Elektromobiliai ir hibridinės transporto priemonės pasaulyje užima vis didesnę automobilių rinkos dalį. Panašu, kad tokie pokyčiai vairuotojus taip pat gali priversti mokytis papildomai – prietaisų skydelyje atsirado naujų ženklų.
Elektrinių transporto priemonių alternatyvą vis dažniau pasirenka tokie automobilių rinkos gigantai kaip: „Mercedes“, BMW, „Audi“, „Volkswagen“, o daugelis miestų prioritetą pradeda suteikti ekologiniams sprendimams.
Piešiama nauja ateities vizija taip pat gali priversti išmokti naujų veiksmų – ne tik tai, kaip reikia įkrauti elektra varomą automobilį, bet taip pat ir žinoti, ką reiškia įspėjamieji ženklai.
Portale theautomobilenews.com pateikiami svarbiausi įspėjamieji ženklai, kurie gali pasirodyti elektromobilio arba hibridinės transporto priemonės informaciniame skydelyje. Ar visus iš jų žinote?
Elektromobilio pagrindiniai įspėjamieji ženklai
1. Neretai žmonės, įsėdę į elektromobilį ir jį užvedę, nesupranta, ar jis yra parengtas važiavimui, kadangi dažnai nėra girdima jokio pašalinio garso. Dėl šios priežasties yra informacinis ženklas, nurodantis, kad automobiliu galima važiuoti (angl. ready to drive).
2. Taip pat išskiriamas ir kitas ženklas – tai ekologiškas važiavimas (angl. Eco-Mode).
3. Informaciniame skydelyje išniręs vėžlio ženklas nurodo ribotą transporto priemonės galią (angl. limited power). Įspėjamoji lemputė gali signalizuoti apie elektrinių komponentų gedimą.
4. Garsiakalbio ir automobilio ženklas taip pat nurodo funkcijos (angl. pedestrian alert), kuri elektroniniu būdu padidina transporto priemonės veikimo garsumą, siekiant išvengti susidūrimo su pėsčiaisiais, gedimą.
6. Rakto ženklas perspėja apie elektromobilio bendrą gedimą (angl. general fault). Toks įspėjamasis ženklas gali nurodyti traukos, pedalo jutiklių ir įkrovimo sistemos gedimus.
Hibridinių transporto priemonių ženklai
1. Hibridinės transporto veikimo indikatorius (angl. EV Operation Indicator) nurodo, kad transporto priemonė pradėjo važiuoti tik elektros energija.
2. „E-Mode“ ženklas suteikia informaciją, kad hibridinis automobilis nebėra varomas elektros energija. Įprastai taip nutinka tada, kai elektros energija nebespėja įkrauti akumuliatoriaus dėl itin sudėtingo važiavimo. Tiesa, važiuojant lėčiau, toks pranešimas išnyksta ir hibridinė transporto priemonė vėl naudoja elektros energiją.
3. Automatinio slydimo valdymo indikatorius (angl. auto-glide control indicator) sumažina ne tik lėtėjimo jėgą, bet ir degalų sąnaudas.
4. Baterijos įkrovos lygis (angl. battery charge level) nurodo, kad jūsų hibridinio automobilio akumuliatorius yra beveik išsekęs, todėl, jam išsikrovus, bus naudojami tik degalai.
5. Ne ką mažiau svarbesnis yra ir įspėjamasis ženklas apie akumuliatoriaus temperatūrą (angl. battery temperature warning), kad būtų išvengta hibridinio automobilio baterijos gedimo.
6. Įspėjimas apie pėsčiuosius (angl. pedestrian warning) leidžia išvengti susidūrimų su žmonėmis – jei vairuotojas laiku nenuspaus stabdžio pėdalo, už jį tai padarys elektroninė sistema.
Tiesa, pastebima, kad kai kurių įspėjamųjų ar informacinių ženklų elektromobiliai bei hibridinės transporto priemonės gali ir neturėti. Tai priklauso ir nuo elektros energiją naudojančio automobilio komplektacijos.
Tikrina žinias apie ekonomišką ir ekologišką vairavimą
„Regitros“ Komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė naujienų portalui tv3.lt teigė, kad šiuo metu teorijos ir praktikos egzaminų dalys taip pat yra siejamos su ekologija, tačiau kol kas būsimų vairuotojų reikalaujama žinoti tik standartines prietaisų skydelių reikšmes.
Taip pat pašnekovė priduria, kad skirtingų automobilių gamintojai reikalauja individualių žinių, tad susipažinti su transporto priemonės funkcijomis ar ženklais, galinčiai pasirodyti prietaisų skydelyje, galima individualiai.
„Atsižvelgiant į tai, kad šiandien daug dėmesio skiriama aplinkos tausojimui, per teorijos ir praktikos egzaminus taip pat yra tikrinamos žinios bei įgūdžiai apie ekonomiško, ekologiško vairavimo principus. Kaip pavyzdys, jie apima tokius dalykus, kaip tinkamo greičio ar pavaros pasirinkimą, gebėjimą išlaikyti tinkamą atstumą tarp transporto priemonių ir važiuoti tolygiai, kad būtų kuo mažesnės kuro sąnaudos.
Svarbu pastebėti, kad būsimų vairuotojų žinių ir įgūdžių patikrinimas yra orientuotas į bendrus ir dažniausiai pasitaikančius techninius automobilio aspektus. Kitaip tariant, būsimi vairuotojai turi žinoti standartines prietaisų skydelio ženklų reikšmes. Taip yra todėl, kad Lietuvos automobilių parko amžius yra pakankamai senas ir nors elektromobilių bei hibridinių automobilių daugėja, jų dalis viso parko mastu vis dar sudaro nedidelę dalį.
Be to, reikėtų atkreipti dėmesį ir į tai, kad skirtingų gamintojų automobiliai reikalauja specifinių, individualių žinių. Tad vairuotojai, įsigiję automobilį, su jo konkrečiomis techninėmis specifikacijomis visada gali susipažinti gamintojų parengtame vadove“, – paaiškino E. Bardauskienė.
„Regitros“ atstovė primena, kad per teorijos ir praktikos egzaminus yra tikrinami būsimų vairuotojų įgūdžiai ir žinios apie Kelių eismo taisykles, saugų bei atsakingą vairavimą. Taip pat paliečiamos ir tam tikros temos, susijusios su techniniais transporto priemonės aspektais.
Pavyzdžiui, per teorijos egzaminą gali būti užduodami klausimai apie dažniausiai pasitaikančius gedimus, nesklandumus, kurie yra susiję su stabdžių sistemomis, žibintais, posūkių indikatoriais, saugos diržais. Tuo metu praktikos egzamino metu dar prieš išvažiuojant į realų eismą egzaminuotojas užduoda tris klausimus – neretai vairuotojas turi patikrinti, ar veikia posūkio signalai, žibintai, avarinės šviesos signalizacija.