Šiame staripsnyje peržvelgsime vidinio interneto svetainės optimizavimo dalį, vadinamą svetainės struktūros sudarymu. Svetainę sudarantys puslapiai turi būti orientuoti į atitinkamas raktines frazes. Taigi, dabar plačiau, kodėl gi taip turi būti.
Visų pirma, prisiminkime „Google“ paieškos pagrindinį tikslą – duoti vartotojui tai, ko jis ieško per trumpiausią laiką. Vis dar paplitusi nuomonė, kad svetainės optimizavimas paieškos sistemoms reiškia pritraukimą vartotojų per paieškos sistemą į pagrindinį – titulinį svetainės puslapį. Paaiškinsiu, kodėl tai yra klaidinga nuomonė.
Imkime pavyzdį, Jūs nusprendėte nusipirkti elektroninių knygų skaitytuvą. Logiškai mąstant, tokie skaitytuvai bus parduodami elektroninių prekių ar kompiuterių prekybos salonuose. Reiškia, jei norite įsigyti internetu, reikia ieškoti analogiškose el. parduotuvėse internete.
Įveskime į Google.lt frazę „elektroninė knygų skaityklė“:
Pagrindinis domenas matomas „skaitykle.lt“. Šiuo atveju visas domenas kalba vien apie elektronines skaitykles, todėl pagal įvestą frazę gavome geriausią rezultatą pirmoje vietoje. Žiūrint į žemiau esančius rezultatus, matome, kad pateikiami rezultatų domenai nurodo į puslapius esančius giliau domene, o ne tiesiogiai į patį domeną. Taip yra todėl, kad būtent konkrečiuose šių domenų puslapiuose yra minima ieškoma frazė. Beje, tarp pirmų rezultatų nemačiau nei vieno komercinio el. prekybos portalo. Kas keisčiausia, perėjus net kelis puslapius, radau tik daug straipsnių, kaip koks nors prekybos centras pradėjo prekiauti šiomis skaityklėmis, tačiau jokių tiesioginių nuorodų, kur galėčiau įsigyti nėra, išskyrus patį pirmą rezultatą.
Paimkime labiau buitinį raktažodį „skalbimo masina“. Kaip matote iš žemiau pateiktų pavyzdžio, paieškos rezultatuose dominuoja komerciniai portalai ir pirmų trijų portalų nuorodos nurodo ne į domeną tiesiogiai, bet į kategoriją šiame portale. Taip yra dėl pagrindinės „Google“ taisyklės – duoti vartotojui per trumpiausią laiką priėjimą prie reikiamos informacijos.
Kaip matome pagal pavyzdį, svetainės puslapių struktūra ir jos orientavimas į reikiamas raktines frazes yra gan svarbi optimizavimo proceso dalis. O kas kitas, jei ne Jūs pats nurodysite, kaip „Google“ paieškos robotams reiktų „suvokti“ Jūsų svetainės struktūrą? Jei Jūs nenurodysite – „Google“ imsis struktūrizuoti svetainę ir skirstyti koks puslapis kokiai raktinei frazei yra orientuotas savo nuožiūra. Dažnai „Google“ yra teisus, tačiau, kam apsunkinti šį procesą, jei Jūs patys galite nurodyti tinkamą struktūrą, kurią „Google“ suvoks tik taip, kaip Jums reikia.
Raktažodžių pasirinkimas
Iš čia kyla kitas klausimas: „O iš kur žinoti, kaip reikia?“ Atsakymą pateikia „Google“ raktažodžių statistika, kuri pasiekiama naudojant „Google AdWords Keywords Tools“ įrankį.
Žemiau pateiktame vaizde parodyta, kaip yra užpildomi laukai ir pateiktas pavyzdys leis paaiškinti vieną smulkmeną, kuri gali būti lemtinga, nustatant tinkamus raktažodžius optimizavimui.
Peržiūrint raktažodžių statistiką būtina pasirinkti šalį ir kalbą, pagal kurią norite gauti statistiką. Pateiktuose rezultatuose matote „Global Monthly Searches“ ir „Local Monthly Searches“ skiltis. Skaičiai jose sutampa, jei raktažodis lokaliai t. y. Lietuvoje yra naudojamas tiek pat kartų, kiek globaliai t. y. kitose šalyse. Rodomas skaičius tai yra paskutinių 12 mėnesių vidurkis.
Kairiajame šone matote skiltį „Match types“. Būtina atkreipti dėmesį, kad realų konkrečios frazės paieškų skaičiaus vidurkį pamatysite tik pažymėję varnelę ties pasirinkimu „[Exact]“. Rezultatuose matote tą pačią raktinę frazę be laužtinių skliaustų t. y. „Broad“ rezultatą ir apačioje su laužtiniais skliaustais t.y. „[Exact]“ rezultatą. Skirtumas yra milžiniškas. „Broad“ statistikos tipas parodo, kiek toks žodžių junginys ar susijusios raktinės frazės buvo ieškomos vidutiniškai per mėnesį. Geriausiai skirtumą tarp „Broad“ ir „Exact“ paieškos tipų parodo šis paveiksliukas:
Dabar nesigilinant į tolimesnius raktažodžių tyrimo metodus, svarbu žinoti, kokiomis tiksliomis raktinėmis frazėmis vartotojai dažniausiai ieško paslaugų ar prekių. Žinant populiariausias frazes – jas reikia integruoti į svetainės struktūrą.
Skalbimo mašinos yra buitinės technikos dalis, todėl kategorija, kur turėtų būti patalpintas skalbimų mašinų skyrelis naujoje svetainėje, yra aiški. Čia prieiname prie pirminio svetainės struktūros sudarymo etapo t. y. svetainės medžio sudarymas. Svetainės medį sudaro visi meniu punktai esantys pagrindiniame puslapyje. Kurdamas svetainių struktūrą naudoju lentelių principą:
Kiekvienas meniu lygis turi savo atskirą ir unikalų puslapį, kuris yra orientuotas į konkrečias raktines frazes. Tai daroma pasinaudojant meta žymėmis, kurios turi būti unikalios kiekvienam puslapiui. „Meta Keywords“ žymė nurodo į kokius konkrečius raktažodžius yra orientuotas nurodytas puslapis.
Per visą puslapio struktūrą du skirtingi puslapiai negali būti orientuoti į tą pačią raktinę frazę, kadangi šioje situacijoje sudarote sąlygas „Google“ robotų interpretacijoms.
Paaiškinu: įvedus į „Google“ paieškos laukelį raktinę frazę gaunate vieną rezultatą iš vieno domeno (žiūrėti pvz. aukščiau). Taigi, čia interpretacijoms visai ne vieta. „Google“ algoritmas negali turėti galimybės rinktis, kuris puslapis bus orientuotas į konkrečią raktinę frazę. Peržiūrėjus svetainės struktūrą, turi aiškiai būti matoma, koks puslapis į kokią raktinę frazę yra orientuotas.
Žiūrėkite į vedamą raktinę frazę iš vartotojo pusės. Jei jį domina „skalbimo mašinos“ bendrai paėmus – reiškia jis nori matyti visą siūlomą prekių spektrą, nes dar nėra apsisprendęs dėl pirkinio konkretumo.
Jei vartotojas veda „miele automatine skalbimo masina“ – vartotojas tiksliai žino, ko jis nori. Reiškia, jam turi būti pateikiami tik tie puslapiai, kuriuose kalbama tik apie konkretaus prekės ženklo skalbimo mašinas. Bendrinis skalbimo mašinų kategorijos puslapis jau čia nebetinkamas.
Taigi, pagal teoriją, vienas puslapis turėtų būti orientuotas į vieną raktinę frazę, tačiau realybėje taip nėra. Kartais tiesiog logiškai neįmanoma sukurti kelių puslapių orientuotų į logiškai panašias raktines frazes. Taigi yra rekomendacija, kad vienas puslapis maksimaliai gali būti orientuotas į 5 tarpusavyje susijusias frazes ir šios frazės negali kartotis kituose puslapiuose.
Kiekvienas svetainės puslapis turi turėti savo trumpą aprašymą, kuris apibūdina, apie ką yra šis puslapis. Tai vadinama „Meta Description“ parametru. Tačiau dažniausiai tai yra pamirštama. Kokia gi nauda iš šio aprašymo. Pirmiausia pažvelkime į „Google“ pateikiamus rezultatus ir panagrinėkime ką mes matome:
Išryškinta mėlynai puslapio antraštė, žemiau rodomas puslapio adresas ir dar žemiau rodomas kažkoks aprašymas, tačiau šiuo atveju susidaro įspūdis, kad jis paimtas iš teskto esančio tame puslapyje. Klausimas Jums, skaitytojau, ar šis tekstas, kurį matote verčia Jus spausti ant pateikto rezultato?
Atsidarius pirmojo puslapio HTML kodą matome, kad meta aprašymo parametras pateiktas toks:
Svetainės optimizavimas paieškos sistemoms atliekamas laikantis tam tikrų rekomendacijų (vidinio optimizavimo taisyklių). Atrodytų, kad meta aprašymas paruoštas lyg ir teisingai, tačiau jis neatitinka tam tikrų SEO standartų. Meta aprašymą turi sudaryti ne daugiau nei 160 simbolių. Aukščiau pateiktame rezultate panaudota 220 simbolių. Pagal teoriją, „Google“ turėtų tiesiog nukirpti šiuos simbolius, tačiau rezultatuose pateikiamas tekstas imamas tiesiai iš puslapio turinio. Taigi, svarbu laikytis taisyklių ir rezultatai bus tinkami. Čia pateikiu pavyzdį, kai meta aprašymas parašytas teisingai.
Pirmi du rezultatai yra reklaminiai, todėl į juos nekreipkite dėmesio, o toliau einantys – organiniai. Pirmo rezultato aprašymas pateikiamas labai aiškus ir yra toks pats, kaip puslapio meta aprašymas. Šį tekstą rekomenduojama kiekvienam puslapiui padaryti unikalų, jame panaudoti tikslinius to puslapio raktažodžius, bet svarbiausia, paruošti šį trumpą aprašymą taip, kad kai Jūsų puslapis reitinguosis pagal reikiamą frazę paieškos sistemos topuose – šis aprašymas priverstų vartotojus spausti būtent ant Jūsų pateikto rezultato, o ne ant konkurentų.
Svarbus parametras, kaip jau matėte, yra puslapio antraštė t. y. „title“ parametras. Kiekvieno puslapio antraštė pradedama nuo puslapio pagrindinio raktažodžio:
Pagrindinis raktažodis | Prekės ženklas
- Pagrindinės taisyklės, kaip aprašoma puslapio antraštė:
- Antraštę sudaro iki 65 simbolių;
- Prasideda raktažodžiu, į kurį orientuotas puslapio turinys;
- Antraštės struktūros pavyzdys 1: Kas | Kur | Kieno;
- Antraštės struktūros pavyzdys 2: Prekė | Katalogas | Prekės ženklas
- Rekomenduotina atskirti antraštės dalis statmenu brūkšniu „|“.
Grįžkime prie svetainės struktūros lentelės ir ją praplėskime:
Kitas svarbus parametras, kuris padeda paieškos robotams nustatyti, į ką orientuotas yra puslapio turinys, tai turinio antraštė. Ji HTML kode žymima H1 žyme ir gali būti vienintelė per visą puslapį. H1 žymė turėtų pilnai atitikti pagrindinį puslapio raktažodį. Pvz.:
<h1>Automatinės skalbimo mašinos</h1>
Ir paskutinis, bet vienas svarbiausių parametrų – puslapio unikalus adresas, vadinamas URL. Puslapio adrese rekomenduojama panaudoti raktažodį, į kurį orientuotas puslapis. Jei raktažodį sudaro žodžių junginys, rekomenduojama vietoj tarpo naudoti minuso simbolį.
Taigi standartinė puslapio struktūros lentelė turėtų atrodyti štai taip:
Kaip matome, čia pateikti tik 5 pagrindiniai vidinio SEO parametrai, kurie nulemia „Google“ paieškos robotų supratimą, į kokius raktažodžius konkretus puslapis yra orientuotas. Jei visi parametrai nurodo į konkretų raktažodį, galite būti tikri, kad būtent tas puslapis bus rodomas paieškos sistemų rezultatuose pagal nurodytą raktinę frazę.