Tai II straipsnio dalis, jei neskaitėte pradžios, susipažinkite su I dalimi.
GPS panaudojimas
Sparčiai vystantis elektronikai ir kompiuterinei technikai GPS tapo prieinama ne tik kariškiams. Šiuo metu GPS privalumais gali naudotis net vaikai ar Alzheimerio liga sergantys ligoniai.
Yra sukurta ir gaminama eilė personalių GPS imtuvų su integruota GSM ryšio priemone, pranešančia apie jūsų vaiko ar ligonio buvimo vietą. Per kelis pastaruosius metus GPS panaudojimas tapo beribis. Spec. tarnybų automobiliai naudoja GPS operatyviai nustatyti iškvietimo tikslą ir optimizuoti maršrutą. GPS naudojamas aptikti pasimetusias jūroje gelbėjimo valtys. Pervežimo ir transportavimo kompanijos naudoja palydovines stebėjimo sistemas sekti ir pagreitinti krovinio pristatymą, fiksuoti ir kontroliuoti transporto ar krovinių judėjimą. GPS panaudojamas civilinės aviacijos navigacijoje, fotografavimui iš lėktuvo, kartografijoje, žemdirbystėje ir miškininkystėje, kelių tiesimui, miško gaisrų sekimui. Mokslininkai pasitelkdami GPS stebi žemės drebėjimus ir tektoninių plokščių poslinkius. GPS prietaisai diegiami į automobilius. Tuomet vairuotojai gali ne tik žinoti savo buvimo vietą painiuose didmiesčių labirintuose, bet ir susidaryti maršrutą iki kelionės tikslo. Ir čia tik pradžia. Šiuo metu pasaulinėje rinkoje GPS imtuvų ir technologijų yra įdiegta už kelis milijardus JAV dolerių ir tikimasi, kad per ateinantį dešimtmetį pasieks kelias dešimtis milijardų.
Plačiau aptarsime GPS technologijų panaudojimą transporto priemonių sekimui. Daug kompanijų visame pasaulyje gamina GPS imtuvus ir kitokius prietaisus pasitelkdamos GPS technologijas. Bet džiugu, kad ir Lietuvoje yra įmonių, kurios domisi ir diegia naujas technologijas. Deja, pačių GPS imtuvų lietuviai dar negamina, bet, manau, ateityje gamins.
Viena iš pirmaujančių GPS imtuvų gamintoja yra kompanija „Fastrax“. Ji kartu su „RTD Finland OY“, dukterine „Real Time Devices USA“ kompanija, pristatė pilnai integruotą vienoje PC/104 plokštėje GPRS modemą ir GPS imtuvą. Šis produktas specialiai taikomas judančių objektų sekimo prietaisams. Jis susideda iš „Siemens“ dviejų dažnių GPRS/GSM modemo ir „Fastrax iTrax02/8“ 12 kanalų GPS imtuvo su labai žemu energijos suvartojimu. Gaminys dirba 900 ir 1800 MHz bangomis su GPRS duomenų perdavimo sparta iki 85,6 kbps. Prietaisas parduodamas su programiniu paketu ir gali būti programuojamas SMS pagalba.
Kita labai populiari GPS prietaisų gamintoja yra kompanija „Garmin“. „Garmin“ nesenai pristatė porą naujų automobilinių GPS navigacijos imtuvų, tokių kaip „StreetPilot 2610“ ir „StreetPilot 2650“. Tiesiog pasirinkite maršruto tikslus pasinaudodami „StreetPilot“ kontaktiniu ekranu (touch screen) arba nuotolinio valdymo pulteliu ir drąsiai leiskitės į kelionę. Imtuvo ekrane matysite visą kelionės maršrutą, būsite perspėjami apie artėjančius posūkius tiek vizualiai, tiek balsu. Abu „Streetpilot“ modeliai turi patogius ir spalvotus ekranus, integruotus žemėlapius ir viską, ko reikia norint įdiegti papildomus žemėlapius, maršruto taškus bei adresų paiešką. Pasirinkite norimą žemėlapį ir įdiekite juos per USB jungtį į standartinę „CompactFlash“ atminties kortelę. Abu įrengimai taip pat gali naudoti išorines akustines sistemas, turi 12/24 voltų automobilinį maitinimo laidą bei išorinio maitinimo pajungimo galimybę.
„StreetPilot 2650“ turi galimybę tęsti navigaciją net tuomet, kai dėl įvairių kliūčių pametamas GPS palydovų signalas (pvz. tarp aukštų pastatų arba įvažiavus į tunelį). To išvengti padės 2650 imtuve integruotas kampų pokyčio daviklis bei išorinis greičio bei atbulinės eigos žibintų davikliai, kurie montuojami automobilyje.
