Straipsnis padės smalsuoliams susiorientuoti kas ir kaip. Dažniausiai pamačius radijo bangomis valdomą lėktuvą (RC) smalsuoliams kyla klausimai. Pabandysime į juos atsakyti.
Kuo varomas lėktuvas?
Kai lėktuvo matmenys būna iki vieno metro, dažniausiai jis yra varomas elektra. Šiuo metu, kai yra pažengusios technologijos, lėktuvuose naudojamas trifazis bešepetėlinis variklis, greičio reguliatorius, kuris paduoda varikliui kintamą srovę ir jėgainė – naujos technologijos ličio polimerų akumuliatoriai. Lėktuvo posūkius ir aukščio vairą valdo servo mechanizmai. Jie gauna komandas iš imtuvo, į kurį patenka signalas perduodamas valdymo pultu iš žemės.
Būna lėktuvų ir su vidaus degimo varikliais.
Kokiu greičiu skrenda elektriniai lėktuvai?
Lietuvoje labiausiai paplitę modeliai skrenda iki maždaug 140 km/h . Tad, neatsargiai su juo elgiantis, galima sužaloti ne tik save, bet ir aplinkinius žmones. Tad juos pilotuoti reikėtu saugiu atstumu nuo savęs ir aplinkinių žmonių. Ne visad greitis teikia malonumą. Malonu būna skraidyti ir negreit. Tad klausimai apie greitį kyla dažniausiai naujokams, neturintiems nieko bendro su lėktuvų modeliavimu. Kaip pavyzdį pateikiame lėktuvų, kurie išvysto didesnį nei 300 km/h greitį varžybas.
Kokiu atstumu skrenda lėktuvai?
Kadangi tai nėra žaislai, perkami Lietuvos prekybos centruose, tai jų galimybės yra kur kas didesnės. Vidutiniai valdymo pultai suteikia galimybę lėktuvą pilotuoti į aukštį tiek, kiek mato plika žmogaus akis ir dar šiek tiek toliau. Pažeme šis atstumas skrendant nuo savęs yra kiek trumpesnis. Bet patyrę modeliuotojai retai kada ir skrenda toliau nuo savęs nei 200–300 metrų atstumu. Nes nuskridus toli lėktuvas sunkiai matomas.
Nors esant reikalui su kiek geresniu valdymo pultu nei vidutinis, maksimalus lėktuvo veikimo atstumas siekia net kelis kilometrus. Kaip supratote įtaką daro pats valdymo pultas.
Kiek laiko galima skraidyti su vienu pakrautu akumuliatoriumi?
Viskas priklauso nuo akumuliatorių talpos. Jas galima pasirinkti pagal pageidavimą. Dažniausiai paplitę Lietuvoje lėktuvai skrenda vienu akumuliatorių pakrovimu apie 15–20 minučių. Bet ir skraidymų būna įvairių. Vieni pilotai mėgsta skraidyti greitai-kiti mėgsta aukštai pakilus ir nuėmus variklio apsukas sklandyti. Tokiu būdu yra taupoma energija ir lėktuvas gali skristi daug ilgiau. Yra žmonių mėgstančių skraidyti ant antvėjo. Tada laikas gali prailgti keletą kartų.
Kaip išmokti vadyti lėktuvą?
Tai yra kiek sudėtingiau negu atrodo. Posūkiai tolstant nuo savęs valdosi įprastai, bet apsisukus lėktuvui ir skrendant atgal, svirtelės turi valdytis atvirkščiai. To žmogaus pasąmonė negali priimti iš karto. Bet valdyti galima išmokti. Šiuo metu pasaulyje yra sukurta nemažai simuliatorių, kurių pagalba kompiuterio monitoriuje galėsite mokintis skraidyti pasijungus tikrą valdymo pultą. Kaip pavyzdį pademonstruosime modeliuotojo Karolio skrydį simuliatoriuje.
Iš ko pagamintas lėktuvo korpusas, sparnai?
Dažniausiai Lietuvoje naudojami lėktuvai gaminami iš įvairių lengvų medžiagų. Jas galima įsigyti tiek Lietuvos prekybos centruose, tokiuose kaip „SENUKAI“, tiek specializuotose modelių parduotuvėse. Lėktuvų modelių gamybai naudojama tiek balza (labai lengvas medis), tiek paprasta statybinė puta, fanera ir panašiai. Kad lėktuvai geriau slystų oru jie aptraukiami slidžia įvairiaspalve plėvele.
Būna pirkti jau ir pagamintų lėktuvų, tad konstruoti nėra būtina. Tiesiog yra žmonių kurie mėgsta konstruoti patys.
Jei aš norėčiau lėktuvo, nuo ko reikia pradėti?
Yra keli būdai: skaityti modeliuotojų forumus, domėtis kaip jie daromi ir modelį darytis patiems. O kitas būdas įsigyti lėktuvą jau paruoštą skrydžiui. Propeleris.lt – viena iš parduotuvių, kurioje galima įsigyti surinktus lėktuvus, gauti konsultacijas ir pilną modelio aptarnavimą ateityje.
Tad jei apsisprendėte išbandyti save ar tiesiog paįvairinti savo laisvalaikį naujove, galime palinkėti Jums gerų skrydžių.