Internetas yra tinkama vieta bet kokio tipo reklamai. Interneto reklamai neretai yra priskiriamos interneto svetainės, jų registravimas paieškos sistemose, įvairūs informaciniai straipsniai ir kiti reklamos objektai. Prieš penketą metų reklama internete buvo siejama tik su reklaminiais skydeliais. Tuo metu standartinių 468x60 tipo reklaminių skydelių internete retkarčiais pasitaikydavo kitokių išmatavimų, tačiau tuo reklamos internete formos ir apsiribodavo. Sparčios technologijų plėtros dėka, šiandien reklama internete pasižymi itin gausiu formų spektru (I. Stasiūnienė, 2004). Naujos reklamos internete formos tapo pagrindiniu veiksniu, kuris pastaraisiais metais visame pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje, lėmė spartų reklamos internete populiarėjimą. Pagrindinės reklamos internete formos pateikiamos 1 paveiksle.
Kaip matome iš pateikto paveikslo (žr. 1 pav.), pagrindinės reklamos internete formos yra:
- Reklama interneto svetainėse;
- Reklaminiai skydeliai (angl. banner);
- Reklama paieškos svetainėse;
- Nuorodos;
- Reklama naujienų arba diskusijų grupėse;
- Reklama elektroniniu paštu.
Reklama interneto svetainėse
Interneto svetainė – viena iš reklamos internete formų, galinti informuoti, įtikinti, ir priminti vartotojams apie įmonę ar jos prekes. Kaip bebūtų, įmonės svetainė neturi būti griežtai suprantama kaip reklamos forma, nes nėra mokami pinigai už tai, kad jos turinys būtų patalpintas trečio asmens valdomoje aplinkoje.
Todėl galima teigti, kad internetinė svetainė ne tik atlieka reklamos funkcijas, bet ir pati yra reklamuojama. Tai priklauso nuo interneto svetainės atliekamų funkcijų. Jei tai yra įmonės svetainė, ir ji atlieka bendravimo su klientais funkciją, tai ji bus reklamos priemonė. Tačiau jei į tos įmonės svetainę patalpinama kitos įmonės reklama, tai ji ir bus reklamos nešėja. Tai atspindi 2 paveiksle pateikiama schema.
Pastaruoju metu, nuosava interneto svetainė tapo kone privalomu normaliai dirbančios įmonės atributu. V. Krinickio teigimu (2002), dažniausiai ji yra virtualus lankstinukas, pristatantis tiek pačią įmonę, tiek jos paslaugas ar produkciją. Yra išskiriama keletas dažniausiai pasirenkamų svetainės tipų (P. Marcinkevičiūtė, 2005):
- Informacinis puslapis – vizitinė kortelė. Statiškas internetinis puslapis, kuriame nurodyta pagrindinė informacija apie įmonę, firminiai, prekiniai ženklai, kontaktai, trumpai aprašyta veiklos specifika.
- Internetinė svetainė – katalogas. Neribotas skaičius puslapių, pateikta išsami informacija apie įmonę, pakankamai išsamus paslaugų ar produktų aprašymas, įgyvendinti projektai ir kita informacija skatinanti vartotoją užsisakyti įmonės produkciją.
- Internetinė svetainė – parduotuvė. Be išsamios informacijos apie įmonę ir produkciją, integruotos papildomos funkcijos: produktų ar paslaugų užsakymo, apmokėjimo, apskaitos sistemos, kitos funkcijos, susijusios su klientų aptarnavimu ir pardavimais.
- Svetainė (angl. portal site). Išsamus, funkcionalus informacinis Internetinis puslapis. Integruoti įvairių paskirčių forumai, paieškos sistemos, anketos, žaidimai, bibliotekos, patalpintos nuorodos į kitas svetaines ir t. t.
V. Keršienės (2005) teigimu, interneto svetainėje galima sukurti savo reklaminius leidinius ir patalpinti juos internete. Kokybiška, informatyvi ir patogi interneto svetainė pasitarnauja gero firmos įvaizdžio sukūrimui. Kaip ir bet kuri kita reklamos priemonė, interneto svetainė, remiantis autorės nuomone, internete atlieka reprezentacinę bei informacinę funkcijas (žr. 1 lent.).
R. Gatautis (2003) papildomai išskiria dar ir tokias interneto svetainės reklamines funkcijas, kaip sudominimas, įmonės gero įvaizdžio kūrimas, prekių demonstravimas; informacijos teikimas (žr. 3 pav.).
Įvairiose interneto svetainėse vartotojai apsilanko dėl daugelio priežasčių ir motyvų. Tai priklauso nuo svetainės paskirties. Vieni nori žaisti žaidimus, kiti dalyvauti pokalbiuose ar ieškoti konkrečios informacijos. Dėl šios priežasties reikia sukurti tokias svetaines, kurių patrauklus turinys įtrauktų vartotoją ir jis siektų užsibūti joje kuo ilgiau. Vienas iš interneto svetainės pavyzdžių pateikiamas 4 paveiksle. Tai viena iš populiariausių ir dažniausiai lankomų interneto svetainių Lietuvoje.
Interneto svetainės dizainas turi būti kruopščiai apgalvotas. Jis apima tokius aspektus kaip: išvaizda, skaitmeninis grafikos dydis, turinys, struktūra, savybės, navigacija ir techniniai parametrai. Interneto svetainė turi būti patrauklaus dizaino, išskyrus tuos atvejus kai ji yra skirta konkrečiam tikslui ir siaurai auditorijai. Interneto svetainės dizainą reikia dažnai keisti ir atnaujinti tam, kad jis neatsibostų vartotojams.
Vienas iš svarbiausių interneto svetainės aspektų – tai jos lankomumas. Tam, kad interneto svetainė būtų lankoma, pirmiausia, reikėtų:
- Registruoti internetinę svetainę paieškos sistemose bei terminiuose kataloguose;
- Įtraukti nuorodas į pasaulinio tinklo (angl. World Wide Web) katalogus;
- Publikuoti „Geltonuosiuose puslapiuose“;
- Įdėti nuorodas į savo puslapį kitose interneto svetainėse;
- Skelbti savo internetinės svetainės adresą visose savo reklamose, laiškuose ir pan.
Pasak P. Marcinkevičiūtės (2005), interneto svetainėse turi būti pateikiama patraukli, naudą teikianti, nuolat atnaujinama informacija, galinti sudominti ne tik potencialius klientus, bet ir potencialius partnerius. Informacija turi būti išdėstyta taip, kad svetainėje būtų lengva orientuotis. Svarbu integruoti forumus, konsultacijų kambarius, svečių knygas ar kitas priemones, kurių dėka lankytojai galėtų bendrauti su įmonių darbuotojais. Integruoti papildomas naudingas funkcijas: kalendorius, skaičiuokles, paieškos sistemas, animaciją, žaidimus ir kitas priemones, galinčias pritraukti potencialius vartotojus.
Apibendrinant galima pasakyti, kad interneto svetainėje galimybių reklamai yra daugiau, palyginus su kitomis reklamos internete formomis. Didžiausias skirtumas tarp reklamos interneto svetainėje ir kitų reklamos internete formų susidaro dėl naudojimosi ir lankymo būdų, kadangi vartotojai, ieškodami pasirinktos interneto svetainės, visada vadovaujasi tam tikrais motyvais, o su kitomis interaktyviomis reklamomis susiduria atsitiktinai (pavyzdžiui, reklaminiai skydeliai žiūrimi iš smalsumo). Be to, beveik visų reklamos internete formų tikslas yra nukreipti vartotoją į pagrindinę reklamuojamą interneto svetainę, kurioje yra pateikiama išsamesnė informacija.
Sekančiuose straipsniuose bus pateikiama informacija apie kitas reklamos internete formas, kurios ir nukreipia vartotoją į reklamuojamą svetainę.
I dalis. Marketingo komunikacijų galimybės internete.
II dalis. Reklamos internete tikslai ir atliekamos funkcijos.
III dalis. Reklamos internete ir tradicinėje aplinkoje palyginimas.
IV dalis. Reklamos internete formos: reklama interneto svetainėse.
V dalis. Reklamos internete formos: reklaminiai skydeliai.
VI dalis. Reklamos internete formos: paieškos, nuorodos, diskusijos, elektroninis paštas.
Visą darbą galite atsisiųsti iš mūsų archyvo: http://www.elektronika.lt/downloads/2230/.