Verta paminėti pagrindinius privalumus ir charakteristikas. Tai didelės skiriamosios gebos 305x160 taškų, kontaktinis skystųjų kristalų ekranas, žemėlapio mastelis ekrane nuo 300 metrų iki 11000 kilometrų, galingas mikroprocesorius, „CompactFlash“ atminties kortelių (I ir II tipo) jungtis, garsinis maršruto (posūkio) pranešimas, nuotolinis valdymas, kelionės kompiuteris, skaičiuojantis laiką, vidutinį ir maksimalų greitį, odometras, 12 lygiagrečių kanalų GPS imtuvas, leidžiantis vienu metu sekti ir apdoroti duomenis iš nedaugiau kaip 12 GPS palydovų, pozicijos nustatymo tikslumas iki 15 m, greičio – 0,05 m/s (0,18 km/h).
Kitas „Garmin“ produktas yra pilnas GPS imtuvas „GPS 35 TracPak“. Jį galima jungti prie kompiuterio RS-232 (COM) prievado arba prie kitų GPS sistemų.
Šis imtuvas taip pat gali sekti vienu metu iki 12 palydovų ir teikti navigacinius duomenys kas sekundę. Imtuvas yra vandeniui atsparus ir gali veikti nepalankiomis lauko sąlygomis. Pagrindinės charakteristikos: pozicijos nustatymo tikslumas iki 15 m, greičio – 0,1 m/s (0,36 km/h), integruota antena, prijungimas prie RS-232 arba USB jungčių, maitinimo įtampa nuo 6 ik 40 V. Lietuvių įmonė „Telekonta“ jau 2002 metais „Infobalt“ parodoje pristatė universalų valdiklį TUV-02, skirtą automatizuotos kontrolės, valdymo ir telemetrijos funkcijų vykdymui lokaliuose, nutolusiuose, taip pat ir judriuose objektuose.
Gaminys TUV-02 įdiegtas automobilių transporto priemonių nuotolinei kontrolei ir jų apsaugai skirtoje sistemoje, kuri Lietuvoje žinoma kaip sistema „SatTrac“. Valdiklio modulį sudaro tokie baziniai komponentai: mikroprocesorius, RS232 ir CAN sąsajos formuotuvai, papildomos atminties modulis 512 KB, 8 išėjimai su elektronine komutacija, 8 skaitmeniniai (NC) įėjimai ir 4 analoginiai (0–50 V) įėjimai, papildomas vidinis lizdas GPS, telefono ar kitokiam moduliui pajungti. Pasirinktų užduočių sprendimui reikalingi moduliai sukuriami tiesiog prijungiant standartinius industrinio panaudojimo GSM modulius su GPRS funkcija – kai modulio veikimas bus susijęs su nuotoliniu duomenų perdavimu, ir / arba industrinio panaudojimo GPS modulius – naudojant juos koordinačių nustatymu paremtose sistemose – pvz., mobilių objektų nuotolinei kontrolei arba GIS užduočių sprendimui.
Kita Lietuvos įmonė – UAB „Universalios valdymo sistemos“ pagamino prietaisą ir sukūrė programą, skirtą automatiškai nustatyti ir stebėti daugelio transporto priemonių buvimo vietas, naudojant visuotinę palydovinę padėties nustatymo sistemą (GPS) ir GPRS ryšį. Ši sistema pavadinta „Observer“. Sistemos veikimas analogiškas, kaip ir anksčiau minėtų gaminių. Transporto priemonėje montuojamas valdymo blokas su GPRS modemu ir išoriniu GPS imtuvu.
Visa GPS informacija (koordinatės, greitis, kryptis) ir papildoma informacija iš automobilio daviklių ar kitų įrenginių automatiškai, realiame laike siunčiama į centrinį kompiuterį (serverį). Tokiu būdu skaitmeniniame žemėlapyje galime stebėti realų transporto judėjimo greitį, kryptį ar kitus parametrus iš prijungtų daviklių.
Taip pat galime siusti komandas atgal į automobilį, pavyzdžiui, nustatyti GPS duomenų siuntimo intervalą, blokuoti variklį, siusti tekstinius pranešimus ir panašiai. Dingus GPRS ryšiui, valdymo blokas kaupia visą GPS informacija, o jam atsiradus, palaipsniui viską persiunčia į serverį. Serveryje visi duomenys saugomi ir, prireikus, galima juos analizuoti, eksportuoti į kitas programas ar kitaip apdoroti. Džiugina šios sistemos vartotojo sąsajos paprastumas. Darbas su programa yra nesudėtingas net turintiems menką darbo kompiuteriu patirtį. Duomenų apsikeitimas su centriniu biuru yra visiškai automatizuotas. Pagrindiniai reikalavimai biuro įrangai: asmeninis kompiuteris su „Windows 2000/XP“ operacine sistema, duomenų bazė „SQL Server“ ar MSDE, interneto ryšys su fiksuotu IP adresu ir skaitmeninis žemėlapis. Iš žemėlapių geriausiai tinka taip pat lietuviškas produktas „Akis 3.0“. Tinka ir „Microsoft MapPoint“ ar „AutoRoute“, bet Lietuvos keliai ir miestų gatvės juose nėra pakankamai tiksliai atvaizduoti.
Visą straipsnį galima atsisiųsti suarchyvuotą iš archyvo.