir štai čia jau išryškėjo pirmieji dirbtinio intelekto požymiai – kiekvienas Avidianas turėjo sugebėti įvertinti situaciją, pakeisti savo judėjimo kryptį ir vėl iš naujo vertinti situaciją.

Sekančio eksperimento metu, Laura viską pradėjo iš naujo, tik šiuo atveju pirmajame lygmenyje buvo patalpintas papildomas kodas, nurodantis kokia kryptimi Avidianai turėtų judėti, norėdami gauti didesnį energijos kiekį. Be to, kai kuriais atvejais aukštesniuose lygiuose buvo pakartotinai įdedamos šios instrukcijos. Avidianai palaipsniui išmoko tinkamai interpretuoti paliktas instrukcijas ir jomis pasinaudoti. Lauros nuomone, išorinė aplinka, pasižyminti atrankinėmis savybėmis, paskatino atminties evoliuciją.

Mokslininkė pažymi, jog jos darbas įrodo įdomų dalyką – tik gyvajai gamtai priklausanti sudėtinga atminties savybė yra nesunkiai išugdoma net ir pačiuose primityviausiuose skaitmeniniuose organizmuose. Norėdama šį teiginį patvirtinti, mokslininkė skaitmeninės evoliucijos metu sukūrė Avidianus, judančius link šviesos šaltinio. Gautą „DNR kodą“ perkėlė gana gerai žinomam robotui-siurbliui „Roomba“ ir gavo būtent tai ko tikėjosi: robotas labai pamėgo švytinčias lemputes.

Tiesa, nors tokie tyrimai ir domina biologus, tačiau tikrų gyvosios gamtos evoliucijos paslapčių neatskleidžia. Žinoma, kai kurios procesų detalės yra patikrinamos, tačiau žymiau labiau tokie eksperimentai domina dirbtinio intelekto kūrėjus.

Paprastai, tyrinėjant dirbtinio intelekto sukūrimo galimybes, stengiamasi su kompiuteriu sumodeliuoti iš karto pakankamai sudėtingus elgesio algoritmus – kitaip tariant, sukurti santykinai aukšto lygio pradinį intelektą. Šiuo atveju viskas kitaip – elgesio taisyklės susikuria nuo nulio savaiminės evoliucijos metu.

Šiuo metu atliekama ir daugiau panašių eksperimentų. Kad ir projektas „HyperNEAT“, kuriam vadovauja kitas Mičigano universiteto mokslininkas Jeffas Clune. Projekto tikslas – sukurti dirbtines robotų „smegenis“.

Sistema „HyperNEAT“ naudoja tuos pačius evoliucinės biologijos principus – išnaudojant nedidelį priminių instrukcijų kiekį („genus“), stengiamasi išauginti didelį kiekį „skaitmeninių neuronų“. Panašiai kaip kamieninės ląstelės sugeba virsti į reikiamą audinį (raumenis, kaulą ir t. t.), taip ir susikūrę neuronai įsijungia į bendrą lygčių sistemą, kurių vykdymo rezultate paaiškėja, kokia bus konkreti šio neurono funkcija.

Tokiu būdu pavyksta sukurti pakankamai sudėtingas dirbtines skaitmenines smegenis. Galutiniame rezultate gautos „smegenys“ net ir struktūriškai priminė natūralias smegenis – neuronai išsidėstė tvarkingai ir simetriškai. Taip nutiko todėl, kad jau formavimosi pradžioje visi neuronai jungėsi į sistemą laikydamiesi aiškios struktūros.

Dirbtinių smegenų efektyvumas tikrinamas elementariu būdu: „skaitmeninės smegenys“ – valdymo programa perkeliama į robotą, kuris turi judėti ant lygaus paviršiaus. Jeigu judėjimas vyksta sėkmingai, programa išsaugoma ir perkeliama tolesnei „evoliucijai“ – vyksta naujų neuronų gamyba į pradinį DNR kodą įterpiant atsitiktines mutacijas.

Jeffas Clune eksperimentiškai jau įrodė, jog jo dirbtinio intelekto kūrimo metodas yra pažangesnis už analogiškus bandymus ir sukurtos „skaitmeninės smegenis“ jau demonstruoja kur kas geresnius rezultatus, nei kiti analogai.

Taigi, eksperimentai vyksta, po truputi pasiekiami nauji laimėjimai. Žinoma, iki tikro dirbtinio intelekto dar daug darbo, tačiau įsibėgėjant kryptingiems tyrimams ar ne laikas būtų užduoti esminį klausimą – ką mes pasakytumėm tokiam kūriniui, kuris vieną imtų ir suvoktų save kaip asmenybę? Ir ką jis atsakytų mums?


Technologijos.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama