Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 22 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 22 d. 08:16
Failų bendrinimo technologijos: kaip jos prisitaiko prie augančių šiuolaikinio žmogaus poreikių?
Lapkričio 21 d. 20:39
Asfaltas klojamas, o ryšys stringa: kodėl infrastruktūros spragos stabdo skaitmeninę pažangą Lietuvoje?
Lapkričio 21 d. 18:37
Norite kalbėti vokiškai, itališkai ar kiniškai? „Microsoft Teams“ atnaujinimas pavers jus poliglotu
Lapkričio 21 d. 16:45
5 tendencijos 2025-iesiems: žmonės ieško pusiausvyros tarp technologijų ir realybės, vis labiau vertina autentiškumą
Lapkričio 21 d. 14:24
NKSC įspėja apie dažniausias Juodojo penktadienio apgavystes
Lapkričio 21 d. 12:29
Palygino IT ir automobilių gigantus: į akis krenta sudėtinga problema
Lapkričio 21 d. 10:12
Elektronikos prekių pardavimai per Juodąjį penktadienį: taupysime ne tik dėl akcijų
Lapkričio 21 d. 08:20
Ką turime nuveikti šiandien, kad taptume konkurencingesni ateities inovacijų srityje?
Lapkričio 20 d. 20:21
Su vietos trūkumu susiduria daugelis „Gmail“ naudotojų: pateikiame paprastas gudrybes, kurios leis išspręsti opią problemą
Lapkričio 20 d. 17:34
Sukčiai platina netikras nuorodas, prisidengdami Lietuvos prekių ženklais
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Reaktyvinė kuprinė: kaip svajonė atsiplėšė nuo žemės

Publikuota: 2008-08-08 07:07
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Balsas.lt
Inf. šaltinis: Balsas.lt

Agento 007 įranga netrukus gali pasiekti parduotuves: reaktyvinės kuprinės išradėjas planuoja pradėti serijinę jų gamybą. JAV kasmet rengiamame aviacijos šou „EAA AirVenture“ 48 metų išradėjas iš Naujosios Zelandijos Glennas Martinas pristatė jo teigimu pirmąją pasaulyje praktiniam naudojimui skirtą reaktyvinę kuprinę. Teigiama, kad ji kainuos apie 100 tūkstančių JAV dolerių.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Agento 007 įranga netrukus gali pasiekti parduotuves: reaktyvinės kuprinės išradėjas planuoja pradėti serijinę jų gamybą.

JAV kasmet rengiamame aviacijos šou „EAA AirVenture“ 48 metų išradėjas iš Naujosios Zelandijos Glennas Martinas pristatė jo teigimu pirmąją pasaulyje praktiniam naudojimui skirtą reaktyvinę kuprinę, rašo JAV dienraštis „The New York Times“.

Pasak dienraščio, 27 metus šį skraidymo aparatą kūręs vyras planuoja pasiūlyti jį rinkai: reaktyvinė kuprinė kainuos apie 100 tūkstančių JAV dolerių.

„Niekas negali prilygti svajonei, kurią gali išpildyti reaktyvinė kuprinė“, – pareiškė Sirakūzų universiteto (JAV) E. Bleierio Televizijos ir populiariosios kultūros centro direktorius Robertas J. Thompsonas. Jis išradimą pavadino „pačia drąsiausia žmonijos svajone“.


„The New York Times“ nuotr.

Pačiam Martinui reaktyvinė kuprinė reiškia penkiamečio berniuko svajonės išsipildymą. O tiems, kurie prisimena vaikiškas svajones apie žmogaus galimybę skraidyti ir apie gyvenimą XXI amžiuje pasakojusias komiksų knygeles, šis išradimas įkūnija civilizacijos pasiekimų pažadus, teigia dienraštis.

7-ąjį praėjusio amžiaus dešimtmetį reaktyvinėmis kuprinėmis naudojosi Buckas Rogersas ir Jamesas Bondas (populiarūs literatūros kūrinių veikėjai – red.). Iš metalo ir plastiko buvo pagamintos ir kelios tikros reaktyvinės kuprinės, naudojusios raketinį kurą. Tačiau nė viena iš jų negalėjo skraidyti ilgiau nei minutę. Tuo tarpu G. Martino aparatas gali išbūti ore 30 minučių, rašo „The New York Times“.

Iš pirmo žvilgsnio jo skraidymo aparatas nepanašus į klasikines reaktyvines kuprines iš mokslinės fantastikos kūrinių. Jis yra beveik 1,5 m aukščio, aparato rotoriai įrengti dviejuose dideliuose futliaruose, šiek tiek primenančiuose apvalius keksus. Kuprinė laikosi ant trijų atramų.

„Jei kas nors pasakys, kad nepirks reaktyvinės kuprinės, kol ji nesumažės iki mokyklinės kuprinės su turbininiu varikliu dydžio, nieko baisaus, – sako išradėjas. – Tačiau kitos galimybės paskraidyti su reaktyvine kuprine savo gyvenime jis greičiausiai neturės.“

Tai nėra reaktyvinis skraidymo aparatas tikrąją šių žodžių prasme, pastebi dienraštis. Martinas neslepia, kad naudoja benzininį vidaus degimo variklį. „Šis aparatas skraido naudodamas reaktyvinę oro srovę“, – sako jis. Kaip bebūtų, svarbiausia tai, kad jis skrenda, pastebi dienraštis.

Bandymų metu, kurie vyko Martino bičiulio namo kieme, reaktyvinė kuprinė žvaliai šovė į viršų, tarsi nekantraudama pradėti skrydį. Kartu su ja pakilo ir dulkių bei nupjautos žolės debesis.

Stulbinamas dviejų rotorių ir 200 arklio galių variklio už nugaros, riaumojančio tarsi visa armada žoliapjovių, traukos jėga dienraščio korespondentą, pasak jo paties, privertė pasijusti taip, tarsi jis skristų pats – naudodamas raumenis, apie kurių egzistavimą nė neįtarė.

Paspaudus kairėje pusėje įrengtą svirtį, aparatas kiek palinko į priekį ir pakilo kokį pusmetrį virš pievelės. Martinas ir jo padėjėjai laikė aparatą už šonuose esančių rankenų ir ėjo iš paskos – tarsi tėvai, mokantys vaiką važiuoti dviratuku.

Po to Martinas pasuko į dešinę, kad aplenktų kažkokią kliūtį, ir nukreipė reaktyvinę kuprinę pernelyg arti šakoto medžio. Pasigirdo šaižus ir nemalonus garsas – tai rotoriai įtraukė medžio lapus. Laimė, po ranka buvo atsarginės dalys ir dirbtuvė, kad būtų galima pakeisti pažeistą rotorių.

Martinas ėmėsi įgyvendinti savo svajonę apie reaktyvinę kuprinę dar mokydamasis koledže, pasakoja dienraštis. Studijuodamas biochemiją jis sėdėdavo bibliotekoje, kruopščiai skaičiuodamas traukos jėgą ir gilindamasis į brolių Wrightų technologinės pažangos metodologiją. Vėliau jis dirbo farmacijos ir biotechnologijų pramonėje, tačiau didelę pajamų dalį atimdavo inžinerinė veikla savo garaže. Jis subūrė entuziastų grupę, kurie padėjo jam plėtoti savo idėjas.

1997 m. birželį Martinas sukūrė savo skraidymo aparato prototipą, kuris buvo pakankamai galingas, kad pakeltų į orą žmogų – tiesa, su sąlyga, kad jis sveria mažiau nei 65 kilogramus. Todėl jis nusprendė kreiptis į žmoną. „Aš paklausiau: „Vanessa, ką tu veiksi šį vakarą?“ – pasakoja Martinas.

Ponia Martin sutiko tapti bandomuoju triušiu, pasakoja dienraštis. Martinas pritvirtino aparatą prie atramos garaže, kad jis galėtų pakelti žmoną niekur nenuskrisdamas, ir pritaisė kažką panašaus į stabdį, jei kartais variklis pasirodytų esąs galingesnis, nei jis manė. Po to uždėjo kuprinę ant žmonos.

Dabar ji prisipažįsta širdies gilumoje abejojusi, kad jai pavyks atsiplėšti nuo žemės. Be to, ji labai bijojusi aparato, kurį vadino „pabaisa“.

Tačiau kai variklis užsivedė ir ėmė grėsmingai riaumoti, o ji pakilo į orą, ponia Martin pajuto, kad tai visai smagu. „Galbūt tai geriausia, kas man kada nors yra nutikę“, – prisipažino ji.

Kad įrodytų, jog bet kas gali valdyti vėlesnį aparato modelį, Martinas lakūnu – bandytoju paskyrė savo sūnų Harrisoną, kuriam tada buvo 15 metų. Nors jis buvo per jaunas, kad galėtų vairuoti automobilį, vaikinas išmoko skraidyti. Projektą reikėjo laikyti paslaptyje, kol aparatas nebus užpatentuotas ir tinkamai išreklamuotas, todėl Harrisonui buvo uždrausta apie jį pasakoti draugams.

„Geresnės paslapties nė nesugalvotum, – dabar pareiškė jis, pridūręs, kad išlaikyti ją nebuvo sunku. – Kiek save prisimenu, visą laiką mūsų garaže buvo reaktyvinė kuprinė, tai tiesiog buvo tema, kurios viešai neaptarinėdavome.“

Kadangi variklis veikė, o vaizdajuostėje buvo nufilmuoti su kuprine į orą kylantys pilotai, Martinui pavyko surinkti pakankamai lėšų projektui tęsti. Jis išėjo iš darbo ir skraidymo aparatui skyrė visą savo laiką. Netrukus jis jau turėjo akcinę bendrovę ir „PowerPoint“ skaidres.

Dabartinis jo reaktyvinės kuprinės modelis, vienuoliktas iš eilės, sveria apie 125 kg ir gali pakelti 300 kg svorį. Jame įrengta saugos sistema, įskaitant vadinamąjį balistinį parašiutą, kuris išskleidžiamas „ypatingomis aplinkybėmis“. Tokie parašiutai naudojami nedideliuose lėktuvuose.

Aparato pagrindas turi amortizatorių, kuris sušvelnina nusileidimą ant žemės. Variklių ir žmogaus kūno svorio centras yra žemiau rotorių, taip sukuriamas švytuoklės efektas, neleidžiantis aparatui apsiversti.

„Žmonės dažnai klausinėja – ar tai saugu? – sako Martinas. – Saugumas – reliatyvi sąvoka. Manau, šiuo metu esame pakankamai daug pasiekę, kad sukonstruotume pačią saugiausią reaktyvinę kuprinę iš visų kada nors sukurtų.“

Pasak jo, kol kas jo vadovaujama inžinierių komanda nėra iškėlusi aparato į didesnį nei 1,8 m aukštį. „Mes tai darome sąmoningai, – aiškina jis. – Turime įsitikinti, kad visiškai kontroliuojame aparatą, prieš bandydami kilti į pavojingesnį aukštį. Jei galite pakilti bent vieną metrą, galėsite skristi ir kilometro aukštyje“, – sakė jis „The New York Times“ korespondentui.

Iš viso 12 žmonių buvo pakilę šiuo aparatu, ir nė vienas iš jų nėra skraidęs ilgiau nei 3 valandas. Martinas planuoja per artimiausią pusmetį pakelti reaktyvinę kuprinę į 150 metrų aukštį. Šį kartą, pareiškia šypsodamasis, pirmasis bus jis pats.

Martinas sako neįsivaizduojantis, kam būtų galima panaudoti šį aparatą, tačiau sakosi esąs optimistas. Jis pakartojo istoriją apie Benjaminą Frankliną: kai išradėjo paklausė, kokia nauda iš karšto oro baliono, jis atsakė: „O kokia nauda iš naujagimio?“

Per antradienį įvykusį Martino reaktyvinės kuprinės pristatymą susirinkusi minia stebėjo, kaip Harrisonas pakėlė aparatą į keliasdešimties centimetrų, kad atsidurtų šiek tiek aukščiau susirinkusiųjų galvų.

„Truputį mažoka“, – pastebėjo iš Kalifornijos atvykęs buvęs civilinių lėktuvų pilotas Bobas Oliveris. Tačiau aparato variklį kurti padėjęs Josephas Tevaarwerkas priminė, kad pirmojo pasaulyje lėktuvo skrydis truko vos 12 sekundžių, ir pridūrė: „Ar būtumėte norėję savo akimis pamatyti, kaip broliai Wrightai jį pakelia į orą?“


Balsas.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama